Annons

Göra hålpunktskamera av digital spegelreflexkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Vi då som inte har finansieringen, utrustningen lr tiden till att använda oss av en traditionell hålpunktskamera - borde vi inte kunna modifiera helt vanlig digital systemare till att fota utan objektiv?

Alltså jag har testat ett antal gånger att tillverka mörka rör (toarulle) som enbart släpper in minimalt med ljus genom ett litet centrerat hål rakt framför speglen. Men har hitills inte lyckats få till en enda bild som sett ens det minsta lilla fokuserad ut.

Ngn som har ngr tips om vad som kan fattas min konstruktion?
För all del är det ens möjligt att få till en någerlunda hålpunktskameraaktig fokusering via objektivfri fotografering med digital systemare??
 

Roinew

Aktiv medlem
Jag tog ett kamerahuslock, borrade ett hål i centrum. Jag täckte det borrade hålet med aluminiumfolie och stack sedan ett litet hål i folien med en nål. fungerar klockrent. Bildutsnittet blir ungefär som från ett normalobjektiv.

Roine W
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag gillade 5D Camera Obscura, vilket fö var den variant som jag själv funderade på.

Så äntligen ytterligare ett sätt att använda alla dessa lådor...
 

tommyvn

Medlem
Ja har också tänkt på att göta något liknande som Roinew sa. Ta ett kamerahuslock, borra hål och täcka med något (aluminiumfolie) och göra ett litet hål.. Men, jag vill inte ha det öppet in till kamerahuset så tänkte att man kanske kan göra som Roinew sa fast limma fast ett uvfilter eller så så ingen skit kan komma in i kamerahuset genom hålet.. Vad tror ni? Det borde funka va?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ja har också tänkt på att göta något liknande som Roinew sa. Ta ett kamerahuslock, borra hål och täcka med något (aluminiumfolie) och göra ett litet hål.. Men, jag vill inte ha det öppet in till kamerahuset så tänkte att man kanske kan göra som Roinew sa fast limma fast ett uvfilter eller så så ingen skit kan komma in i kamerahuset genom hålet.. Vad tror ni? Det borde funka va?
Det kommer inte in något damm genom det lilla hålet så inget att oroa sig över.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Jag tog ett kamerahuslock, borrade ett hål i centrum. Jag täckte det borrade hålet med aluminiumfolie och stack sedan ett litet hål i folien med en nål. fungerar klockrent. Bildutsnittet blir ungefär som från ett normalobjektiv.

Roine W
+1
Har också testat denna teknik, hoppades på att det skulle fungera handhållet men stativ är tyvärr en nödvändighet och skärpa etc är ju inget hänga i julgranen men det var ett kul och väldigt enkelt projekt, mycket möjligt att jag kommer använda det som ett estetiskt verktyg någon gång "på riktigt" också.

//Mårten Keijser http://blog.martenkeijser.se
 

JazzBass

Aktiv medlem
Har också gjort samma sak. Fick till relativt skarpa bilder till slut, men det krävde ett jättelitet hål med jämna kanter. Själv använde jag ölburksplåt som jag försiktigt gjorde hål i med en nål. Efter det snurrade jag runt nåländan i hålet från båda sidorna (hela nålen rymdes inte in, bara spetsen) så det skulle bli runt och fint och slipade ner ytan med en bit vattenslippapper grovlek 1000 som jag hade hemma. Rundade till hålet en gång till med nålen, sköljde rent och tejpade fast biten på locket så att hålet hamnade i mitten.

Har en bild på mig själv här på FS där jag dundrade på med blixten (SB-600) på full effekt från en meters håll med kameran på iso 3200. Då fick jag till exponeringen hyfsat bra. Utan blixten och lägre iso krävdes slutartider på många minuter. Inte så bra för porträtt precis... ;-)
 
ANNONS