Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Går dia att använda i starkt solsken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag undrar en sak, med tanke på dia-films extremt dåliga dynamiska omfång och höga kontrast, går det använda dia i starkt solsken i en solig dag utan att antingen få kolsvarta skuggor eller utfrätta högdagrar?

..och om det nu går, hur ska man mäta ljuset? Jag har mätt infallande ljus de få gånger jag prövat innan, men det har inte blivit bra.. hur gör man?!

Visst är det så att övergångarna från icke utfrätt till utfrätt sker mycket mjukare med dia än med digitalt? Är det även så vid inskanning på proffsskanner?

Jodå, visst går det men det blir kanske inte perfekt jämt. För negativ film gäller "exponera efter skuggorna, framkalla efter högdagrarna" och för dia blir det tvärtom: "exponera efter högdagrarna, framkalla efter skuggorna". Tyvärr är det lite svårt att ändra framkallningen eftersom E6-processen är ganska väl standardiserad men lite brukar det gå att skjuva den (speciellt om man soppar själv).

Jag körde en del dia på Kuba för ett par år sedan och visst fick jag skottsäkra skuggor på några bilder men det mesta gick alldeles utmärkt. Jag körde Fujichrome Provia 100F då (medelhög kontrast) och Velvia hade nog varit att utmana ödet lite väl mycket, iaf mitt på dagen. Astia är i sin tur lite mjukare än Provia så den hade nog fungerat också. På Kuba använde jag en F90X och en F3 med deras inbyggda ljusmätare utan större problem (förutom när batterierna tog slut i båda) och jag har använt infallande mätning med mellanformatskamera utan problem. Det gäller ju bara att hitta det ljus man skall mäta (solnedgångar är t.ex. lite svårt att mäta infallande eftersom du skall mäta med mätaren riktad mot ljuskällan).

Om du är riktigt intresserad kan du också pröva att förbelysa filmen (flashing) för att sänka kontrasten men det kräver en hel del testande och lampor med rätt färgtemperatur, kanske inget man gör med semesterbilderna.

Ok! Tack! :D

Du kanske vet vilken diafilm som har lägst kontrast av alla då? Tänker att det är bäst att använda en sådan om jag ska skanna in diorna sen..?`Eller är Astia den med lägst kontrast?

Hur är det med Fuji Sensia? Hur hög kontrast har den?

Har för mig att Sensia och Astia är samma film men jag är inte hundra på det, det enda som skiljer är lagringen och jämnheten mellan olika tillverkningsomgångar.

Jag tror någon annan får svara mer exakt på den frågan.

Hej!

Jag tror inte Sensia och Astia är samma film. Om jag fattat det rätt är Sensia Fujis konsumentfilm och Astia tillhör deras proffssortiment. Personligen tycker jag också att Sensia har lite mer kontrast än Astia som är ganska kontrastlös. Plåta porträtt med Astia är helt super, blir otroliga hudtoner, men för landskap tycker jag den är för kontrastlös. Har en bild här som är med Astia 100: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1126526.htm

Och visst går det att plåta med dia i solljus, bilden nedan är med Fuji Velvia 50 från september förra året.

/Carl

Danlo skrev:
Jag undrar en sak, med tanke på dia-films extremt dåliga dynamiska omfång och höga kontrast, går det använda dia i starkt solsken i en solig dag utan att antingen få kolsvarta skuggor eller utfrätta högdagrar?

..och om det nu går, hur ska man mäta ljuset? Jag har mätt infallande ljus de få gånger jag prövat innan, men det har inte blivit bra.. hur gör man?!

Visst är det så att övergångarna från icke utfrätt till utfrätt sker mycket mjukare med dia än med digitalt? Är det även så vid inskanning på proffsskanner?

Tror det går bra!
Har fotograferat skidåkning/Fjällvandringar i 40 år med dia! :)
Och mätning, hittar jag inget annat, så brukar jag mäta mot min hand! :)
/Bengan

Vill för övrigt också säga att jag tycker att Sensia är en helt suverän allroundfilm som dessutom är billigare än många av de andra. Så jag rekommenderar den starkt!

/Carl

Om inte Fuji ändrat de senaste åren så är Sensia samma film som den första Astian. Den nu aktuella Astian är en helt annan film med bl a finare korn. Båda är dock lågkontrastfilmer och därmed extremt lämpade för ett modernt hybridflöde med skanning. Till det bör man egentligen helt hålla sig ifrån filmer som Velvia som bara de dyraste skannrarna klarar fullt ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto