Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX vs DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Sauron

Aktiv medlem
...

Författaren av artikeln skriver om fotonbrus att: "...the magnitude of the noise is equal to the square root of the number of recorded photons", vilket jag tidigare skrev fast utan att skriva ut sådant som jag tyckte var underförstått (men som absolut kan missuppfattas). Nu har jag ju möjlighet att förtydliga, so here we go again :)
Nej det skrev du inte, du skrev:

"Detta eftersom signal-till-brusnivån beräknas med kvadratroten av mängden infångat ljus Alltså, träffas sensorn av 10'000 fotoner är signal-brusförhållandet 100:1 (roten av 10'000 = 100), men om du fotar i en dunkel miljö med 4 steg "mindre" ljus (-4 EV) så träffas sensorn bara av 625 fotoner, vilket ger ett signal-brusförhållande på blygsamma 25:1."

... vilket är någonting annat än det artikelförfattaren skriver (som du har citerat ovan). Man kan inte räkna ut signalbrusförhållandet på detta sätt eftersom det bl a tillkommer andra bruskällor (som framgår bl a i artikeln och som du korrekt återgett därefter). Dvs du beskrev detta fel.

Dessutom drar du fel slutsatser om huruvida FX brusar mindre än DX, vilket också framgår av artikeln jag länkade till. Dvs ytterligare ett fel. Jag påpekade därför att det du skriver är felaktigt på två plan, eller enkelt uttryckt "helt galet". Kanske burdust, men i sak korrekt.

För det tredje så drar du återigen felaktig slutsats i slutet på detta inlägg. Det är inte så att att FX-sensorn automatiskt har högre SNR om allt annat är lika - och det framgår av artikeln (se spec punkt 10 under "MYTHS AND COMMON MISUNDERSTANDINGS"). Jag uppmanar därför de intresserade att läsa artikeln (noggrannt) som jag länkade till.

Du får gärna tro vad du vill om detta, men jag motsätter mig att du skriver ut felaktigheter som kan uppfattas som fakta eller sanningar, och därför påpekade jag det. För gärna ett resonemang kring detta, men påstå som sagt inte att det är fakta eller sanning.

Jag tror du kan hålla med om att mitt första påstående är korrekt, dvs att SNR inte beräknas på det sätt du först beskrev.

När det gäller slutsatsen om direkt jämförelse mellan FX- och DX-sensor "med allt annat lika" (vilket inte går eftersom antalet pixlar inte kan vara samma om pixeltätheten är densamma) så kanske jag och artikelförfattaren inte kan övertyga dig om vad som är rätt, men det må så vara, bara inte ditt påstående får stå oemotsagt.

Fridens!

/Roger
 

Sauron

Aktiv medlem
Trådfrågan har ju varit uppe titt som tätt, men jag tror aldrig att jag läst svaret på frågan utifrån ett yrkesperspektiv:

Varför använder yrkesfotografer i stor utsträckning småbildsformat?

Per.
Det finns nog inte ett heltäckande svar på den frågan. Det jag är övertygad om är att det ligger både rationella och irrationella grunder bakom besluten att använda FX-sensorer framför DX- eller andra format för den delen.

De rationella grunderna torde vara att det inte finns några moderna och bra kamerahus med DX-sensorer (i alla fall inte i Nikons utbud). Där är D300s den senaste modellen som numera har på tok för måga år på nacken. Därför är yrkesfotografen hänvisade till FX-hus. Dvs de flesta yrkesfotografer väljer de hus som har tillräckligt bra prestanda, och då blir det med FX-sensor. (Det finns de som väljer mellanformatshus, men de torde vara i stark minoritet, och skulle allting automatiskt vara bättre med större sensor skulle väl mellanformatkameror dominera hela proffsmarknaden).

Dessutom finns det existerande myter om att FX-sensorer ger mycket bättre bildkvalitet jämfört med DX-sensorer, som säkert lockat en del att gå över till FX, trots att det blir både dyrare och klumpigare. Detta verkar ha lett till att kameratillverkarna tvingats att erbjuda större sensorer till proffshusen.

Skulle jag få möjligheten att utveckla ett nytt DSLR-kamerahus för proffs skulle det utgå från DX-sensor med en pixeltäthet som är lägre än diffraktionsgränsen för bra DX-objektiv (gissning runt 16 - 20 Mpix). Då kan man få en mycket snabbare kamera än om den hade FX-sensor eftersom spegeln skulle kunna röra sig snabbare (längre tid att ställa in AF eller snabbare serietagning), avläsningen skulle gå snabbare, minnesbuffer etc skulle inte behöva vara lika stor och bildfilerna skulle inte bli lika tunga. AF skulle kunna bli bättre eftersom den skulle enklare kunna täcka hela sensorytan. Förstoringsfaktorn i sökaren skulle bli bättre. Hela kamerahuset skulle kunna bli lättare/mindre och optiken skulle bli motsvarande mindre (inte skalenligt eftersom tillverkningstoleranserna inte skalar, men märkbart). Fast då måste kameratillverkarna på allvar ta fram DX-optik med proffsprestanda.

/Roger
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Dx fx

Trådfrågan har ju varit uppe titt som tätt, men jag tror aldrig att jag läst svaret på frågan utifrån ett yrkesperspektiv:

Varför använder yrkesfotografer i stor utsträckning småbildsformat?

Per.
En bra anledning är att FX är mer förlåtande. Det går att fuska lite och ändå få bra resultat...jämfört med vad dx skulle leverera under samma förhållande.

lma
 

boldten

Aktiv medlem
Jag håller med om att jag i mitt första inlägg skulle skrivit att det var en överslagsräkning, samt länkat till någon källa där de som är intresserade och har orken kan förkovra sig i alla detaljer. MEN som jag visade tidigare ger överslagsräkningen en bra uppskattning av bruset (felmarginalen i förra exempelet var 6%). Att kalla det "helt galet" köper jag inte.

För det tredje så drar du återigen felaktig slutsats i slutet på detta inlägg. Det är inte så att att FX-sensorn automatiskt har högre SNR om allt annat är lika - och det framgår av artikeln (se spec punkt 10 under "MYTHS AND COMMON MISUNDERSTANDINGS"). Jag uppmanar därför de intresserade att läsa artikeln (noggrannt) som jag länkade till.
Nej, det är fel! Punkt 10 i artikeln anger tydligt:
"lenses for larger sensor systems often have larger aperture diameters which gather more light than smaller sensor systems, and thus deliver less noisy images even if the sensor for the larger sensor system is less efficient (to a degree)."

Därefter följer ett resonemang om att man får olika skärpedjup, vinjettering, samt utsnitt då man jämför sensorer av olika storlek. För att få till en ekvivalent jämförelse menar författaren av artikeln att FX-sensorn därför måste beskäras för att motsvara DX. Enligt författaren kan man först då jämföra dem. MEN!!! då jämför man inte längre FX vs. DX, utan en kraftigt reducerad FX (där 56% av sensorns yta inte används!) mot en DX. Den här tråden handlar om jämförelsen mellan FX och DX och då måste man även acceptera respektive sidas fördelar och nackdelar. Nackdelarna för FX är t.ex. att de är dyrare, kräver dyrare gluggar, väger mer, ... MEN om man är beredd att "uppoffra" detta kan man vinna ett antal fördelar, t.ex. bättre brusegenskaper.

DxOMarks.com som utfört oberoende tester av kamera-sensorer från diverse märken under de senaste 10 åren har summerat de 183 sensorer de testat hittills i diagrammet nedan. På Y-axeln anges DxO:s mätvärde (ju högre desto bättre brusegenskaper samt dynamiskt omfång) och X-axeln visar tidpunkten då kameran släpptes (från 2002-2012). Blå markförer visar FX-sensorer och ljusgröna visar DX.

Skärmavbild 2012-12-28 kl. 15.16.31.jpg
Diagrammet i full upplösning: http://www.luminous-landscape.com/articleImages/PvdH3/Fig1_183.png

Diagrammet visar tydligt att FX-sensorerna ligger i ett segment över DX (oavsett om det är Nikon, Canon, Pentax, …). Dock ser man också att utvecklingen går framåt i en rasande fart så att dagens DX-sensorer leverar liknande prestanda som FX-sensorer från säg 2008-09, jämför t.ex. D3200 mot D3/D700. MEN D3200 ligger ändå under dagens FX-sensorer, jämför D3200 mot D600 eller D800. Exakt det jag menar!

Den här snabba förbättringen av sensorer kommer inte kunna hålla på hur länge som helst. Den utveckling vi upplever nu kommer vara en parentes i historien. Förr eller senare kommer fysikens lagar tvinga utvecklingen att stagnera. När detta sker kommer FX-sensorer ha bättre signal-brusförhållande eftersom de kan tillgodoogöra sig fler fotoner än en DX.

Alla som har testat både en DX och en FX (från samma tidsegment får man väl idag tillägga) har ju själva erfarit detta. Knepigt bara att det ska vara så svårt att förklara det.

DxO-artikeln tar upp ett bra exempel också som är likt det jag gav i mitt första inlägg. Pixlarna Nikons D300 sensor kan under bästa förhållandena hålla i storleksordningen 40'000 elektroner som frigörs då de träffas av fotoner. Om vi för enkelhetens skull antar att sensoreffektiviteten är 100% (varje foton som träffar sensorn frigör en elektron) så kommer vid bra ljusförhållande varje pixel i bildens högdagrar ha frigjort 40'000 elektroner. En uppskattning av signal-brusnivån i högdagrarna blir då roten_ur(40'000) = 200, alltså SNR i storleksordningen 200:1. Om man istället tittar på lågdagrarna i bilden som är underexponerade med säg 4 steg (-4 EV) så får vi 40'000/(2x2x2x2) = 2'500 elektroner, vilket ger en signal-brusnivå på roten_ur(2'500) = 50, SNR=50:1.

Tänk dig nu istället en bröllopsfotografering i en dunkel kyrka där endast det naturliga ljuset används varvid ISO måste ökas från 100 till 3200, alltså 5 steg. I högdagrana får vi 40'000/(2*2*2*2*2)=1250, vilket ger roten_ur(1250) = 36, så SNR=36:1. I bildens lågdagarar (ytterligare 4 steg underexponerade) får vi istället 1250/(2*2*2*2)=78, vilket ger roten_ur(78)=9, så SNR 9:1 (vilket är väldigt brusigt).

Dessa exempel visar den teoretiskt bästa prestanda som är möjlig och där ger en större sensor en klar fördel jämfört med en mindre vad gäller SNR. Helt enkelt eftersom de kan tillgodogöra sig fler fotoner.

När det gäller slutsatsen om direkt jämförelse mellan FX- och DX-sensor "med allt annat lika" (vilket inte går eftersom antalet pixlar inte kan vara samma om pixeltätheten är densamma) så kanske jag och artikelförfattaren inte kan övertyga dig om vad som är rätt, men det må så vara, bara inte ditt påstående får stå oemotsagt.
Det känns som om du verkligen anstränger dig för att missförstå mig. Jag skrev explicit att jag jämförde två sensorer med olika storlek som BÅDA har 12MP. Detta implicerar så klart att de har olika pixeltäthet, ska jag behöva skriva ut sådana självklarheter också? Vad jag menade med allt annat lika var: samma objektiv, samma exponering (slutartid, bländare, ISO), sensoreffektivitet osv. MEN! givetvis kommer utsnitt, vinjettering, skärpedjup m.m. att skilja eftersom man jämför två sensorer av olika storlek, det kommer man aldrig ifrån.

Om du eller artikelförfattaren inte kan motbevisa detta så betyder det väl att jag har rätt. Finns det fortfarande någon tvekan så titta på diagrammet igen, och kom ihåg att när fysikens lagar tvingat utvecklingen att avstanna så ligger FX fortfarande över DX. Det är även ett förhållande som kommer bestå över tiden.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Ni pratar om varandra och är mest inne på ordmärkeri.

En FX-sensor av samma generation och sensortyp som en DX-sensor kommer brusa betydligt mindre för att den har en större ljusuppfångande yta. Sedan är ofta dom mindre sensorerna av en nyare generation än dom större, vilket oftast tar ut lite av effekten. Upplösningen är faktiskt en försumbar parameter så länge man tittar på resultatet på bildnivå.

