Annons

Gåvor från USA.

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Jag har en vän i Florida som gillar mig så mycket att hon tänkt köpa mig ett objektiv i present.
Måste jag då betala moms,tull,moms på frakten o tullen samt skatt till Reinfeldts nya trädgård och allt vad de kan tänkas lägga på.?

Värdet som man skriver på paketet ligger till grund för försäkring vad jag förstått. Men tullarna tittar nog lite extra om de seglar förbi ett paket med 1000 dollar värde, eller hur?

Någon som fått något paket från en Amerikansk tomte utan inblandning av svenska staten?

Finns åtskilliga trådar om detta.

Om man sätter 50 dollar och Gift(gåva) så gäller generellt att det glider förbi, men du bommar ev. försäkring. Du kan inte äta kakan och behålla den så att säga.
(Olagligt att deklarera falskt värde)

Tullen har inte tid att granska alla tusentals paket som kommer in i landet, men avsändaren måste deklarera värde för tullen som även blir försäkringsvärde.I vissa situationer kan nog dessa vara olika, men knappast i detta fall.

Jo jag har läst en del trådar om detta.
Men då har det ju handlat om företag o.s.v. som skickar grejor.
Så rent hypotetsikt så är det inte möjligt att få en gåva av någon som är värd mer än 50 dollar utan att man ska betala tull på den.Men som sagt en hel del slinker igenom.

Sköter inte många, eller åtminstone en del fraktbolag det där med att rapportera och ta in moms och eventuell tull själva på det paket de handhar?
Så jag tror det är ganska stor risk att åka på extra avgifter.

Har dock hört av vänner som köpt i usa, att varor upp till 40usd har gått igenom som gåva, men de har handlat för mer utav priv. person. Men har då heller inte varit något stort paket utan mindre, och även större kuverte, typ sådana med bubbelplast på insidan.

Men om man skickar ett paket från sig själv i Usa till sverige och sin egen adress då? om jag tex skulle vara i behov av att skicka min i sverige köpta fotoutrustning från Usa till sverige,och skriver värdet av försäkringsskäl, måste jag då betala moms och tull?

Det vore total idioti.

laan skrev:
Men om man skickar ett paket från sig själv i Usa till sverige och sin egen adress då? om jag tex skulle vara i behov av att skicka min i sverige köpta fotoutrustning från Usa till sverige,och skriver värdet av försäkringsskäl, måste jag då betala moms och tull?

Det vore total idioti.

Nej, du behöver bara bevisa att du köpt den i Sverig. Inga problem. Egentligen tror jag att man ska begära utforsling, för att slippa strul på hemresan. Men det är det nog inte många som gör/tänker på. Fast det kan vara fria fantasier från min sida. Men något långt bak i skallen säger att det finns ett sådant formulär.

ANNONS
Götaplatsens Foto