Annons

Gamla objektiv till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Hej
Såg en annons i en dagstidning som var intressant.

Det stod:
Canon A:1
35-105 mm 1:3,5
80-200 mm 1:4
SpeedLite 199A
Allt orginal.

Min fråga är:
Kommer objektiven och blixten att passa till min Canon 400D?

För att du ska kunna använda objektiven behövs en FD->EF adapter. Sådana är inte så lätta att få tag i och ganska dyra om jag inte missminner mig.

... och det är dessutom ganska meningslöst.

"Further, I have been asked if it possible to use FD lenses and focus at infinity with them. Sadly this is not possible because the FD flange to film distance is shorter than the EF to film distance. Theoretically it might be possible to modify a Rebel Digital so it might accept both kinds of lenses but this would require major "surgery" and an adventuresome spirit!"

Vad många däremot gör är att använda i princip alla andra tillverkares gamla objektiv på sina Canon-kameror. Pentax-K, M-42 skruvgänga, Olympus, Contax, Nikon... allt som behövs är adaptrar, och en väldig massa pengar. Objektiven i sig är iofs väldigt billiga (om man jämför med moderna varianter), men det är lätt att köpa väldigt många istället ;)

Vill du veta mer är det bara att gå till Manual Focus Forum ( http://oomz.net/mf ) och börja läsa :)

Det stämmer i och för sig, men det förbättrar inte kvaliteten på objektivet direkt, och det är dessutom som att använda en telekonverter (förstorar 1.25x).

Så om man tyckte att 35-105 lät praktiskt, så blir det alltså istället som ett 70-210mm objektiv på en 400D, inräknat 1.6x cropen... och dessutom tappar man 2/3 stop eller nått. Låter som en ganska dålig plan :)

Men du har ju rätt i att det finns, det är bara det att för en Canon ägare så är faktiskt gamla Canon objektiv det sämsta man kan köpa, då det är den enda konvertern med glas - de andra är bara en metallbit, vilket innebär att man slipper extra förstoring och degraderad bildkvalitet. Har man gamla FD objektiv liggandes är det ju naturligtvis en helt annan femma, men att gå och köpa nu är ganska värdelöst.

ANNONS
Götaplatsens Foto