Annons

Funkar micken med min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag letar efter en extern mikrofon till min 5D MkIV och stöter på den här meningen: "Kompatibel med kameror som kan spänningsmata externa mikrofoner (min. 2,5 V)."

Jag har surfat och sökt, men hittar ingen info mer än att kameran har en mikrofoningång. Inget om den kan mata en mikrofon eller inte. Någon som vet?
 

larsol

Aktiv medlem
Dålig på Canon men kolla så att din kamera har mikrofoningång som även ger ström till mikrofonen, annars måste du köpa en mikrofon som har eget batteri.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det borde du kunna. Notera att det är en monomikrofon. Gör inget för en intervju, men ger ingen stereoeffekt för andra användningsområden. För intervjuer är dock en "mygga" bättre. Kallas "lavalier microphone", eller "lapel mic" på utrikiska.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Jag vet att det är bättre med mygga, men om jag får för mig att filma t ex barnen som ställer till bus är det inte ett praktiskt alternativ.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Även Deity gör prisvärda mikrofoner.
Deras D3 som är en kort riktmikrofon låter väldigt bra och de har också en D4 som är omkopplingsbar mellan en framåtriktad alt två mikrofoner där den andra är riktad mot dig och är tänkt att användas när man göra egna intervjuer och ställer frågorna samtidigt som man filmar.


 
ANNONS