Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag använderav naturliga förklaringar inte blixt särskilt mycket, tycker helt enkelt att naturligt ljus så långt det går är överlägset en platt blixt bild, kan ju också beror på att jag inte behärskar tekniken. Nästan uteslutande som upplättning har jag börjat köra med blixt. Nu till frågan:

Om jag stänger av blixten, exponerar med tider och bländare efter det ljusa partiet i en bild så att det blir bra i kameran, sätter sedan på blixten och kör med kanske -1 i kompensation och knäpper av, är det så ni brukar göra elelr finns det ett finurligare sätt?

jag använder enbart M på kameran. Som ajg uppfattar det så är de omöjligt att veta hur man ska exponera en bild med blixten igång...

Utrustning: 20D+430EX

Beror väl på situationen, men i motljus bör ju inte upplättningsblixt påverka så mycket, eftersom den befintliga ljuskällan antagligen ändå är mycket starkare än de närliggande saker som belyses av blixten. Det borde inte vara nån risk att bränna ut högdagrarna om det inte är väldigt mörkt alltså.

Jag fotar heller aldrig med blixt, så jag vet inte så noga. En tanke bara:)

jao.. blixt är bara till beskymmer.. ;) får gå ut och göra vetenskapliga expriment istället

Kalle_B skrev:
Om jag stänger av blixten, exponerar med tider och bländare efter det ljusa partiet i en bild så att det blir bra i kameran, sätter sedan på blixten och kör med kanske -1 i kompensation och knäpper av, är det så ni brukar göra elelr finns det ett finurligare sätt?

jag använder enbart M på kameran. Som ajg uppfattar det så är de omöjligt att veta hur man ska exponera en bild med blixten igång...

Utrustning: 20D+430EX

Jag förstår inte riktigt hur du menar här? Menar du att vill ställa exponering och testa en bild innan du sätter på blixten?

Men vad är vitsen med det, du vill väl se hur mycket blixten lättar upp för att då istället styra blixtstyrkan. ETTL-2 systemet går automatiskt över till upplättnad om det befintliga ljuset är tillräckligt, men ibland vill man ändå köra lite minus på blixten. Det är min erfarenhet.

Kan rekommendera denna artikel om du vill läsa på mer om Canons ETTL system. Den rätar ut en hel del frågetecken!

jao.. :) I know

Ville bara mer ha en bekräftelse på om det sättet jag gjorde stämmde inte på er andra... :)

Din eg fråga är väl hur man ljusmäter med blixten. Du kan ju trycka in den där knappen vaddennuheter på kameran som visar hur mkt kameran bländar. Den tänder nämligen även blixten om den e på.

ANNONS