Annons

Gamla filmer utg datum

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Någon som vet vad som händer med film med utgånget datum.
Exvis Dia film som legat i kylskåp o gått 2 elelr 5 år över tiden.
Är det att betrakta som skrot???

Saken är den att många som gått över till Digitalt plötsligt finner att de har en massa gammal film i kylen/frysen. Som de nu vill sälja billigt.
Det är lockande att prova. Exvis diafilm inkl framkallning och ramning för 10 - 20:- rullen.

Kylförvaring är den vanligen kylskåp eller frys?
Frusen film, håller den sig längre ???

Jag har haft min film i frys ett år över tiden men inte märkt av nogon skillnad. Kemiska prosesser slöas ju ned i kyla.

Att "slå till" på ett parti med utgången film som bevisligen har varit nedfryst är inga problem. Jag har använt både gammal dia och sv-film som varit ett par tre år övermogna utan några som helst problem.

Men det vill ju till att filmerna verkligen legat i frysen.. Jag hade nog personligen inte litat på en "privat" säljare.

Har filmerna endas förvarats i kylen hade jag nog oxå varit lite skeptisk om utgångsdatumen var passerad. I alla fall i år räknat.

jag har kört Fuji Provia 100F från 96 med mycket bra resultat :)

framkallade en härrom veckan

Går inte se vilka rullar som är från 96 och vilka som är från 04
/Adam

Jag har en massa negativ film som har legat i frysen sedan 96 (bäst före 97). Har svårt att se någon försämring jämfört med ny film.

gammal film

Tack för fina svar. Roligt att det finns engagemang.

O vi vänder lite på frågan då.
Har någon sett hur det ser ut när filmen verkligen är gammal o utgången, hur blir då bilen?

Har någon sett skador av frysförvaring av film exvis krackeleringar etc.

Gammal SV film tappar framförallt kontrast.
Diafilmen ändrar förgåtergivning och kontrastförhållanden.

Jag har gjort bort mig ett par gånger när det gäller fryst film.
Har stoppat i filmen och "satt i gång" direkt vilket resulterat i att tilmen helt sonika gick rakt av.

Har oxå varit med om helt knasiga resultat med neg film som kom direkt från frysen. Ojämna färger och ojämna kontraster.

En film som tas från frysen bör "tinas" i kylen cirkus ett dygn innan användning.

Kodak har en pdf från September 1999 som heter
E-30 TECHNICAL DATA / REFERENCE
Storage and Care of KODAK Photographic Materials Before and After Processing

Av den framgår en hel del intressant bl. a. en enstaka 120-rulle ska förvaras i obruten förpackning i en timma innan den öppnas om den plockas från frysen (-18) medan motsvarande tid för en 135-rulle är 1½ timma. Tiden är endast obetydligt kortare om man tar rullarna från kylen. Det är viktigt att de fukttäta förpackningarna verkligen är täta och inte skadade.

Tiderna är nog att betrakta som minimitider. En fuktig sommardag skulle jag nog vänta minst den dubbla tiden. Problemet är ju kondensrisken, inte så mycket sprödheten. Det senare är väl möjligen ett problem för dem med kameror som tar väldigt många bilder i snabb följd.

Kodak skriver i sin FAQ om filmer och förvaring på sin hemsida att kylförvaringen ser till att färgåtergivningen är stabil fram till bäst-före-datumet.

Problemet efter bäst-före-datumet, menar de, är inte att färgåtergivningen blir sämre eller oförutsägbar, utan att filmen - trots kyl eller tom frysförvarnig - utsätts för naturligt förekommande strålning. Strålningen kan man inte skydda filmen emot, utan det är den som på lång sikt riskerar att förstöra filmen.

Kontrastlösheten som refererades till ovan är troligen en effekt av strålskadorna.

Jag hittade en Ilford 100 Delta Prof. med utgångsdatum juli 1998 i kylen och plåtade med den för ett par månader sedan.
Kattbilderna i mitt sv/v album är tagna med den.

Såhär blev min sv/v katt ;-)
Filmen är framkallad på ett Fujilab. Jag har scannat in bilden men inte dragit i nivåkurvorna.

Bilagor

• simon3400.jpg
    simon3400.jpg
    45 KB · Visningar: 336
Jag har 5-6 s/v exponerade Agfarullar i kylen.
Har legat där i 25 år....vad tror man om sånt?
Någon ide att ens göra ett försök till framkallning?

Absolut. Klipp en snutt från en av rullarna att börja med.

Jag har ingen erfarenhet av gammal exponerad film, men skulle nog redan för första klipptestet prova med att utöka tiden kanske 50% från den rekommenderade.

När du ser resultatet från det första testet så är det bara att justera tiden för de följande utifrån det.

Jag framkallade nyligen en Ilford FP4 som jag hade haft liggandes i kylen i ca 15 år, alltså exponerad då. Jag framkallade den som vanligt. Jag tycker att den har förlorat en del i kontrast, men det syns inget direkt i filmbasen av någon slöjning tycker jag.

Jag gjorde en liten snabb inscanning av ett neg, jag har justerat en del i kontrasten bara.

Hasse

Bilagor

• fp4.jpg
    fp4.jpg
    48.1 KB · Visningar: 254
kondens

jag brukar förvara diafilm i kylen. Några gånger har det blivit som grova korn utspridda på bildytan.
jag misstänker att det beror på att jag tagit filmen ur kylen och satt den direkt i kameran och att det då har bildats kondens på filmytan.
när sedan bilden har exponerats så har möjligen ljuset brytits eller påverkats av kondensdropparna.möjligen har emulsionen påverkats av fukten också!?

Lämnade in en rulle Kodak Gold 200 från 1998, som jag använde i år. Det enda som hände var att kornet var mer som ISO 800 eller 1600. Vilken besvikelse.

Hade ju börjat fantisera om fantastiska psykedeliska effekter..

ANNONS
Götaplatsens Foto