En FX-sensor brukar dock även vara bättre än nästa generations DX-sensor. En D700 (FX) presterar i mångt och mycket fortfarande bättre än en D3200 (DX) trots att D3200 är ett antal generationer (5st gissningsvis) nyare än D700.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/801|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/441|0/(brand2)/Nikon

/Karl
 

boldten

Aktiv medlem
Ni pratar om varandra och är mest inne på ordmärkeri.
Sorry, men jag vill verkligen reda ut det här och därför har jag dragit det vidare. Jag är en sådan person som verkligen vill veta hur saker och ting verkligen förhåller sig, sen har det kanske även blivit lite av en principsak p.g.a. formuleringar.

En FX-sensor av samma generation och sensortyp som en DX-sensor kommer brusa betydligt mindre för att den har en större ljusuppfångande yta. Sedan är ofta dom mindre sensorerna av en nyare generation än dom större, vilket oftast tar ut lite av effekten. Upplösningen är faktiskt en försumbar parameter så länge man tittar på resultatet på bildnivå.
Jag håller med om det du skriver. Vad gäller upplösning har jag förstått det som att en högre upplösning ge mer brus MEN registrerar även mer detaljer. Dessa detaljer kan därefter kvittas mot att minskat brus genom brusreducering (obs: mycket förenklad förklaring). Summa summarum, upplösningen har en försumbar effekt på bruset.

En FX-sensor brukar dock även vara bättre än nästa generations DX-sensor. En D700 (FX) presterar i mångt och mycket fortfarande bättre än en D3200 (DX) trots att D3200 är ett antal generationer (5st gissningsvis) nyare än D700.
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/801|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/441|0/(brand2)/Nikon
/Karl
Tack för din "second opinion" Karl. Några fler gurus som kan säga vad de tycker i frågan?
 

Sauron

Aktiv medlem
Nej, det är fel! Punkt 10 i artikeln anger tydligt:
"lenses for larger sensor systems often have larger aperture diameters which gather more light than smaller sensor systems, and thus deliver less noisy images even if the sensor for the larger sensor system is less efficient (to a degree)."

.
Intressant att du inte citerade det som är avgörande, utan bara det som har med att man med FX-sensorer oftast (tvingas) använder objektiv med större bländaröppning. Fortsättningen på citatet ur stycket lyder enligt följande:

"... For fully equivalent images, however, all systems gather the same total amount of light. Thus, any differences in the apparent noise and dynamic range will be due to differences in the sensor efficiencies, and, contrary to popular belief, larger sensors are not necessarily more efficient than smaller sensors. ..."

Om du eller artikelförfattaren inte kan motbevisa detta så betyder det väl att jag har rätt. Finns det fortfarande någon tvekan så titta på diagrammet igen, och kom ihåg att när fysikens lagar tvingat utvecklingen att avstanna så ligger FX fortfarande över DX. Det är även ett förhållande som kommer bestå över tiden.
Ärligt talat så tror jag inte att vi kommer att bli överens här. Var och en får tro på det som känns bäst. Det finns en mängd olika faktorer som skiljer olika sensortyper och fabrikat vilket gör att det inte går att dra någon slutsats från vilket format som är bättre genom att jämföra uppmätta diagram. Det jag försöker påpeka är att det finns en felaktig "sanning" om att FX-storlek på sensorn automatiskt ger t ex lägre brus än DX-sensorer. Det är inte så. Att enskilda pixlar som är större kan göras med bättre kvalitet än mindre pixlar är inte svaret. Poängen är att det kan kompenseras av att det finns fler pixlar per ytenhet som då plockar upp lika mycket ljus per ytenhet och att signalbehandling dem emellan kan göra kvaliten lika bra eller t o m bättre än de större pixlarna har. Signal-brusförhållandet har (bl a) att göra med hur mycket ljus per ytenhet som faller in på sensorytan (QE och övrigt identiskt). Har man fler pixlar (per ytenhet) så kan de filtreras bättre helt enkelt och man kan få mer detaljer med mindre brus. Det beskrivs bra i den refererade artikeln. Läs även mer i denna utmärkta Wikipediasida: http://en.wikipedia.org/wiki/Sensor_sizes
speciellt under avsnittet Dynamic Range.
/Roger
 

Falumas

Aktiv medlem
Det jag försöker påpeka är att det finns en felaktig "sanning" om att FX-storlek på sensorn automatiskt ger t ex lägre brus än DX-sensorer. Det är inte så. Att enskilda pixlar som är större kan göras med bättre kvalitet än mindre pixlar är inte svaret. Poängen är att det kan kompenseras av att det finns fler pixlar per ytenhet som då plockar upp lika mycket ljus per ytenhet och att signalbehandling dem emellan kan göra kvaliten lika bra eller t o m bättre än de större pixlarna har.
Upplösningen/pixeldensiteten är av ringa betydelse så länge man tittar på bildnivån.

Det finns än idag ingen DX-sensor som presterar bättre än någon FX-sensor i Nikonvärlden, så det skall till en väldigt mycket sämre FX-sensor än vad DX-sensorn är för att få ett bättre brusresultat.

Det finns faktiskt ingen DX-sensor som presterar bättre än en 7 år gammal Canon 5D om man bara tittar till bruset.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/801|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/441|0/(brand2)/Nikon/(appareil3)/176|0/(brand3)/Canon

När det kommer till brus är det storlek, generation, typ av sensorn i nämnd ordning som är avgörande.

Tittar du på sensorer av ungefär samma generation och typ med olika storlek så ligger DX-sensorn rejält i lä. Här D7000 och D800 som har sensorer som förmodligen har mycket gemensamt.

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/792|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/680|0/(brand2)/Nikon

/Karl
 

Sauron

Aktiv medlem
Upplösningen/pixeldensiteten är av ringa betydelse så länge man tittar på bildnivån.

...

/Karl
Om man läser och FÖRSTÅR den teori som ligger bakom det jag påpekar och hänvisar till så inser man att det just är vad man ser på bildnivå som är det intressanta. Enskilda pixlar är ointressanta eftersom det just är kombinationen av pixlar som ger bildkvalitén. Dvs inte enskilda pixlars kvalitet som NI faktiskt hänvisar till, vilket jag påpekat ett antal gånger nu...
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man läser och FÖRSTÅR den teori som ligger bakom det jag påpekar och hänvisar till så inser man att det just är vad man ser på bildnivå som är det intressanta. Enskilda pixlar är ointressanta eftersom det just är kombinationen av pixlar som ger bildkvalitén. Dvs inte enskilda pixlars kvalitet som NI faktiskt hänvisar till, vilket jag påpekat ett antal gånger nu...
Var har jag hänvisat till något sådant?

/Karl
 

Sauron

Aktiv medlem
Var har jag hänvisat till något sådant?

/Karl
Nej du har rätt, det har du inte gjort, jag läste in det i ditt tidigare inlägg där du skrev:

"En FX-sensor av samma generation och sensortyp som en DX-sensor kommer brusa betydligt mindre för att den har en större ljusuppfångande yta"

Och jag tolkade det som att du menade att pixlarna brusar mindre (högre SNR) om de är större, vilket de kan göra om ljustintensiteten är identisk som på en mindre pixel.

Men att hela sensorn skulle brusa mindre om den är större stämmer ju inte eftersom det ju är ljusintensiteten per ytenhet som avgör (i detta sammanhang) hur mycket ett område på sensorn "brusar" (har för SNR).

/Roger
 

afe

Aktiv medlem
Tror ni verkligen TS är intresserad av en diskussion om DX-FX på den här nivån, och är det verkligen så viktigt att få sista ordet i en diskussion? ;)
 

Sauron

Aktiv medlem
Tror ni verkligen TS är intresserad av en diskussion om DX-FX på den här nivån, och är det verkligen så viktigt att få sista ordet i en diskussion? ;)
Nä det känns som det har blivit ganska mycket rundgång vid det här laget...
Tack för mig för denna gång!

/Roger
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej du har rätt, det har du inte gjort, jag läste in det i ditt tidigare inlägg där du skrev:

"En FX-sensor av samma generation och sensortyp som en DX-sensor kommer brusa betydligt mindre för att den har en större ljusuppfångande yta"

Och jag tolkade det som att du menade att pixlarna brusar mindre (högre SNR) om de är större, vilket de kan göra om ljustintensiteten är identisk som på en mindre pixel.

