Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv på ny Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

mystific

Ny medlem
Hej!

Jag köpte mig för ett tag sedan Minoltas nya 7D och såg bara några dagar senare att det såldes tre Sigma (till minolta AF) objektiv som jag köpte. När jag sedan fick objektiven passade de inte..Fast Minolta skrev att alla AF objektiv skulle passa den nya kameran. Objektiven jag köpte var frånkring -89 tror jag. Det är:

Sigma Mini-Wide II 28 / 2,8
Sigma Zoom-Master 35~70 /2,8~4
Sigma Zoom- B2 60~200 / 4~5,6

Men de passar inte på min nya kamera pga två metallpinnar. En fast och en som går i ett spår. Måste man konfigurera objektivet/kameran, finns det någon adapter eller är det bara att kasta objektiven?

Bild på objektiven:

http://images.tradera.com/555/11029555_1.jpg

Bild på Pinnarna:

http://www.usfc-clan.nl/PICT0672.JPG

//Mats

Ja du, du är nog blåst, tyvärr.
Dina objektiv ser ut att vara med gamla MD-fattningen.
Hoppas du inte betalade mycket för dom.

Gunnar D skrev:

Dina objektiv ser ut att vara med gamla MD-fattningen.

Yep.

Alla Minolta AF-objektiv passar på 7D, men de där objektiven har inte Minolta AF-fattning. Om säljaren har påstått det, så är det bluff och bedrägeri.

Jag vet inte ens om det där verkligen är den gamla (innan autofokus) MC/MD fattningen för Minolta, jag har inget minne av såna där stora pinnar från mina gamla Minoltaprylar. Det finns en pinne som används för att styra bländaren, men den där stora grejen tror jag inte finns där.

stäck skrev:
Jag vet inte ens om det där verkligen är den gamla (innan autofokus) MC/MD fattningen för Minolta, jag har inget minne av såna där stora pinnar från mina gamla Minoltaprylar. Det finns en pinne som används för att styra bländaren, men den där stora grejen tror jag inte finns där.
Nej, det liknar inte mina Minolta MD-objektiv heller. Kanske är det Konica fattning? Jag hade en Konica T3 på sjuttiotalet och har ett svagt minne av att fattningen såg ut ungefär så där. Men jag kan minnas fel.

Konica och Minolta var två helt skilda tillverkare tills för något år sen. Dom hade olika fattningar på sina objektiv. Konica tillverkade aldrig någon systemkamera med autofokus. Däremot var dom först i världen med en kompaktkamera med autofokus.

Olle

Väldigt tråkigt att du blivit blåst. Gamla manuella objektiv från tredjepartstillverkare är värda några hundralappar styck om det alls går att sälja dem. AF-objektiv kostar däremot med några få undantag tusentals kronor styck.

Bilden är väldigt oskarp, men det skulle kunna vara en K-bajonet, dvs Pentax fattning. Det är ett tag sedan jag hade Pentax-grejor, så jag har inga objektiv att jämföra med för tillfället. Klacken och bländarstiftet känns dock bekanta.

Om du tar en (skarp) bild rakt bakifrån på ett av objektiven och postar den i ett inlägg med en titel i stil med "Vilken fattning är det här?" så får du säkert svar omgående.

Senast ändrad:
Det är Konica-fattning

Jag visste att jag hade sett en sida med en massa bilder på kamera-bajonetter. Här är den:

http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html

Efter att ha tittat närmare på sidan framgår det att bilden du lade upp är av ettt objektiv med Konica-fattning. Olle Julin hade alltså rätt. Äras den som äras bör.

Manuella Konica-objektiv är väldigt billiga eftersom det är många år sedan Konica slutade tillverka systemkameror. Sorry :-(

Vad skrev säljaren egentligen om objektiven i annonsen/auktionen?

Edit: Nu såg jag ju tradera-auktionen där den första bilden bor. Det står ju faktiskt att det är Konica-objektiv, och inget om AF. Men det är ju trist att råka köpa fel grejor. Å andra sidan var det ju inga tokdyra grejor, och nån annan verkade ju vara sugen att betala nästan lika mycket, så det kanske går att sälja vidare.

Senast ändrad:
det där är inga AF obj. har du köpt dom som AF är du lurad då skall affären gå tillbaka, de obj. passar bara gamla Minolta

Jag antar att det här är auktionen:

http://www.tradera.com/auction/aid_11029555

Det står mycket riktigt inte någonting om Minolta AF i auktionen. Det är lätt hänt att missta sig i hastigheten.
Om objektiven verkligen är i nyskick bör du kunna få ut mer än du gav för dem. Gör ordentliga produktbilder och sälj objektiven ett och ett.

Tackar!

Hej!

Ojojoj...här var det verkligen ett aktivt forum... Det var synd att de inte passade och jag ska som sagt försöka sälja dem vidare eftersom de är i nyskick.

Tack ni alla som tagit er tid att forska i saken!

//Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto