Annons

gamla blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nolov

Ny medlem
hej.
Kan någon berätta för mig hur jag skall ställa in min nikon D200 när jag vill använda gamla"analoga"
elektonblixtar.Har provat mig fram lite men får inte slavblixten att utlösa samtidigt med slutaren
är öppen.Letat i handboken men där står bara
"köp nya blixtar".
Hur gör man inställning med studioblixt ?
HälsningSven Olov

Kan hända att du har TTL igång och att förblixten löser ut slavblixten? I så fall får du ändra till M för blixten som är på kameran (eller den inbyggda om det är den du använder).

Anledningen kan möjligen vara att du valt för snabb slutartid. Slutartiden ska inte vara snabbare än synctiden, testa att sätta den till 1/100s och öka ett snäpp i taget. När du nått över maximal snabbhet blir en del av bilden svart (slutaren syns i bild medan blixten bränner av). Då vrider du tillbaka ett snäpp för slutartiden och och du har nått din snabbaste synctid (gissar att du hamnar på ca 1/200s).

Skaffa dig en radiosynk så att dina gamla blixtar inte förstör din kamera! Gamla blixtar kan ha väldigt hög syncspänning! Snabbaste blixtsynctid på D200 är 1/200s. Allt över ger en svart rand eller svart bild. Du kan hitta lite mer tips och ideér på min hemsida

ANNONS
Götaplatsens Foto