Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla diabilder - vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Min mor bad mig skanna in ett antal diabilder och fixa till dem. Bilderna är närmare 50 år gamla och har sett bättre dagar. Jag skickar med ett exempel som visar hur de kan se ut. En del är bättre, en del är sämre men denna har ovanligt mycket skräp (eller är det mögel?). Jag kan , hoppas jag, ta bort skräpet men hur gör jag med färger och kontrast?
Och så sägs dia vara ett ganska säkert media! Bilden föreställer för övrigt min mor.

Bilagor

• kisse01.jpg
    kisse01.jpg
    6.8 KB · Visningar: 1,047
DIA är ganska åldersbeständiga om de hanterats rätt. Tillräckligt sköljda och hyggligt lagrade. Visst påverkas de av visningar i projektor, lagringstemperatur och fukt mellan glasen. Jag antar att ditt DIA är glasat om det är 50år gammalt. Det är svårt att ändra på dessa förhållanden nu.

Köp en bra DIA-scanner med Digital ICE! Detta är speciell hårdvara i scannern som "trollar bort" smuts och repor. Det fungerar inte ens hälften så bra att försöka göra det efteråt i PS eller annan mjukvara.

Färgerna borde du kunna rätta till i PS men kontrasten blir säkert lidande. Med en bra scanner och gott om tid borde du kunna få digitala kopior som är bra mycket bättre än dina DIA.

/AnWi

Hej

jag skannade 60 åriga glasmonterade dia, AgfaChrome, med bra resultat trots rel dåligt skick på flera av dem.

Jag monterade ur dem ur glasramen och monterade dit dem i glaslösa dito.

Jag slog på alla options i nikon Coolscan programvaran, dvs damm- och repreducering samt färgrenovering.

Resultatet blev häpnadsväckande bra!

Problemet med gamla dior är oftast mögel mellan glas o emulsion.

Och ett är klart.. mina digitala bilder lär inte finnas om 60-år om inte omfattande mått o steg tas så visst är dia ett säkert media. (Har just haft ytterligare en diskkrasch med dataförlust som följd - man kan ju inte säkerhetskopiera hela tiden...)

Mvh
Johan

Eva R skrev:
Min mor bad mig skanna in ett antal diabilder och fixa till dem. Bilderna är närmare 50 år gamla och har sett bättre dagar. Jag skickar med ett exempel som visar hur de kan se ut. En del är bättre, en del är sämre men denna har ovanligt mycket skräp (eller är det mögel?). Jag kan , hoppas jag, ta bort skräpet men hur gör jag med färger och kontrast?
Och så sägs dia vara ett ganska säkert media! Bilden föreställer för övrigt min mor.

Förutom att bilden verkar lida av komprimeringseffekter kan man med framgång borsta av (det glaslösa) diat med en mjuk film-borste. Använd sedan klonverktyget samt plåster och lappa-verktygen för att ta bort oönskade prickar. Sedan kan man prova Kurvor->Alternativ->Förbättra kontrast per kanal för att återställa färgerna. Övar man en del så kan reultatet bli överaskande bra.

Återställer man t.ex. färgerna på bilden med Kurvor->... blir resultatet detta: (ett steg i rätt riktning)

Bilagor

• kisse01_mod.jpg
    kisse01_mod.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,020
ANNONS
Götaplatsens Foto