Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Massor ... Pentax Spotmatic, Minolta Srt 101, Leica, äldre Canon modeller (Ftb). Många kameror som tillverkades på 70-talet.

'Kan användas utan batterier'. Hm.
Tex. Minolta SRT 101 KAN ju användas utan batterier, men vill du att ljusmätaren ska fungera så krävs det ett litet batteri. (Det varar en stund, dock. Tror jag bytt batteri ett par, tre gånger under snart 33 år... Senast när jag fick kameran 'uppgraderad' till silveroxid batteri.)
Men visst fungerar allt annat i kameran utan batteri. (Glöm inte att sätta in film i den bara, och kom ihåg att spola filmen tillbaka innan du öppnar den... ;)
/Gitte

Det finns även nyare sådana småbildskameror, t.ex Contax S2 samt S2b (om än något dyra). Nackdelen med helt batterioberoende kameror är att man får ha en lös exp.mätare men för de modeller jag föreslog samt de från föregående inlägg kan batteri sättas in enkom för mätaren. Vill du vara helt oberoende av batterier så finns det gamla kameror med selencellsmätare men många av dessa visar fel eller har helt lagt av idag. Har du tur kan du få tag i en kamera som legat mörkt eller har haft skyddsplattan (om sådan finns) nedfälld när den inte använts. Då kan mätaren visa rätt än idag. Har själv en sådan (Agfa Colorflex) där mätaren visar rätt. Det finns många modeller, både mätsökare och spegelreflexer, som har inbyggd och batterioberoende mätare från 1950- till 70-talet och de fungerar rent mekaniskt än idag i många fall. Men det är ganska vanligt att det ibland även behövs en slutarrengöring för att de långa tiderna ska stämma och det kostar upp mot en 1000-lapp eller mer (om du inte är händig själv).

Nikon FM2. Eller FM3A, FM, F och F2. Fördelen är att man kan använda alla Nikonobjektiv - även moderna AF-objektiv. Man kan alltså kombinera en modern AF-kamera med en helmekanisk manuell kamera och använda samma objektiv till båda. Vissa nya objektiv passar dock inte.

Pentax K1000, KX och MX är också helmekaniska och har samma fördel med kombinationsmöjligheter.

gitte edelman skrev:
'Kan användas utan batterier'. Hm.
Tex. Minolta SRT 101 KAN ju användas utan batterier, men vill du att ljusmätaren ska fungera så krävs det ett litet batteri. ... /Gitte

Då är det bara ett val kvar, Gitte ... Leica (utan ljusmätare överhuvudtaget :) )

(Gillar dina bilder)

Daniel

Ha, ha! (*triumferande*)
Har nyligen fått min lilla 'baby' omfixad till modernt batteri. Min 'hemliga' reparatör i sydengland (hittas lätt på nätet) gjorde det, plus generell service och rundsmörjning, för ca £40.
Hoppas de här moderna batterierna också håller i tio år...
Älskar ljusmätaren med sin lilla pil. Den ser så glad ut (hm, inga sexuella associationer här, please, we are British) när den går i topp och så besviken och moloken ut när den sjunker ner till den mörka nederkanten (hm, samma uppmaning som ovan...).
Nu är det bara att hoppas att jag själv ska bli uppfixad med ett nytt batteri. Har tydligen inte hämtat mig efter mitt närapå handgemäng på min sista utflykt. (Beskriven i någon annan tråd...) Har inte gått ut med kameran sedan dess. Svor då att jag aldrig ska fota en människa igen, men det blir så trist med BARA snurriga löv och döda träd. ;)

Dock, ett vänligt omdöme som ditt, Daniel, gör att saven börjar stiga i de gamla benen igen. Tack!

Mvh
/Gitte

Skulle starkt vilja rekommendera en Konica T3N om du vill ha en mycket stryktålig kamera som fungerar utan batteri. Kika lite på tradera och blocket. T4 är mycket kompakt men inte lika stryktålig.
Konica hexanon optiken är dessutom ypperlig och i de flesta fall billig, om det nu inte rör sig om ett sällsynt samlarobjekt förstås. Hexanon 40/1.8 och 50/1.7 är de skarpaste (och billigaste/vanligaste) och står sig bra mot de bästa objektiven än idag. Hexanon optiken var på sin tid ofta bättre än motsvarigheterna från leica, zeiss, nikkor etc. enligt mätningar gjorda av bl.a. modern photography.

En stryktålig modern kamera med mycket roliga objektiv tillgängliga till är Bessa Voigtlander R2.

Kostar väl iofs mer än en SRT-101 men borde vara mer tillförlitlig. Batteri används endast till exponeringsmätaren.

f 5.6 skrev:

Kostar väl iofs mer än en SRT-101 men borde vara mer tillförlitlig.

Mer tillförlitlig?
Min Minolta SRT 101 har jag haft i 33 år, i fyra världsdelar, i -25 och +40 grader. I snö, regn, havsstänk och sandstormar. Den har aldrig strejkat.
Det tycker jag är acceptabel tillförlitlighet.
Mvh
/Gitte

Inget ont om Minolta, jg håller med om att SRT 101 är en slitvarg, jag har ett par själv här hemma. Dessutom finns det mycket rolig optik till dom också, 58mm 1.2 och 85mm 1.7 går inte av för hackor.
Men de är trots allt över 30 år gamla, så risken att de är utslitna är ju inte försumbar. Dessutom finns det inga reservdelar att köpa, så det kan vara lurigt att få den reparerad om den går sönder. men det är ju iofs bara att köpa en ny.

Maste fa rekomendera kodak retina 1b. En fantastisk liten tegelsten. Sa manuell det bara gar. Dock utan ljusmatare. Andra retina modeller tror jag har det.

ANNONS
Götaplatsens Foto