Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra en "rullpappersskål", tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har en plan på att fixa en kopia större än jag har skålar till, men har en bra megaplastback från jysk som jag nu funderar på om det går att göra någon typ av rullpappersskål av.

Någon som gjort något liknande och vill ge mig hopp och ideér om hur rulle till den skulle kunna göras?

Det låter ju som en himlans bra tanke. Men vad är en sån låda i för material, var får man tag på och vad kan en sån kosta? Rullar man upp tapeten eller är lådan så stor att hela våden läggs i direkt?

Jag har noll koll på förklistring av tapeter och ingen aning om vad en sån låda är.

Det fanns i alla fall förr små lådor, förmodligen i plastad papp eller liknande, som man rullade tapeten i. Trist att inte se bilden, men det får en å andra sidan att exponera riktigt istället för att slita bilden ur framkallaren eller låta den dra extra... Hur stora bilder ska du göra?

Med reservation för att det inte funkar p.g.a objektivet/avståndet, men tanken är 90x185cm.

Objektivet ska funka upp till 50x men rekommenderas optimalt x25 till småbild. Negativet jag har nu råkar vara 645-format så antingen testa och hoppas eller plåta om med smått och kanske minska strl ändå. Men jag är optimist och tror det är lättare löst än skålen. Började därför tänka i den änden..

Ska kolla med färghandlaren/målaren här om sån där låda. Tack för tips.

Läste för många år sedan i en fototidning om att använda sig av en takränna med en längsgående stång i, och så två personer som drar papperet fram och tillbaka. Detta drar förhållandevis små mängder kemi.

90 cm? Aj då, tapetvåder är väl bara 60 cm... Men fundera på något liknande som du kan rulla papperet i!

Fyra plankor som ställs på högkant i en kvadrat/rektangel + en pressänning som läggs över och kemin i..

Lätt och få till supesize, MEn det tar ju plaaaaaats:)

MVH Niclas,

Framkallning stora kopior (analogt)

Vi köpte avlopps rör och sågade dem i en bandsåg. Det fanns också lock till dem. Sågade ut enkla stöd i trä i bandsågen till dem- Vi har tre stycken. Vi kör det två och två ( människor som samarbetar) det behövs det för framkallning och fixering. Sen har vi tagit kopian upp till Bastun och sköljt den med slang under trettio minuter.
Fördelen mad dessa halva rör är mycket mindre kemikalieåtgång 0ch det är kul att samarbeta.

mvh
Lasse

Tusen tack för tips:)

Börjar dock tro att jag får svårt att hinna få fram stuprör eller avloppsrör och samtidigt bygga och kopiera innan Elmia, men avloppsröret ska jag iaf börja leta fatt å redan i morgon. Bandsåg finns ju redan:)

Stödet förstod jag inte riktigt, men det öser sig nog tids nog ändå kanske.. Locken fanna alltså färdiga till avloppsrör om jag förstod saken rätt?

Blir ju jättenyfiken på hur dina ser ut Lasse. Ni råkar inte ha bildexempel?

PS. Niclas, ditt tips har varit en tanke men det skulle tyvärr kräva att jag byggde ut mörkrummet för att kunna röra mig själv också. Iaf om jag ska kunna belysa först med kemin färdigblandad bredvid.. DS.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto