Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar denna telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Har en Kenko 2X Teleplus MC4 telekonverter som jag är osäker på om den fungerar. Jag vet att de kräver ljusstarka objektiv, men blir lite fundersam på om den ens är funktionsduglig? Har spelat in ett par videoclip som visar hur de två metallblecken rör sig när jag vickar på konvertern, är det normalt?

Se videoklippen här:
Clip1
Clip2

IMG_20210104_145910.jpg
 

Hasse_H

Aktiv medlem
Aha, ja det stämmer ju med bländaren. Vad är det andra blecket till för? Fokusering styrt från kamerahuset för objektiv utan inbyggd fokusmotor?
Har inget sådant objektiv själv så jag kan inte testa det.

Jag har provat konvertern några ggr med två olika teleobjektiv med inbyggd fokusmotor, ett stort problem både för det relativt ljussstarka Tamron 70-200 (f/2.8) och det mindre ljusstarka Nikon 55-300 (f/5.6) är att autofokus inte fungerar alls eller bara lite hipp som happ. Har testat i fullt solsken och gråmulet väder, men det spelar ingen roll. Är det ett normalt problem? Har förstått att vissa objektiv kräver märkeskompatibel konverter, kan det vara förklaringen?
 

PMD

Aktiv medlem
Den ena spaken ("blecket") för över den inställda bländaren till kameran så att kamerans ljusmätare vet vilken bländare som bilden kommer att tas med.

Eftersom moderna objektiv har s.k. automatbländare, dvs de bländas inte ner förrän bilden tas, så behövs det en till spak för att göra det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
en gissning.
Den andra spaken kanske för över avståndsinformation till kameran. Alltså vilket fokusavstånd objektivet är inställd på.
 

larsol

Aktiv medlem
Kenko TelePlus MC4 AF 2.0x DGX Tele (även känd som en tele-förlängare) ger den dramatiska effekten av att fördubbla brännvidd objektivet med 2x, och kommer att minska mängden ljus med 4x (2 f / stopp) . MC4 har en 4-element, 4-gruppsdesign med flerbelagda linselement och helautomatisk membrankoppling. Med Kenko TelePlus MC4 DGX minskas ditt primära objektivs skärpedjup med 1/2, men bibehåller det minsta fokuseringsavståndet. Att använda en 2x telekonverterare med en 300 mm-lins ökar brännvidden effektivt till 600 mm. En lins inställd på f / 2.8 blir nu f / 5.6.

MC4 AF 2.0X DGX-omvandlaren har äkta Gated Array IC (Integrated Circuitry). Detta innebär att inte bara omvandlarens egna unika data utan all data som skickas från kamerakroppen ger full exponeringsmätning och koppling för elektronisk blixtfotografering.

Telekonverterare rekommenderas inte för objektiv som är bredare än 50 mm, t.ex. 28-105 mm. Full AF-funktion är dock endast möjlig med objektiv med öppen bländare f / 2.8 eller ljusare. Tänk på att AF bara fungerar korrekt om det finns tillräckligt med ljus och kontrast på motivet för att aktivera kamerans AF-sensorer. Manuell fokusering rekommenderas vid användning av linser med mindre öppet f-stop-värde än de som anges ovan.
 

Hasse_H

Aktiv medlem
Kenko TelePlus MC4 AF 2.0x DGX Tele
På min står det N-AFD 2X TELEPLUS MC4. Är det samma modell som den du beskriver? Vad menas med "bredare än 50 mm" - brännvidd? Isåfall är den ju helt meningslös.
Min har legat i lådorna länge, har ingen aning om hur gammal den är. De få gånger jag provat den har autofokus aldrig fungerat oavsett objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Vidare är förstås inte samma sak som kortare, men din förklaring är rätt ändå.
För engelskspråkiga fotografer som inte använde SI är mm inte i första hand ett längdmått utan ett mått på bildvinkeln.
 
ANNONS