Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
För 14 månader sedan köpte jag en Canon 450D med kitobjektivet 18-55 av "plusfoto & data".

Objektivet har nu börjat strula. Rätt ofta säger kameran "error" och att den har dålig kontakt med objektivet. Fastnar ibland även i nedbländningsläget.

Butiken www.plusfoto.se verkar vara nerlagd. Köpet gick dock
snabbt och bra, även tidigare med en kompaktkamera.

Eftersom deras pris var under de flesta andra butikers och att de ej levererade med svensk bruksanvisning, misstänker jag att det var nån slags gråimport.

Mina frågor är: Hur vet jag var jag kan skicka objektivet?
Gäller garantin överhuvudtaget?
Nån garanti borde finnas, hade jag tex själv importerat från tyskland, hade jag haft 2 års garanti har jag för mej.
Kan man kolla med Canon om man hittar nåt serienr.tex?

Tror det är såhär:

Har Du inte löst någon "extra" lång garanti med inköpsstället så gäller Svea Rikes Lag.

Från och med den 1:a Juli 2005 har du 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt efter det utgången av det 1:a årets garanti.

Det Du skall göra är att kontakta Canon Sverige.
Det gör Du via deras hemsida och kommer då automatiskt att fylla alla de uppgifter som behövs. (de kommer direkt att se vad kameran kommer ifrån).

Tyvärr kommer Du nog inte få så mycket hjälp, då garantin har gått ut.

Reklamationsrätten kan hjälpa Dig, men det är upp till Dig som kund att bevisa att det från början varit fel på produkten.

Mitt tips; kontakta något av Canons serviceställen i Sverige.
Kör dit, eller skicka utrustningen till dem, efter ök. och be dem kontrollera vad som är fel.
Har Du tur fixar de det åt dig kostnadsfritt, alternativ berättar de för Dig vad som är fel, att det tyvärr inte går under reklamtionsrätten och vad det kommer att kosta att fixa till felet.

Canons serviceställe i Malmö kan jag varm rekommendera!
http://www.intervision.se/

Lycka till!

Hmmm...vad jag vet är 6 månader garanti lagstadgat. Alla övriga garantier är på ansvar av tillverkare / leverantör.

Reklamationsrätten är dessutom 3 år så jag tror inte det blev många rätt där tyvärr.

Däremot så är det ofta värt att hävda reklamationsrätten. Jag förutsätter att du inte missbrukat produkten och då kan du ärligt skicka in den till Canons service och beskriva felen så gott du kan och hoppas på god vilja och proffsigt bemötande. Du har sedan ditt konsumentvägledare att ta till om du tycker det blev fel.

För 14 månader sedan köpte jag en Canon 450D med kitobjektivet 18-55 av "plusfoto & data".

Objektivet har nu börjat strula. Rätt ofta säger kameran "error" och att den har dålig kontakt med objektivet. Fastnar ibland även i nedbländningsläget.

Butiken www.plusfoto.se verkar vara nerlagd. Köpet gick dock
snabbt och bra, även tidigare med en kompaktkamera.

Eftersom deras pris var under de flesta andra butikers och att de ej levererade med svensk bruksanvisning, misstänker jag att det var nån slags gråimport.

Mina frågor är: Hur vet jag var jag kan skicka objektivet?
Gäller garantin överhuvudtaget?
Nån garanti borde finnas, hade jag tex själv importerat från tyskland, hade jag haft 2 års garanti har jag för mej.
Kan man kolla med Canon om man hittar nåt serienr.tex?

Olika butiker, kedjor inköpare dealar till sig olika garantier ibland. Men du kan säkert kolla med Canon på serienumret vart din produkt kommer ifrån egentligen. De har en bra kundservice...så ring dit! Lycka till!

Hmmm...vad jag vet är 6 månader garanti lagstadgat. Alla övriga garantier är på ansvar av tillverkare / leverantör.

Reklamationsrätten är dessutom 3 år så jag tror inte det blev många rätt där tyvärr.

Däremot så är det ofta värt att hävda reklamationsrätten. Jag förutsätter att du inte missbrukat produkten och då kan du ärligt skicka in den till Canons service och beskriva felen så gott du kan och hoppas på god vilja och proffsigt bemötande. Du har sedan ditt konsumentvägledare att ta till om du tycker det blev fel.

Det finns ingen lagstadgad garanti, men konsumentköplagen gäller (3 års reklamationsrätt).

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

Det finns ingen lagstadgad garanti, men konsumentköplagen gäller (3 års reklamationsrätt).

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

I distansavtalslagen står detta:

"Fr.o.m. den 1 juli 2002 så är det under de första sex månaderna dock säljaren som måste visa att felet inte fanns från början."

Dessutom finns i konsumentköplagen:

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

Det är vad man i gemene mans vokabulär kallar garanti. Denna sexmånadersregel omtalas i alla konsumentköplagar och används i praxis av konsumentvägledare.

Efter det finns din citerade 3 års reklamationsrätt. Där är bevisbördan omvänd.

Konsumentköplagen ändrades den 1:a juni 2002. Detta innebär en skärpning av lagen till näringsidkarens nackdel.
Ett fel som visar sig inom 6 månader efter det att köparen övertagit varan skall anses ha funnits vid övertagandet, om näringsidkaren inte kan visa annat. Detta gäller om varan hanterats på ett normalt sätt.

