Annons

Gör-det-själv-tips 2: Mikrofotografering (förstoring>1:1) utan specialutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Vill du plåta vid riktigt höga förstoringar, större än 1:1, dvs. så att motivet blir större på filmen än det är i verkligheten? Det finns ett enkelt och billigt sätt. Du behöver:

*En normaloptik och en kort teleoptik till din kamera. Fasta brännvidder är bäst, men zoomar kan också funka.
*Två gamla filter, ett som passar på normalen och ett som passar på telet. Har du inga filter så köp två begagnade för någon tia. Filtren kan vara repiga, för det är bara själva filterringarna du behöver.

Knacka ut glasen ur filtren och limma filterringarna mot varandra. OBS: inget lim på filtergängorna. Använd den hoplimmade ringen för att montera objektiven frontlins mot frontlins. Sätt hela paketet på kamerahuset, med teleobjektivet närmast kameran. Din mikrooptik är färdig!

Ditt normalobjektiv fungerar nu som "försättslins" på telet. Ställ in största bländare på normalen när du plåtar. All exponeringsautomatik kommer att fungera som vanligt, liksom TTL-blixtautomatiken, men fokuserar gör du förstås manuellt. Förstoringsgraden blir ungefär kvoten mellan brännvidderna, dvs. en 50mm monterad på en 135mm ger förstoringen 2,7:1. Du kan hänga på mellanringar om du vill ännu högre upp.

Jag har prövat detta koncept och det funkar bra. Vissa objektivkombinationer lär kunna ge vinjettering - man får pröva sig fram. Att plåta ute i fält med så här höga förstoringar är dock knepigt. Jag rekommenderar träning på hemmaplan, med stabilt stativ och gott om ljus. Lycka till!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Det finns färdiga filterkopplingar att köpa
har för mig att dom inte kostar så mycket
om man skulle vara utan gamla filter ;)
 

Daniel_L

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Det finns färdiga filterkopplingar att köpa
har för mig att dom inte kostar så mycket
om man skulle vara utan gamla filter ;)
Var hittar man dessa filerkopplingar?! Har varit på jakt efter en sådan rätt länge men inte funnit någon. Ingen affär tycks ha dem hemma. Molanders skulle ta hem och ringa mig när den kom in men det var ju nog ett år sedan. Påminde dem en gång men inget hände. De bryr sig väl inte så små kunder som mig.

Eller finns det kanske någon som har två beg filter till salu för en billig peng (52mm)?

Mvh
daniel
 

acke

Avslutat medlemskap
Daniel_L skrev:
Eller finns det kanske någon som har två beg filter till salu för en billig peng (52mm)?
Besök fotohandlare i din närhet. Någon av dem har säkert ett restlager av osäljbara filter av tvivelaktig kvalité. Lägg ett skambud på två stycken!

Ett tips till: Slipa eller fila gärna ner ringarna så tunna som möjligt innan du limmar ihop dem. Man får nämligen bästa bildkvalite när objektivens frontlinser ligger nära varandra.

Tvåkomponents epoxilim funkar bra.
 

Loj

Aktiv medlem
acke skrev:


Jag har prövat detta koncept och det funkar bra. Vissa objektivkombinationer lär kunna ge vinjettering - man får pröva sig fram. Att plåta ute i fält med så här höga förstoringar är dock knepigt. Jag rekommenderar träning på hemmaplan, med stabilt stativ och gott om ljus. Lycka till!
Spännande! Har du bildexempel att visa....?

mvh Janne
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Re: Gör-det-själv-tips 2: Mikrofotografering (förstoring>1:1) utan specialutrustning

Loj skrev:
Spännande! Har du bildexempel att visa....?
Det var 15 år sen jag provade detta, men visst har jag bilder i någon (okänd) byrålåda. Dock har jag inte tillgång till scanner för närvarande...
 

Sonnaren

Aktiv medlem
....och tiddelibliv - så har vi gjort oss ett makroobjektiv

...som farbror Frej skulle säga. Jodå, i princip är det så makrogluggarna är konstruerade. Har man ett par gluggar med samma/nästan samma diameter så kan man hoppa över filter eller annan koppling. Silvertape "will do the trick". Jag har provat detta med 250 + 80 (normalen alltså) till Hasselblad och det fungerar utmärkt. Men macrogluggen är enklare att handskas med - trots bälg. Jo, en sak till. Nedbländningen görs med teleobjektivet på kameran, låt det främre kortare objektivet vara helt öppet.
Us
 

Loj

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Gör-det-själv-tips 2: Mikrofotografering (förstoring>1:1) utan specialutrustning

acke skrev:
Det var 15 år sen jag provade detta, men visst har jag bilder i någon (okänd) byrålåda. Dock har jag inte tillgång till scanner för närvarande...
OK. Tack ändå för tipset! Kommer kanske att testas i sommar!

/Janne
 

Guffa

Aktiv medlem
Här är en närbild av min bildskärm. Hela bildrutan, med en prick i full skala.

Slutartid 2 s.
Bländare 5,6

Bilden blev inte riktigt skarp, eftersom kameran skakade lite när den fällde upp spegeln. Eftersom jag inte har någon fjärrutläsare, så använde jag RemoteCapture för att trycka av bilden ifrån datorn, och då fungerar det inte att fälla upp spegeln i förväg.
 

Bilagor

Pongu

Aktiv medlem
Alla kombinationer funkar dock inte, så pröva maskeringstejp-modellen först! En 80-200 + 50 är den klassiska kombinationen. Min 100-300 + 35 funkar inte riktigt lika bra... Kul är också att bara vända bak-och-fram på sin vidvinkel!

/Pontus
 

sigge32

Aktiv medlem
Till macro med vidvinkel köpte jag en adapter, filtergänga-kamerafattning hos en expertfotobutik.
Den kosta inte många tior.
 

SunKi

Aktiv medlem
Hur katten öppnar man bländaren helt på ett objektiv som inte sitter på kameran? Verkar inte gå på min Minolta iaf, objektivet blir nerbländat till minsta bländare så fort man lossar det från kameran.
:(
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns väl något stag du kan öppna med och kanske tejpa på plats? Minoltas objektiv har väl inte elektroniskt styrd bländare?

Jag vet att något kameramärkes bländare (Canon EOS verkar det som) stannar på kamerans inställda värde om man lossar objektivet, men det kanske inte är Minolta.

Manuella Minoltaobjektiv och alla Nikonobjektiv (utom G då) styr bländaren helt med bländarringen när objektivet är loss, så de är ju bra kandidater för sånt här.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Ett annat alternativ kan vara att bygga en egen s.k. reverse-ring som möjliggör att du kan montera objektivet bak-och-fram direkt på kamerahuset. Detta ger väldigt hög förstoringsgrad med en vidvinklig optik. Busenkelt att göra också. Det enda du behöver är ett gammalt filter, ett skrotfärdigt objektiv och lite superlim ;)
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS