Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fyvärkerier med 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hallå!
Satt och kolla igenom lite bilder från nyår och alla sög verkligen som jag tog men men :) Så jag tänkte om någon vet vilka inställningar man bör använda vid fyvärkerier med Canon 300D? ISO? Slutare etc.. bör man köra på manuell focus?

Alla tips välkommna :)

//Mvh Peter

Använd manuell focus!

iso 100
bländare 8 eller 11
slutartid 3 - 30 sekunder beroende på ljusförhålladena och vad man vill ha med på bilden...
raketens uppfärd inklusive smällen? eller bara smällen?

Om du har en trådutlösare så är det bästa att köra med BULB som tidsinställning... då bestämmer du själv när du inte längre vill "exponera filmen" mer... :)

Ah okej tack för svaren :)
Synd bara att det inte är så mycket fyvärkerier just nu :p medans det ändå är relativt mörkt, men får väl vänta på nästa nyår :)

Jag fotograferade fyrverkerierna på nyttår med min 300D, vilket fungerade utmärkt..

ISO100, F/1.8, "Bulb" som slutare så jag kunde reglera det själv..

Hett tips: Använd stativ... (Gissa vad jag gjorde fel)

/James

hehe, kan någon förklara detta bulp för mig låter lite intressant :)

och jo stativ hade jag när liseberg hade sin sista sommar uppedag så va där men hade tyvärr g3:an och blev endast 2 bra bilder av 100 typ :p men men bättre lycka nästa gång :)

"bulb" innebär att du öppnar slutaren med ett tryck och när du anser dig ha fått rätt exponering, trycker du igen för att stänga den. Det går alltså att få exponeringstiden så lång som batteriet räcker om man vill.Ställ in kameran på läge Tv, ställ slutartiden till läget efter 30s, detta är bulb-läget vilket också visas i fönstret.

ANNONS
Götaplatsens Foto