Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra något kul med mitt 18-55mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Mitt 18-55mm som jag fick med min Pentax K-500 när jag köpte den för några år sedan har förblivit oanvänt sedan jag köpte mitt Sigma 18-200mm.

Har kikat runt på nätet på lite DIY när folk gjort om sina objektiv till lite allt möjligt utan att fastna för något eller för att många av DIY därute är med fast objektiv.

Kruxet med mitt 18-55mm är att jag hade det på stranden en kväll med min hund som skvätte sand så uv-filtret på det har fastnat, så det får jag inte av.
 

Bengf

Aktiv medlem
Göra rent så mycket som går, sedan disktrasan av den fyrkantiga typen som är något tjockare än tunntrasan, blöta och vrida ur den, prova med en sådan, har hjälpt med skruvkorkar och burklock.
 

Ventures

Aktiv medlem
Testa denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefiltertanger-2000024002
I rätt dimension kan den göra underverk! Passa bara så du inte drar sönder något!

/Claes
Nja. Har du bytt oljefilter med en sådan någon gång? Ett hårt sittande (olje)filter belastas mest i en punkt vilket brukar resultera i en buckla på filtret. Sladdtricket brukar funka. Viktigast att klämma jämnt runt hela ringen. Annars går det ännu trögre. I värsta fall får man ta ur glaset och klämma ihop ringen. Men det är ju synd att förstöra ett filter för ett så billigt objektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kruxet med mitt 18-55mm är att jag hade det på stranden en kväll med min hund som skvätte sand så uv-filtret på det har fastnat, så det får jag inte av.
Eller låt filtret sitta kvar om det inte är sand innanför och filtret går att rengöra på utsidan. Man behöver ju normalt inte ta bort det annat än när det ska bytas.
 

Smw

Aktiv medlem
Mitt 18-55mm som jag fick med min Pentax K-500 när jag köpte den för några år sedan har förblivit oanvänt sedan jag köpte mitt Sigma 18-200mm.

Har kikat runt på nätet på lite DIY när folk gjort om sina objektiv till lite allt möjligt utan att fastna för något eller för att många av DIY därute är med fast objektiv.

Kruxet med mitt 18-55mm är att jag hade det på stranden en kväll med min hund som skvätte sand så uv-filtret på det har fastnat, så det får jag inte av.
Hej !

Jag har ett där jag satt en 0,42 vidvinkel lins på, kanske inte tekniskt perfekt,
men väldigt kul.

Det blir en fisheyezoom med af.

Typ en sån här:
https://www.ebay.co.uk/itm/Bower-Digital-super-wide-0-42x-screw-on-attachment-46-52mm/253208400103?hash=item3af46590e7:g:SzAAAOSwTw5Z4lIH
eller
https://www.tradera.com/item/302004/322572087/zaffraney-super-wide-0-42-macro-konverter-med-en-bower-52mm-filterring


Får du inte loss filtret med ovan metoder finns dessa och liknande:
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=filter+removal+tool&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=lens+filter+removal+tool&_sacat=0


Hur gick det med hunden ?


//MW
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Vad är meningen med uv filter på objektivet annat än att den pajar bildkvaliteten?
Varenda sensor har en sådan inbyggd från fabriken varför vill man ha sämre bildkvalitet men envisas med att köpa en systemkamera för att den ger bättre bilder?
Har sett sådana här frågor om och om igen och kan för hela världen inte få en vettig förklaring angående denna skumma beteende.
 

MNB

Aktiv medlem
Vad är meningen med uv filter på objektivet annat än att den pajar bildkvaliteten?
Varenda sensor har en sådan inbyggd från fabriken varför vill man ha sämre bildkvalitet men envisas med att köpa en systemkamera för att den ger bättre bilder?
Har sett sådana här frågor om och om igen och kan för hela världen inte få en vettig förklaring angående denna skumma beteende.
Som skydd? Hade jag inte haft det på där på stranden hade det nog gått sönder/blivit repigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ett ofta vanligt svar är att ett motljusskydd även skyddar mot kvistar, stötar med mera. Sandstränder är besvärliga dock, ungar som springer omkring kan vara värre än hundar, kameran i plastpåse i egen väska, du hade nog otur med hunden, teleobjektiv en bit från motivet stör mindre också än att krypa inpå.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad är meningen med uv filter på objektivet annat än att den pajar bildkvaliteten?
Varenda sensor har en sådan inbyggd från fabriken varför vill man ha sämre bildkvalitet men envisas med att köpa en systemkamera för att den ger bättre bilder?
Har sett sådana här frågor om och om igen och kan för hela världen inte få en vettig förklaring angående denna skumma beteende.
Har också sett den här frågan om och om igen. Varför ifrågasätta om vi vill "försämra" bildkvaliteten? Svaret finns i oändligt många trådar och det handlar inte om uv-strålar.
 
ANNONS