Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fullformat etc

Produkter
(logga in för att koppla)

pallella

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt det här med fullformat. Jag har en Canon Eos 500 D, alltså inte fullformat. Jag ska nu skaffa ett vidvinkelobjektiv med fast brännvidd och har fått tips om att ett bra alternativ är ett 28 eller 35 mm-objektiv för fullformatskamera. Vad skulle jag då ha för motsvarande objektiv för min kamera?

Jag förstår inte riktigt det här med fullformat. Jag har en Canon Eos 500 D, alltså inte fullformat. Jag ska nu skaffa ett vidvinkelobjektiv med fast brännvidd och har fått tips om att ett bra alternativ är ett 28 eller 35 mm-objektiv för fullformatskamera. Vad skulle jag då ha för motsvarande objektiv för min kamera?

En brännvidd på 18-24mm ger samma bildvinkel på din kamera. Brännvidden är alltid den samma oavsett kamera men ju mindre sensor ju mindre bildvinkel. Jag tror att man på Canon multipliceras brännvidden med 1,6.

18mm skulle alltså ge 18x1,6 motsvarar ca 29mm på din kamera
24mm skulle alltså ge 24x1,6 motsvarar ca 38mm på din kamera

/Frode

Med en brännvidd på 18mm på din cropkamera får du samma bildvinkel som ett 28mm objektiv på en fullformat. Och för att få samma bildvinkel som 35mm på fullformat så blir det 22mm på din kamera.

Det beror litet på vad du är ute efter. För landskap använder jag ofta 18 och 24mm på fullformat för att kunna framhäva förgrund och ändå få med bakgrund och himmel.

För mer allmän fotografering använder jag 35mm på fullformat, t ex på resor där jag vill fota ungefär hur jag upplever motivet som det är.

Det beror ju också på vad du har för andra objektiv. Har du en zoom kan du ju prova olika brännvidder där och se vad som passar eller vad som fattas.

/Frode

Det kan fungera, men personligen vill jag ha mer vidvinkel än 20mm.
Så mitt tips är att kika på en vidvinkelzoom, tex sigma 12-24 eller canon 10-22.

Vad har du för objektiv idag?

De flesta med en sådan kamera har nog en zoom på 18-55 och om det stämmer även för dig så tycker jag du skall kolla på något med mindre brännvidd än 18mm.

Det finns några fasta alternativ men många väljer nog en zoom även där.

T ex Canons 10-22 eller Sigmas 10-20 eller liknande.

Men ytterst beror väl valet på vilka motiv du tänker dig att fotografera.

Vad har du för objektiv idag?

De flesta med en sådan kamera har nog en zoom på 18-55 och om det stämmer även för dig så tycker jag du skall kolla på något med mindre brännvidd än 18mm.

Det finns några fasta alternativ men många väljer nog en zoom även där.

T ex Canons 10-22 eller Sigmas 10-20 eller liknande.

Men ytterst beror väl valet på vilka motiv du tänker dig att fotografera.

Idag fotar jag mest med ett Tamron 28-75. Jag gillar gatufoto och vill bli bättre på det.

Till gatufoto skulle jag rekommendera sigma 30mm F1.4 eller canon 24mm f2.8 beroende hur mycket vidvinkel du är ute efter samt om du ska fota i svagt ljus eller ej.

ANNONS
Götaplatsens Foto