Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar 380 EX på 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin E

Medlem
Hej! Jag överväger att köpa ett 350D hus. Jag har ett vagt minne av att jag en gång läst att de inte fungerar med annat än E-TTL II blixtar. Jag har sedan tidigare en Canon 380EX (E-TTL) och en Sunpak ringblixt (TTL) som jag använt på en EOS 5:a. Kommer någon eller båda dessa att fungera på en 350D, eller blir det till att köpa nya blixtar?

Mvh/Robin

E-TTL II har ingeting att göra med blixten utan funktionen sitter i huset. Så i teorin ska alla blixtar som klarar E-TTL klara E-TTL II. Dock vet jag att flera tredjepartstillverkare verkar ha tagit tillfället i akt att döpa om sina modeller och kanske göra någon smärre fix.

Men då du har en Canon EX-blixt bör denna fungera felfritt. Dock är det endast E-TTL som fungerar med automatik. Har för mig att det ska gå att utlösa andra blixtar i manuella läget, men eventuellt kan man få tejpa stiften och hålla på.

Tack för ett snabbt svar Peter! Min ringblixt har fungerat fint med mina analoga hus och jag hoppas att den kommer att funka med det digitala, är inte jättepigg på att ersätta den med en ringblixt från Canon för 6.000 kr eller mer.

Mvh/Robin

ANNONS