Annons

Fullt batteri men ändå tomt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Olsson

Aktiv medlem
Har två BP-511 (batteri till 5D mfl) som indikerar fulladdat när man sätter dem i laddaren men i kameran är dem tomma.
Vad kan vara fel? Är dem helt förbrukade och bara att lämna i batteriholken eller går det att skrämma liv i dem igen?

///Micke

Jag har ett liknande problem med min 20D.
Nyladdade batterier funkar bara en kort stund (ca 30 bilder).
Jag köpte ett nytt. Men det hjälpte inte.
Det är alltså något fel inne i 20D,n. Redan strax under batteriets nominella spänning visar indikatorn tomt batteri och kameran stänger av. Stoppar jag då in dom i min 40D visar dom helt fulladdade. Och jag kan fortsätta och ta hundratals bilder.
Troligen är det en intern spänningsomvandlare inne i min kamera som slutat fungera.

Om du har liknande problem, eller bara uttjänta batterier vet jag inte. Men kolla batterierna i en annan kamera.

Hälsningar Claes

Jag har även en 30D och fenomenet uppstår i båda kamerorna.
Har även provat kombinationerna med eller utan vertikalgrepp på båda med samma trista resultat.

///Micke

Jag har precis också fått det här problemet, men endast med några stycken av mina piratbatterier och även med originalbatteriet som är ca 3 år gammalt. Det konstiga var att batterier som normalt fungerat helt plötsligt inte fungerade längre. Jag köpte nya piratbatterier på ebay och de fungerar utmärkt.

Men, jag har funderat på om problemet kan ha att göra med kameran eller batterierna. I batterierna sitter ett litet chip som mäter om de överladdats och det är ju möjligt att det blivit s, i så fall rapporterar laddaren att batterierna är laddade med laddar inte upp dem. Kameran skulle då rapportera batterierna tomma.

Om det skulle vara kameran vet jag inte vad det skulle kunna vara för fel. Jag tycker det verkar som om problemen med batterierna uppstår då jag har IS påslagen. Då bryts strömmen genast, IS avslagen då kan man ta någon bild eller två.

Jag hade samma problem, men i mitt fall tror jag det var batteriladdaren som indikerade laddat trots att det inte var det. Jag löste problemet genom att upprepade gånger ta ur batteriet ur laddaren och dra ur sladden till den och plocka ihop allting ett antal gånger. Sen efter det så verkar min laddare ha kommit på rätt köl igen, och nu har jag inte haft problemet. Kan du testa med en annan laddare så kan du ju snabbt få kvittens på om det är problemet. (Det var så jag upptäckte det, lånade en kompis laddare)

Prova att mäta plus och minuspolen med en multimeter, ett fulladdat batteri skall hålla 4.15-4.20 volt per cell vid Li-*** teknik.

Ofta är det de två yttersta kontakterna medan den mittre är för temp.

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto