Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla och nya EF14mm f/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har använt den nya versionen lite och tycker det är kanon. Jag har nu möjlighet att köpa ett av den förra versionen begagnat och undrar vad som skiljer. Lite lättare och lite sämre närgräns vet jag, men hur mycket mer.

Jo, jag vet att jag borde testa själv och jämföra, men riktigt så lätt är det inte. Jag fotar under vattnet och har inte rätt port för objektivet så om jag testar blir det ändå inte skarpt.

Färgåtergivning och motljusegenskaper är två viktiga saker för mig.

Någon med erfarenhet av båda får gärna dela med sig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag fått fram från tester har den nya bättre kantskärpa, bättre vinjetteringsegenskaper och bättre på att motverka ströljus. Även om jag läst testerna har jag inte kommit över någon direkt jämförelse så jag kunnat se HUR mycket bättre den nya är ffa i riktiga fotosituationer.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
gamla 14mm är inte ett roligt objektiv, rent ut sagt dåligt, mk2 är bättre men är inte heller kul med tanke på pris och prestanda och i jmf med exv Nikons 14-24 på 14mm så bör Canon kunna göra ett mycket bättre fast 14mm

jag har kört båda på 5dmk2 , objektivet fungerar bättre på en cropad kamera exv 7d där det motsvarar ca 22,5mm
 
ANNONS