Annons

Funderar på en beg Nikon 105mm F2.8 G VR Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Funderar på en beg. Nikon AFS 105mm F2.8 G Macro. Är det något som ni rekommenderar för närbilder med Nikon D850 eller har den svårt med 45Mpix upplösning. Jag använde en AFS 60mmF2.8 G Macro på D300 och det motsvarar 90mm för D850 så jag behöver uppdatera mitt makro optik. Har inte D850 ännu men den är på önskelistan under nästa år. Under tiden använder jag D700 och D800E.
 

pdahlen

Aktiv medlem
När det gäller brännvidden så är det i huvudsak arbetsavståndet som påvekar vid makrofotografering. Det blir en annan bildvinkel också där bakgrunden blir mer diffus med en längre brännvidd.

Jag har haft Nikon 60mm/2,8, Nikon 105/2,8, Sigma 150/2,8 samt Tamron 90/2,8, Nikon 105/2,8 i den köpordningen. När jag hade samtliga dessa var på DX tiden. Skärpemässigt så tycker dessa var likvärdiga, jag valde tex Sigma 150 över Nikon 105 pga den längre brännvidden, men jag avslutade egentligen valet med att köpa Tamron 90 för ett smidigare objektiv och snabbare AF.

Egentligen blev Tamron 90/2,8 min favorit tills jag köpte ett Z hus och förstörde AF i objektivet pga objektivet utan ny FW inte var kompatibel med Z. Det slutade med att för inte ha några kompabiltetsproblem i framtiden när man växlar med F och Z så blev det enbart Nikon objektiv och då igen tillbaka till Nikon 105/2,8. Nu använder jag det enbart till ett D500 och Z6ii men pixeltätheten på D500 motsvarar ganska väl ett D850. Det finns ju inte så många objektiv att välja på utan vill man ha ett Nikon och med F fattning så hamnar man på 105/2,8. Det finns ju många begagnade till skapligt pris.

Jag använder det ibland också med TC1,4iii för att få 150mm, har fungerat riktigt bra fastän Nikon anger att det kan vara problem med AF så har jag inte sett något sådant problem
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Är priset OK så finns det väl inga nackdelar med att hålla sig till Nikon. AF är lite långsamt men jag har inte provat "piratobjektiven" för jämförelse. Tyvärr har det inte kommit någon uppdatering av den gamla 105:an så begagnatpriset ligger fortfarande högt.
 

esbtse

Aktiv medlem
Är priset OK så finns det väl inga nackdelar med att hålla sig till Nikon. AF är lite långsamt men jag har inte provat "piratobjektiven" för jämförelse. Tyvärr har det inte kommit någon uppdatering av den gamla 105:an så begagnatpriset ligger fortfarande högt.
Jag har Zeiss Planar F2.0 Macro som är optiskt bättre än Nikons 105mm men den ger förstornings skala 1:2 samt saknar AF och bild stabilisering. Nikon optiken är mest tänkt att komplettera denna om jag behöver AF och VR dvs frihand. På stativ så räcker Zeiss optiken. Får fundera mer på mitt motivval och håller ögonen öppna efter en välskött optik..
 

esbtse

Aktiv medlem
När det gäller brännvidden så är det i huvudsak arbetsavståndet som påvekar vid makrofotografering. Det blir en annan bildvinkel också där bakgrunden blir mer diffus med en längre brännvidd.

Jag har haft Nikon 60mm/2,8, Nikon 105/2,8, Sigma 150/2,8 samt Tamron 90/2,8, Nikon 105/2,8 i den köpordningen. När jag hade samtliga dessa var på DX tiden. Skärpemässigt så tycker dessa var likvärdiga, jag valde tex Sigma 150 över Nikon 105 pga den längre brännvidden, men jag avslutade egentligen valet med att köpa Tamron 90 för ett smidigare objektiv och snabbare AF.

Egentligen blev Tamron 90/2,8 min favorit tills jag köpte ett Z hus och förstörde AF i objektivet pga objektivet utan ny FW inte var kompatibel med Z. Det slutade med att för inte ha några kompabiltetsproblem i framtiden när man växlar med F och Z så blev det enbart Nikon objektiv och då igen tillbaka till Nikon 105/2,8. Nu använder jag det enbart till ett D500 och Z6ii men pixeltätheten på D500 motsvarar ganska väl ett D850. Det finns ju inte så många objektiv att välja på utan vill man ha ett Nikon och med F fattning så hamnar man på 105/2,8. Det finns ju många begagnade till skapligt pris.

Jag använder det ibland också med TC1,4iii för att få 150mm, har fungerat riktigt bra fastän Nikon anger att det kan vara problem med AF så har jag inte sett något sådant problem
Tack för informationen. Jag har valt att stanna kvar i Zeiss och Nikon F. Ser inte i dag att jag går över till Z, S optik om det inte i framtiden kommer en Z8x med minst 55Mpix men då behåller jag F-optiken. Mitt mål i närtid är att skaffa en D850 och slutföra uppdatering av optik till FF från APS-C och framtiden gå över till Fuji GFX systemet för landskap och konst foto när det börjar komma begagnade GFX 100S på marknaden. Mest ute efter förmågan att kroppa 50% och fortfarande ha kvar tillräckligt många Mpix samt kunna använda mina gamla MF optik. Nikon F behålls för djur och dokumentär foto då den är mer ruggad och har teleoptik.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du är främst ute efter hög upplösning för macro vid 1:1 eller mer så kommer du ju närmare om du har en högupplöst aps-c kamera. På 45 megapixlar fullformat om du fotar i aps-c läge får du ju runt 19,5 megapixlar eller liknande.

Din 60mm optik är riktigt bra. Jag sålde mitt 105mm för att använda 60mm. Tycker den blev lättare att hantera och väger mindre. Enda skillnaden är bokeh och avstånd du fotar.

För macro fotar jag inte med autofokus.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nikons 105/2,8 VR har aldrig ansetts som den skarpaste makrogluggen i modellprogrammet. Jag skulle rekommendera en Tokina SP 90/2,8 VC (G2) istället. Den är superskarp, har bra AF och inbyggd optisk bildstabilisering. Den senare versionen är bäst och vädertätad.


I vårt skärpetest har vi jämfört mot konkurrenterna Canon EF 100/2,8L IS och AF-S Nikon 105/2,8G VR IF-ED. Uppkomsten av kromatisk aberration är begränsad. Tamron SP 90/2,8 Di VC USD Macro är skarpare än Nikon-objektivet i alla lägen. Tamron-objektivet är i stort sett lika skarpt som Canon-objektivet, vilket innebär att Tamon-objektivet håller toppklass.
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Nikons 105/2,8 VR har aldrig ansetts som den skarpaste makrogluggen i modellprogrammet. Jag skulle rekommendera en Tokina SP 90/2,8 VC (G2) istället. ...........................................
Du menar Tamron SP 90/2,8 VC misstänker jag;) (vilket jag personligen äger och är väldigt nöjd med).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hittade en blogg där jag på slutet gör en jämförelse mellan Nikon 105/2,8 och Tamron 90/2,8

 

Ventures

Aktiv medlem
Framförallt vill man slippa att grejerna inte funkar tillsammans. Håller man sig till Nikon så passar det.
105:an är ett ganska använbart objektiv och funkar bra till, förutom makro, porträtt, produktfoto och allmänt telefotande. Ska man ta supermakrobilder är andra kombinationer bättre. Då behövs varken AF eller VR.
 

esbtse

Aktiv medlem
Om du är främst ute efter hög upplösning för macro vid 1:1 eller mer så kommer du ju närmare om du har en högupplöst aps-c kamera. På 45 megapixlar fullformat om du fotar i aps-c läge får du ju runt 19,5 megapixlar eller liknande.

Din 60mm optik är riktigt bra. Jag sålde mitt 105mm för att använda 60mm. Tycker den blev lättare att hantera och väger mindre. Enda skillnaden är bokeh och avstånd du fotar.

För macro fotar jag inte med autofokus.
Jag har beslutat att inte köpa 105mmF2.8 G på grund av focus breathing. Just nu funderar jag på en beg. Zeiss Milvus 135mm med mellanringar men då blir det stativ. Jag har tänkt att använda optoken intermittent för att ta närbilder på gammal infrastruktur och jag är ingen ren makrofotograf,. Jag använde 60mm macron på D300 på samma sätt och den fungerade bra för ändamålet, dock fick jag problem med frihand, skärpedjup och rörelseoskärpa. Jag har behövet ett VR på den optiken. Jag har ingen D850 ännu utan den ligger inköpslistan för slutet av året. Jag har för nuvarande en D800E, 36 Mpix sensor.
 

esbtse

Aktiv medlem
Framförallt vill man slippa att grejerna inte funkar tillsammans. Håller man sig till Nikon så passar det.
105:an är ett ganska använbart objektiv och funkar bra till, förutom makro, porträtt, produktfoto och allmänt telefotande. Ska man ta supermakrobilder är andra kombinationer bättre. Då behövs varken AF eller VR.
Jag är en gammal 105mm användare och just den bränvidden passar bra i skog och till porträtt. Går jag upp till längre bränvidder så tappar jag användningsområden.
 

esbtse

Aktiv medlem
Eller, enligt min mening, undvik UV-filter helt ;)
UV filter har räddat många av mina optik. Det har räckt med en polygrip att åtgärda skadorna genom att ta bort det skadade filtret. Mindre road av den dåliga kvaliten på modärna lättmetall och plast kameror. De spricket för lätt för oss skogsfotografer som kryper om kring i skogarna.
 
ANNONS