Men att hela sensorn skulle brusa mindre om den är större stämmer ju inte eftersom det ju är ljusintensiteten per ytenhet som avgör (i detta sammanhang) hur mycket ett område på sensorn "brusar" (har för SNR).

/Roger
På bildnivå kommer den större sensorn definitivt brusa mindre om allt annat är lika.

Om du vill hävda något annat får du gärna hänvisa till någon källa på det.

/Karl
 

snap01

Aktiv medlem
Det finns nog inte ett heltäckande svar på den frågan. Det jag är övertygad om är att det ligger både rationella och irrationella grunder bakom besluten att använda FX-sensorer framför DX- eller andra format för den delen.

De rationella grunderna torde vara att det inte finns några moderna och bra kamerahus med DX-sensorer (i alla fall inte i Nikons utbud). Där är D300s den senaste modellen som numera har på tok för måga år på nacken. Därför är yrkesfotografen hänvisade till FX-hus. Dvs de flesta yrkesfotografer väljer de hus som har tillräckligt bra prestanda, och då blir det med FX-sensor. (Det finns de som väljer mellanformatshus, men de torde vara i stark minoritet, och skulle allting automatiskt vara bättre med större sensor skulle väl mellanformatkameror dominera hela proffsmarknaden).

Dessutom finns det existerande myter om att FX-sensorer ger mycket bättre bildkvalitet jämfört med DX-sensorer, som säkert lockat en del att gå över till FX, trots att det blir både dyrare och klumpigare. Detta verkar ha lett till att kameratillverkarna tvingats att erbjuda större sensorer till proffshusen.

Skulle jag få möjligheten att utveckla ett nytt DSLR-kamerahus för proffs skulle det utgå från DX-sensor med en pixeltäthet som är lägre än diffraktionsgränsen för bra DX-objektiv (gissning runt 16 - 20 Mpix). Då kan man få en mycket snabbare kamera än om den hade FX-sensor eftersom spegeln skulle kunna röra sig snabbare (längre tid att ställa in AF eller snabbare serietagning), avläsningen skulle gå snabbare, minnesbuffer etc skulle inte behöva vara lika stor och bildfilerna skulle inte bli lika tunga. AF skulle kunna bli bättre eftersom den skulle enklare kunna täcka hela sensorytan. Förstoringsfaktorn i sökaren skulle bli bättre. Hela kamerahuset skulle kunna bli lättare/mindre och optiken skulle bli motsvarande mindre (inte skalenligt eftersom tillverkningstoleranserna inte skalar, men märkbart). Fast då måste kameratillverkarna på allvar ta fram DX-optik med proffsprestanda.

/Roger


idag kan du köpa en ff i ett litet smidigt hus (D600). Större sensor har alltid gett bättre bildkvalitet än motsvarande mindre sedan är det upp till var och en o tycka att det är tillräckligt mycket bättre för att motivera prisskillnaden. Ang mellanformat så finns det flera aspekter varför dom inte sälj lika mycket som på analoga tiden. Jag körde analogt mellanformat för det syntes skillnad på tex a4 storlek på bilder i tryck i tidningar. Ej dagstidning för där är papperkvaliten lika med dasspapper.
Varför inte digitalt mellanformat är storsäljande är för att (som jag tror)
att kvalitén från ff räcker till dom flesta yrkesfotografer behöver man ännu bättre hyr man.
att priset gentemot kvalitets skillnaden är för stor.
att objektivutbudet är mer begränsande
att ccd sensorerna i mellanformatarna blir frånåkta av dlsr på iso högre än 400.
men kör du inte högre iso o vill ha bästa bildkvalitet så är digitalt mellanformat vassare än ff men som sagt var med tex D800 så räcker den oftast till ;-)

jag själv har aldrig köpt en asp-c kamera mer än fuji x o ser ingen anledning till det. Är absolut inget fel på asp-c men i dagens läge med billiga kameror som D600 så tycker jag inte det finns några skäl till det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns nog inte ett heltäckande svar på den frågan. Det jag är övertygad om är att det ligger både rationella och irrationella grunder bakom besluten att använda FX-sensorer framför DX- eller andra format för den delen.

