Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gammalt objektiv med gänga ihop med ny Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag har planerat att sälja mitt Minolta-kamerahus och tillhörande objektiv, och byta till något digitalt från Nikon. När man ändå är igång slog mig tanken att man kanske kan fixa en adapter av något slag för att kunna använda objektiven till min farsas gamla Praktica LTL ihop med en ny digital Nikon?

Om jag inte minns helt fel så har jag läst att dessa objektiv skulle ha en M24-gänga (orkar inte ta fram skjutmåttet och kolla), och att fattningen kallas "T-fattning" (eller?).

I en tråd på något random-forum om huruvida man faktiskt kan använda ett Opteka 2600 mm-objektiv (ni vet de där skräpiga teleskopen de säljer på Ebay för ~2000 kronor) till något över huvud taget, så hade en användare tagit en del bilder på månen tillsammans med sin EOS 350D (tror jag det var). Han hade använt sig av någon slags telekonverter, som dock hade T-fattning (eller vad det nu hette?) i den andra änden. På så sätt kunde han ansluta sitt teleskop till sin EOS, som ju har M24-gängfattning (eller vad nu måttet var).

Jag har sökt en del på Google, men utan resultat. Jag vet inte riktigt vad jag skall söka på nämligen...

Finns det någon bra kvalitetslösning på mitt dilemma, med ett överkomligt pris (vore positivt om det inte vore billigare att istället köpa nya objektiv)? Hur mycket ljus faller bort (gärna inte mer än två steg, f/1.8 -> f/~3.6)?

Hoppas frågan inte är för dum.

Mvh,

Sebastian Mandrean

Sorry, menade M42 och inte M24.

Jag har dock gjort en del framsteg. Letade upp forumstråden om skräpobjekt
ivet från Opteka, och såg att de kallade adaptern för "T Mount". Har sökt en del nu, och hittat följande: http://www.digitalfotoclub.com/sc/product-features.asp?id=522000117

Bild:
tmount.jpg

Är det något att ha? Hur mycket ljus faller bort?

Den gamla Pentax/praktika-gängan är M42x1 och är "alltid" den som avses när man i fotosammanhang skriver M42.

T-gängorna är INTE samma sak, det är M42x0,75 och har alltså en finare stigning.

Lyckligtvis brukar inte T eller T2-adaptrar benämnas M42 så någon större förväxlingsrisk ska det inte behöva vara. Står det M42 i dessa sammanhang är det därför med största sannolikhet M42x1 som avses. Kaffebrus M42-adapter ska därför fungera för att kunna använda gamla gängobjektiv till Nikon.

En annan sak som skiljer är avståndet till filmplanet. En riktig M42-adapter måste vara tunn för att objektivens avståndsinställning ska stämma.

Det relativa bländartalet bibehålls om adaptrarna inte innehåller några linser så i den meningen försvinner inget ljus.

Jag kom att tänka på att Nikon nog har lite för stort avstånd mellan bajonett och filmplan för att man ska kunna undvika att ha en negativ "telekonverterlins" i adaptern. Det leder då till att det relativa bländartalet ökar något. Mer än ett halvt steg lär det dock inte röra sig om.

Den adapter som Photax saluförde tidigare för användning av M42-optik på Nikon hade en lins inbyggd. Nikon är inte lika lämplig som Canon Eos för användning av gammal optik med adapter. Med tanke på att en massa funktioner (inte bara autofokusen) faller bort när man använder så här pass gammal optik skulle jag inte rekommendera användning av den gamla Practica-optiken på en ny digitalkamera från Nikon. Då är det bättre att lägga pengarna på att köpa film till Practican eller jaga begagnad autofokusoptik med Nikon-fattning.

Tack Lennart för att du löste dilemmat med T- respektive M42-fattning. :)

Vad jag har läst så försvinner möjligheten att fokusera till oändligheten när man använder sig av en M42-adapter (utan korrigeringslins) ihop med en Nikon. Detta problemet finns endast (?) hos Nikon-kameror. Man kan alltså satsa på en "vanlig" M42-adapter om man bara skall fotografera exempelvis macro. Pris: ~150 kronor. Om man dock vill använda objektiven fullt ut, ihop med en Nikon, verkar alltså lösningen lite dyrare (då adaptern med korrigeringslins är lite dyrare).

Mhhmhm... Som det ser ut nu så köper jag gärna en M42-adapter för 150 spänn, och vipps så har man ett 50/1.8 till sin kamera. Men mer pengar än så är jag nog inte beredd att lägga på projektet, utan då gör man nog istället som Urban sade och satsar på andra alternativ.

Tackar tackar. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto