Annons

Funktionstest av Konica FP1 Program

Produkter
(logga in för att koppla)

Romuluz

Ny medlem
Hej!

Har fått en gammal kamera och testat att mata fram och "blindavfyra", men knappen går inte ner. Är det ett problem? Är extern blixt nödvändig? Har ett fett objektiv till den så det hade varit kul att fota analogt i höst men vill inte köpa batterier, film och ev. blixt till något som inte fungerar. Vad säger ni?
/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
I någon kamera jag hade en gång i tiden spändes slutaren av två små kugghjul som drevs av filmen. Alltså ”frammatning” hade ingen funktion utan film i kameran. Så det gick inte att trycka ner avtrycket. Ville man blindavfyra fick man först öppna bakstycket och snurra kugghjulen med fingrarna.

Blixt-behovet hänger väl ihop med vad du tänker fotografera. Jag använde ytterst sällan blixt på filmtiden.
 

Romuluz

Ny medlem
OK, tack så mycket för svar! Nu känns det värt "risken" att dra igång mitt lilla analoga projekt. Är lätt 20 år sedan jag fotade analogt, och då med en "titta-klick", så nu blir det en uppgradering.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Lycka till!
Jag upplever ett så mycket större välbefinnande vid analog fotografering än med digitalt.

Trivs väldigt bra med den lugnare processen och hanteringen som ger mera närvaro och upplevelse.
 

Iore117

Aktiv medlem
Det fanns ett tag FP-1 i familjen, och jag köpte en ny FC-1 1981. Bägge dessa råkade ut får att avtryckaren krånglade. FP-1 användes inte så mycket efter reparation. Min FC-1 var på rep på garantin, men jag bytte väl ca 1985 till en ny FT-1 för att slippa avtryckarproblemet. FP-1 var enkelt utryckt en skitkamera. FT-1:an använde jag till ca 20 år sedan.
Det finns ju en del trevliga Konica-objektiv, varför inte hellre leta fram en TC eller T3 eller T4. Det gäller att kolla vilka som går att få tag i batteri till bara.
FP-1, FC-1 och TC-X är hus jag skulle undvika. En fungerande FT-1 är inte så dum. FT-1 har dessutom vanliga AAA-batterier,
 
ANNONS