Annons

Fullframekameror och objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, postar denna fråga här eftersom det i dagsläget bara är canon som har fullframe DSLR.

Men vad jag tänkte på var följande:

Om man har ett digitalt kamerahus idag med tillhörande "digitalanpassade" objetiv, kommer inte dessa objektiv att bli obrukbara om man köper sig ett kamerahus med full frame sensor? Brännviddsförlängningen gör väl att man kommer få vinjettering?

mvh

Fredrik

Vissa objektiv kan fungera delvis, men sannolikt med kass kantskärpa. Nikons 12-24 skall tydligen täcka småbildsrutan från ca 18 mm och uppåt. Mitt Tokina med samma omfång verkar också ha ett användbart register (förutom att jag blev sur över att upptäcka att det saknade bländarring. Jag som hade tänkt använda det för att ta kvadratiska bilder på film. Tji fick jag :( )

Men Tobias svar är väl det jag egentligen skulle ge.

Man måste skilja på "digitalanpassade" objektiv och objektiv som är byggda för det mindre sensor formatet.
De "digitalanpassade" objektiven brukar skilja sig mot "vanliga" objektiv på det sättet att linsen närmast sensorn är behandlad för att man inte skall få reflexer från sensorn (sensorn reflekterar ljus till skillnad från film) som försämrar bilkkvaliteten. Dessa objektiv funkar lika bra för film och fullformatssensorer. Förmodligen kommer de flesta "vanliga" objektiv att få en sådan antireflexbehamdling med tiden.

Objektiv som är byggda för mindre sensorer däremot är konstruerade för att lysa ut en mindre bildcirkel, och kommer inte att funka för film eller fullformats sensorer. Anledningen till att man anpassar objektiven efter hur stor bildcirke som behöver lysas ut är två.
Dels är det billigare att göra högklassiga och ljusstarka konstruktioner ju mindre bildcirkel som behöver lysas ut. Dels blir objektiven mindre och kompaktare. Det är ju samma sak om man jämnför tex småbilds optik med mellanformas- eller storformats-optik.

ANNONS
Götaplatsens Foto