Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar om Raw filer och bitdjup

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan sak som jag undrat är: varför räcker inte bilden till större tryck(i cm) när man konverterat till 16 bitar och därmed fått en mycket större fil.
En besläktad fråga är: Bildbyråer vill ofta få filer levererade i 50mb har jag sett.Handlar det om bilder med stort bitdjup eller är det bilder som helt enkelt har större mått?

Senast ändrad:
Tror jag kom på svaret på min egen fråga (den första i förra inlägget). Vid konvertering till större färgdjup sparas mer information om varje pixel dock inte fler pixlar. Rätt?

Rätt.

Svaret på den andra frågan är att standarden när man pratar leveransstorlekar är okomprimerad tiff i 8 bitar. Säger en byrå att de vill ha 50 MB så menar de alltså i regel en fil på 5100x3400 pixlar.

Om jag förstått saken rätt så krävs det då att bilden är antingen:
1)Tagen med en digitalare med minst runt 16-17 miljoner pixlar eller..
2)interpolerad från en mindre fil eller..
3) Tillräckligt stor analog bild som klarar inscanning till storleken i fråga.(bara mellan eller storformat?)
Vad jag vet har bildbyråer länge krävt så pass stora filer. En väldigt liten del av deras bildarkiv borde då vara (i alla fall innan eos 1ds) urprungligen från film/dia.

Okej förra inlägget var lite utanför ämnet. Men följande frågor ligger kanske närmare ursprungstråden.Vad händer med dessa saker, dvs bitdjup, bildmått osv, vid konvertering till cmyk. Bildfilen blir väl i alla fall större.
Är cmykkonvertering ännu en funktion som är strypt i Elements. Har i alla fall inte lyckats hitta den.

Cmyk finns inte i Elements, nej. En cmykbild har fyra kanaler istället för tre som rgb och är motsvarande större.

Gör den fjärde kanalen att filen blir större eller fördelas informationen om på nåt sätt.Har noll koll på ämnet som synes. Sist ville kunden att jag gjorde i ordning filen färdigt i cmyk, vilket jag då inte kunde hjälpa honom med. Hur pass vanligt är det med det kravet nuför tiden. Hittils första gången jag stött på det. Tidigare gånger har de tyckt att det är okej med rgb, tryckeriet fixar resten.

Cmykbilden har helt annat innehåll i alla kanaler än rgb-bilden. Men det som gör den större är just att det adderas en fjärde kanal.

Jag vet inte om det är kutym att fotografer levererar cmyk. I regel är det nog originalaren som gör trycksaken som sköter om det. Men skall du skicka direkt till ett tryckeri lär de nog vilja ha cmyk.

ANNONS
Götaplatsens Foto