Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gamla filmrullar

Produkter
(logga in för att koppla)

Galliano

Medlem
Hej!

När jag flyttade hittade jag bortåt 15 rullar som var från min förra "foto-period". Ca 10 år sedan. Alltså oframkallade rullar. Det skulle ju vara roligt att se vad som finns på dom. (Om det nu finns något kvar....)

Ett tag fanns det ett företag som framkallade och scannade bilderna och lade upp på sin hemsida gratis och sedan fick man beställa pappersbilder lite dyrare än en vanlig firma. De lade tyvärr ner sin verksamhet, vad jag vet. Men nu är frågan, finns det något liknande idag? Jag är lite för snål för att betala fullt pris för alla rullar, för jag tror att det är mest usla bilder.

Det är alltså färgrullar så jag kan inte själv framkalla dom...

Tips någon?

Jag skulle nog bara lämna in dem som vanligt, antigen endast framkallning på lokalt labb för en femtilapp, eller fotopåse för samma pengar (med bilder). Det blir nog svårt att komma undan billigare.

Om alla filmer varit förvarade på samma sätt samt om det dessutom är samma typ av filmer så skulle jag rekommendera dig att lämna in en av dem & se hur det blir.

Blir det bra så kan du lämna in resten, kan bli en dyr, tråkig överaskning om du lämnar in alla & det blir skit... Förmodligen så blir det dock godtagbart om dom inte legat i riktigt dålig miljö...

Ang. lab så tycker jag att du ska välja något av lågprislabben, om det är som du säger mest "skitbilder" så kanske den tekniska kvaliten inte är så noga. Nu är det ju dock så att 15 år gamla, egna bilder som man aldrig sett kan vara mycket roliga att uppleva rent nostalgiskt.

Ja, jag tror inte att det är kvalitetbrist pga av tiden de legat som jag egentligen är orolig för.. Jag misstänker att det är kvaliteten på fotografen som höll lägre klass då än nu... =) (Inte för han håller hög klass nu heller, men allt är relativt... ) =)

Klart det skulle vara kul att se av nostalgiska skäl... Men det vette tusan om det är värt de pengarna bara för det...

(BTW det var nog närmare 25 rullar.... )

ANNONS
Götaplatsens Foto