För fel som visar sig senare än 6 månader efter köpet gäller att köparen skall kunna visa att felet fanns redan tidigare.

I distansavtalslagen står detta:

"Fr.o.m. den 1 juli 2002 så är det under de första sex månaderna dock säljaren som måste visa att felet inte fanns från början."

Dessutom finns i konsumentköplagen:

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln."

Det är vad man i gemene mans vokabulär kallar garanti. Denna sexmånadersregel omtalas i alla konsumentköplagar och används i praxis av konsumentvägledare.

Efter det finns din citerade 3 års reklamationsrätt. Där är bevisbördan omvänd.

Konsumentverket anser uppenbarligen inte att reglerna i konsumentköplagen är det samma som en garanti.

http://www.konsumentverket.se/Svar-...r-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Garanti/

ordet garanti nämns ju inte i lagen, men fungerar ungefär så första sex månaderna eftersom näringsidkaren har bevisbördan. Men spelar väl ingen roll här, om säljaren inte finns längre. Finns ju ingen lag som ger denna rätt mot generalagent eller tillverkare, utan den gäller ju bara gentemot säljaren, och då är det ju kört i detta fall.

Fast om jag inte missförstått gäller reklamationsrätten gentemot försäljaren, inte tillverkaren.

Canon har väl värlsdgaraanti på all sina prylar, så det borde inte spela någon roll om grejorna är gråimport eller ej. Det brukar ligga formulär om detta i kartongen med gluggen eller kameran. Kontakta Canons Svenska ombud så lär du få svar.

Lycka till.

Canon har väl värlsdgaraanti på all sina prylar, så det borde inte spela någon roll om grejorna är gråimport eller ej. Det brukar ligga formulär om detta i kartongen med gluggen eller kameran. Kontakta Canons Svenska ombud så lär du få svar.

Lycka till.

det funkar inte så, t ex finns ingen världsgaranti på kamerahusen mellan världsdelarna, men i vissa fall på optiken. Framgår nog av Canons hemsida skulle jag tro. Amerikaköpta hus har ingen garanti i Europa, och i USA säljs optik utan världsgaranti. Lappen i kartongen betyder ingenting i sig själv, fylls ju inte ens i oftast. Om köpet är gjort av en gråimportör lär sannolikheten vara ännu mindre, och definitivt nu när det gått över ett år sedan köpet gjordes.

Canon har väl värlsdgaraanti på all sina prylar, så det borde inte spela någon roll om grejorna är gråimport eller ej.
Tyvärr, även om vissa prylar har världsgaranti så gäller inte den vid gråimport. För att garantin ska gälla ska prylen ha köpts av en återförsäljare som i sin tur fått den från rätt distributör. Dvs köper du den av en återförsäljare i Sverige måste denne ha fått varan via Canon Europa.

I praktiken tror jag dock att detta sällan är ett problem, även om det skulle vara en Japanimport tycker nog Canon att deras goodwill är viktig.

Det kan inte vara så att kontakterna på objektivet behöver rengöras?
Kanske t.om en lätt puts med smärgelduk?

Testat med andra objektiv så det inte är kameran?

Jag hade börjat där om du inte redan gjort detta.

MVH Julle.

Jag tackar er för alla svar!
Jag börjar med att läsa ordentligt på "lapparna" i lådan.
Sedan ringer jag Canon Sverige och hör vad de säger.

Jag har provat att slipa lite på kontakterna på objektivet, men vågar ju inte ta i för mycket. Felet med nedbländningen kvarstår om det andra skulle fixas.
Det funkar fint med mina 2 andra objektiv.

Fortsätt gärna dividera :)

Skulle vilja, om det inte redan var för sent, avråda från att slipa på kontaktytor. Dessa är pläterade med någon ädelmetall (guld, rodium, med flera) för inte korrodera och i regel är det koppar eller kopparlegering under i stommen som är mycket benäget att korrodera om pläteringen slipats bort.

Garanti hanteras på många sätt världen över. Jag själv har jobbat på Saabs garantiavdelning. Vidare som butikssäljare inom hifi. Bilvärlden fonderar garantimedel på fabriken, för att en importör aldrig skall neka en Saab-kund garantireparation även om den skulle vara köpt i annat land. Elektronikbranschen verkar vara annorlunda, då importören själv fonderar garantimedel, varför den avoghet mot garantireparationer på gråimport är fullt förståelig då det tullar på garantiavsättningen som importören inte fått sätta av till på just den grejen. Detta kan egentligen skyllas på fabrikanten, för om fabriken står för finansieringen, kan vilken importör eller detaljist som helst claima mot fabriken oberoende var den är köpt, så länge giltigt kvitto kan uppvisas.

Detta borde denna bransch göra om snarast om man på allvar vill göra upp med de problem som alltid funnits och skapat infekterade situationer. För det finns ju det andra alternativet, att kunden varit bosatt i annat land under längre tid och där byggt upp en fotoväska, som sedan får följa med till nästa land. Fabrikanten måste tillse att en sådan kund inte straffas ut. Problemet är mångårigt, varför inget gjorts förvånar mig...

ANNONS
Götaplatsens Foto