Annons

Göra mörka partier transparent i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Nu har jag försökt att luska ut hur man gör en grej i Photoshop men misslyckats.

Om man har ett lager och sen vill jag göra mörka partier tranparent. Då menar jag att svarta blir helt transparent och mörka halvtransparent och ljusa inte transparent alls.
Hur gör man då?

Samma sak vill jag kunna göra med ljusa partier.

// Magnus

PluttSkydiver skrev:Om man har ett lager och sen vill jag göra mörka partier tranparent. Då menar jag att svarta blir helt transparent och mörka halvtransparent och ljusa inte transparent alls.

Om det är ett vanligt lager kan du dubbelklicka på lagret i lagerpaletten till höger om namnet. Då öppnas dialogrutan lagerstil. Då kan du dra i triangeln till vänster till dess att bilden blivit genomskinlig i de parter som du vill göra helt genomskinliga. Håll sedan ner alt-tangenten och fortsätt att dra i triangeln. Då delar den sig i två delar och du kan få partier delvis genomskinliga.

Stefan

Bilagor

• lagerstil.jpg
    lagerstil.jpg
    10.9 KB · Visningar: 252
Man ska lära sig något nytt varje dag tycker jag, och jag har redan lärt mig något "idag" i och med den här tråden, så nu har jag 23 timmar på mig att softa och inte lära mig något alls. :)

Tack, det här var verkligen användbart. Har alltid undrat hur man gör.

hur får man bort hackigheten? det blir inte direkt softa kanter...
räcker det med gaussisk?
*springer iväg på dop*

Estethia skrev:
hur får man bort hackigheten? det blir inte direkt softa kanter...

Det är bredden mellan triangelhalvorna som avgör det. Ju bredare du har mellan dem, desto mjukare blir det. Eftersom du inte använder en mask utan arbetar direkt med pixlarna kan du inte manipulera med gaussisk oskärpa.

Ett annat alternativ är ju att göra en så kallad luminiscensmask. Gå in i kanalpaletten och klicka på RGB med kommando/control-tangenten nedtryckt. Gå sedan till lagerpaletten och klicka på knappen Lägg till lagermask.

Är den inte aktiv beror det antagligen på att din bild inte har ett lager utan bara ett bakgrundslager. Dubbelklicka i så fall på lagret och döp lagret till ett lämpligt namn. Sedan kan du klicka på denna knapp.

Du får då en mask som är en exakt gråskalekopia av bilden. Tycker du att den döljer/visar för mycket kan du ändra maskens utseende med t ex Nivåer. Sedan kan du ev behöva blurra den med Gaussisk oskärpa.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto