Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

TMY

Medlem
Hej!

Jag har ett äldre Sigma optik, ett 28-135mm f 3.8-5.6 Aspherical IF (macro). Det har sagts till mig, att många av dom äldre Sigma objektiven, inte är kompatibla med Canons digitala kameror. Man ska kunna uppdatera/uppgradera objektiven. Men skulle man inte lika gärna kunna köpa någon adapter av något slag?

Hej!

Jag har ett äldre Sigma optik, ett 28-135mm f 3.8-5.6 Aspherical IF (macro). Det har sagts till mig, att många av dom äldre Sigma objektiven, inte är kompatibla med Canons digitala kameror. Man ska kunna uppdatera/uppgradera objektiven. Men skulle man inte lika gärna kunna köpa någon adapter av något slag?

Vad jag vet så funkar alla ojektiv som någonsin har funkat till EOS-systemet. Alltså EF-fattningen omfattar även det elektrika gränssnittet. Om objektivet går att montera i bajonetten så funkar bländare och autofokus.

Men jag har ingen aning om vad ditt Sigma är för något. är det "pre-EOS"?

Petter ...

Vad jag vet så funkar alla ojektiv som någonsin har funkat till EOS-systemet. Alltså EF-fattningen omfattar även det elektrika gränssnittet. Om objektivet går att montera i bajonetten så funkar bländare och autofokus.

Men jag har ingen aning om vad ditt Sigma är för något. är det "pre-EOS"?

Petter ...

Mja...
Det förekommer inkompabiliteter lite här och där med tredjepartsobjektiv. De har plockat isär kommunikationsprotokollen bakvägen så det är inte säkert att objektiven fungerar med alla framtida kameror. Det gäller inte bara Canon utan det tillstöter problem även med t ex Nikon ibland. Är objektiven någorlunda aktuella brukar man kunna få dem omchippaden, men är de gamla så är det inte särskilt troligt att det går.

Hur det är just med det här objektivet vågar jag inte uttala mig om.

"Pre-EOS" heter f ö FD, men sådana går definitivt inte att montera.

Man ska kunna uppdatera/uppgradera objektiven.

Förmodligen är det inte värt pengarna att uppgradera det om det inte skulle funka, då det finns rätt gott om begagnade objektiv. Men jag tycker du ska prova genom att gå till en butik och testa objektivet på den kamera du vill använda den på. Tyvärr verkar det som att du måste testa på just den modellen av kamera, då det kan fungera på en modell men inte på en annan. Jag själv hade ett gammalt Sigma som inte funkade på vissa kameramodeller.

Att uppgradera objektivet har jag uteslutit. Känner inte att det är värt pengarna. Och min fråga var ju då senare; Kan man inte lika gärna bara köpa en adapter? Som man sätter mallan kamerahuset och objektivet.

Att uppgradera objektivet har jag uteslutit. Känner inte att det är värt pengarna. Och min fråga var ju då senare; Kan man inte lika gärna bara köpa en adapter? Som man sätter mallan kamerahuset och objektivet.

Nej, eftersom problemet är elektroniken inne i objektivet så är det där man ska fixa det om man vill. Men testa först med den kamera du vill använda det på. De flesta fungerar precis som de ska.

En adapter ökar avståndet mellan objektivet och kamerans sensor, vilket gör att det inte kommer att gå att fokusera på oändligt. (F.ö. se svaret ovan. Det finns inga sådana adaptrar.)

Nej, eftersom problemet är elektroniken inne i objektivet så är det där man ska fixa det om man vill. Men testa först med den kamera du vill använda det på. De flesta fungerar precis som de ska.

Jag använder det på den kameran jag vill använda det på. Har en Canon 40D och den verkar dessvärre inte vara kompatibel med objektivet. Men det fungerar ibland. Macroläget fungerar nästan hela tiden. Men den verkar få problem när det kommer in för mycket ljust(?)
Men det kan väl knappast stämma.

Jag använder det på den kameran jag vill använda det på. Har en Canon 40D och den verkar dessvärre inte vara kompatibel med objektivet. Men det fungerar ibland. Macroläget fungerar nästan hela tiden. Men den verkar få problem när det kommer in för mycket ljust(?)
Men det kan väl knappast stämma.

Ok, då fattar jag. Jag trodde inte du hade testat.

Ditt problem är nog något annat. I de fall där gammal optik inte funkar så brukar det resultera i Error 99 eller något annat spännande. Inte att det funkar sådär och att det är vissa ljussituationer som stökar till det. Det kan vara så trist att det objektivet inte är bättre än så och att det märks mest vis motljus. Billigare, äldre zoomar är inte direkt kända för sina goda motljusegenskaper tyvärr.

När den säger till mig att "Nej, här vill jag inte fota" så kommer det upp "Err 01" och står att det inte är en korrekt kopplning mellan hus och optik. Men som sagt, macroläget fungerar nästan uteslutande och normalt sett fungerar optiken bara ibland.

När jag tänker på det lite, när du nämner motljus, så kan det vara så att det är inte problem i Ljuset, per se, men i just motljus.

Mja...
Det förekommer inkompabiliteter lite här och där med tredjepartsobjektiv. ....

När jag tänker efter så har jag ju faktiskt råkat ut för detta själv :)

Ett Sigma som funkade utmärk på min analoga EOS 500 larvade sig på min digitala EOS 550D. Det gick att ta några bilder sedan bråkade kameran om kommunikationsproblem (tror jag att det var). Då tog jag av objektivet, satte tilbaka det och kunde ta några bilder till.
Jag gav upp och lade undan gluggen.

Petter ...

ANNONS
Götaplatsens Foto