De rationella grunderna torde vara att det inte finns några moderna och bra kamerahus med DX-sensorer (i alla fall inte i Nikons utbud). Där är D300s den senaste modellen som numera har på tok för måga år på nacken. Därför är yrkesfotografen hänvisade till FX-hus. Dvs de flesta yrkesfotografer väljer de hus som har tillräckligt bra prestanda, och då blir det med FX-sensor. (Det finns de som väljer mellanformatshus, men de torde vara i stark minoritet, och skulle allting automatiskt vara bättre med större sensor skulle väl mellanformatkameror dominera hela proffsmarknaden).

Dessutom finns det existerande myter om att FX-sensorer ger mycket bättre bildkvalitet jämfört med DX-sensorer, som säkert lockat en del att gå över till FX, trots att det blir både dyrare och klumpigare. Detta verkar ha lett till att kameratillverkarna tvingats att erbjuda större sensorer till proffshusen.

Skulle jag få möjligheten att utveckla ett nytt DSLR-kamerahus för proffs skulle det utgå från DX-sensor med en pixeltäthet som är lägre än diffraktionsgränsen för bra DX-objektiv (gissning runt 16 - 20 Mpix). Då kan man få en mycket snabbare kamera än om den hade FX-sensor eftersom spegeln skulle kunna röra sig snabbare (längre tid att ställa in AF eller snabbare serietagning), avläsningen skulle gå snabbare, minnesbuffer etc skulle inte behöva vara lika stor och bildfilerna skulle inte bli lika tunga. AF skulle kunna bli bättre eftersom den skulle enklare kunna täcka hela sensorytan. Förstoringsfaktorn i sökaren skulle bli bättre. Hela kamerahuset skulle kunna bli lättare/mindre och optiken skulle bli motsvarande mindre (inte skalenligt eftersom tillverkningstoleranserna inte skalar, men märkbart). Fast då måste kameratillverkarna på allvar ta fram DX-optik med proffsprestanda.

/Roger
Det är på inga sätt en myt att en större ljusmottagande yta ger bättre bildresultat än en mindre.

En DX-sensor är inte heller snabbare att läsa av än en FX-sensor med lika många pixlar.

Vill du ha en snabb kamera skall du titta på teknologier som Sony A99, där man offrar lite av fördelarna med FX med att ha en fast semitransparent spegel. Trots att sensorn alltid har en spegel framför sig vilken blir som ett svagt ND-filter så blir resultatet bättre än någon DX-kamera har lyckats med än. För en sådan lösning är det i stort sett bara processorkraften som är den svaga länken för hög frame rate, A99 kör 10fps.

DX har fördelar som billigare, mindre, lättare och att objektivutbudet på telesidan gör att DX-formatet har vissa fördelar. Snabbare och bättre bildkvalitet är egenskaper du tillskriver formatet helt felaktigt.

http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Sony-SLT-Alpha-99-New-full-frame-sensor-is-Sony-s-best-yet/Measurement

/Karl
 

boldten

Aktiv medlem
Tror ni verkligen TS är intresserad av en diskussion om DX-FX på den här nivån...
Nej, antagligen inte men TS hade redan fått flera svar och jag uppfattade det som att hon bestämt hur hon skulle göra också (valde D7000 framför D600). Visst diskussionen har blivit rejält nördig, men om det är någonstans man ska hålla en sådan diskussion på svenska så är det väl här på FS.se, särskilt då tråden heter "FX vs DX" ;-)

Jag har några funderingar kvar men jag lägger dem i en separat tråd istället för att inte blockera TS:s diskussion ifall hon skulle vilja fortsätta den (Marie: ursäkta om jag gått OT och "förstört" diskussion du hade i början av tråden).

Det är på inga sätt en myt att en större ljusmottagande yta ger bättre bildresultat än en mindre
Skönt att det är fler som reagerar på att detta. Tidigare började jag bli orolig att jag missförstått något viktigt.
 

vilda tilda

Aktiv medlem
ingen fara men man blir ju lite velig.....antingen d7000 eller d 600 men frågan är om det är värt prisskillnaden för en amatör som mig :)
 

vilda tilda

Aktiv medlem
Jag vill ju kunna utveckla mitt fotograferande med kameran jag köper..vet ju att det mesta inte beror på kameran men den ska inte hindra mig :)
 
ANNONS