Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Garanti från usa?
- Trådstartare Walle
- Start datum
Filliam
Medlem
Det beror vell på vad du köper, men köper du digitalkamera, måste du lägga till en internationel garanti för 99$ om du ska kunna lämna in den på sevice här i sverige.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=details_accessories&A=details&Q=&sku=111868&is=REG
annars är det 1år U.S.A. Limited Warranty.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=details_accessories&A=details&Q=&sku=111868&is=REG
annars är det 1år U.S.A. Limited Warranty.
Senast ändrad:
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Garanti !
Vad andra länder lämnar för någon garanti kan ju skilja, men om du försöker lämna in din T.ex kamera eller objektiv i Sverige så är det inte säkert dom gör det på Garantin.Varje land får x antal pengar beroende på hur mkt. dom säljer för av tillverkaren o det skall räcka till deras reparationer,alltså inte till reparationer som andra länder redan "fått betalt för".Men vissa försöker att ha någon form av "Good Will". Räkna inte med mer än 1 år !
Staffan Zetterlund
Vad andra länder lämnar för någon garanti kan ju skilja, men om du försöker lämna in din T.ex kamera eller objektiv i Sverige så är det inte säkert dom gör det på Garantin.Varje land får x antal pengar beroende på hur mkt. dom säljer för av tillverkaren o det skall räcka till deras reparationer,alltså inte till reparationer som andra länder redan "fått betalt för".Men vissa försöker att ha någon form av "Good Will". Räkna inte med mer än 1 år !
Staffan Zetterlund
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Garanti !
Alla tilläggs garantier du kan köpa i USA kan du tyvärr glömma här hemma, men det upplyser dom ju tyvärr inte. Det är ju där dom tjänar sina pengar !!!!!
Alla tilläggs garantier du kan köpa i USA kan du tyvärr glömma här hemma, men det upplyser dom ju tyvärr inte. Det är ju där dom tjänar sina pengar !!!!!
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Garanti !
Ring gärna till Canon i detta fall o hör.Tilläggs försäkringar kan du GARANTERAT glömma här hemma !!!
Ring gärna till Canon i detta fall o hör.Tilläggs försäkringar kan du GARANTERAT glömma här hemma !!!
Jeppe
Aktiv medlem
Humm.. men det finns ju t.ex. 3-year international guarantee på B&H
Jag förstår inte hur det inte skulle fungera, om den marknadsförs som international.....men det kanske bara är jag.
http://www.mackcam.com/warranty.html
Jag förstår inte hur det inte skulle fungera, om den marknadsförs som international.....men det kanske bara är jag.
http://www.mackcam.com/warranty.html
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Det är ju som jag sa,ring gärna T.ex Canon o hör.Dom är inte speciellt intresserade att reparera något när dom inte får betalt.Men den "vanliga" Garantin som följer med produkten kanske man kan få ut reparationer på, det varierar. (JAG VET) Hur man sedan kan sälja tilläggs garantier o kalla dom internationella det får du nog höra med dom som säljer den hur det fungerar.Du kan ju även köpa liknande här hemma hos vissa handlare men den gäller ju bara här.
Jeppe
Aktiv medlem
Orkar inte diskutera detta, läser bara vad Mack skriver på sin hemsida (om du orkade läsa detta, som jag länkade till). Som jag förstår det så blir du tilldelad ett reperationscentrum som du ska lämna/skicka varan till, och att mack sedan betalar reperationen.
Naturligtvis vill inte Canon reparera något utan betalning, men det kanske ordnas genom att de fakturferar mack istället för dig som privatperson...
Har du haft en exakt sådan försäkring från mack? Eftersom du skriver "JAG VET" ???
Naturligtvis vill inte Canon reparera något utan betalning, men det kanske ordnas genom att de fakturferar mack istället för dig som privatperson...
Har du haft en exakt sådan försäkring från mack? Eftersom du skriver "JAG VET" ???
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Hej igen ! Hoppas ingen misstolkar mej när jag skrev "jag vet" det jag menar är att jag har haft problem med T.ex. objektiv köpta utomlands (USA) o där av hyfsat insatt i hur det fungerar.Men klart enklast är ju faktiskt o ta kontakt med den general agenten som berörs o fråga och då spelar det ju ingen roll vad jag säger eller andra, dom lär ju svara.Det har jag ju faktiskt skrivigt hela tiden.
Mvh. Staffan Zetterlund
Mvh. Staffan Zetterlund
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Ursäkta, glömde svara på din fråga, nej jag har inte haft en sådan tillägs försäkring utan bara produktens garanti.
stoltz
Aktiv medlem
Canon har världsgaranti på gluggarna, men INTE på kameror (Dslr). Dock en sanning med modifikation - Köper du en proffskamera, typ 1Ds, i usa så tar canon sverige in den på garantiåtagande av goodwill-skäl. Jag har pratat med Canon Sverige om detta i slutet av december - M a o besked direkt från företaget.
I övrigt så är Europa, Usa och Asien tre separata marknader för Canon när det gäller dslr i konsumentklassen. När det gäller optiken, så har Canon världsgaranti, oavsett inköpsland/marknad.
Dessutom så kan man inte t ex skicka en kamera köpt i USA till Canon Usa eftersom dom inte skickar tillbaka kameran utanför Usa av policyskäl - Detta besked har jag fått direkt från BHphoto OCH Canon Usa. BHphoto har ingen egen reparationsorganisation och bytar bara ut produkter som har fel vid leverans, om produkten krånglar t ex ett halvår efter leverans skall man skicka den till tillverkaren eller av denna utsedd reparatör.
I övrigt så är Europa, Usa och Asien tre separata marknader för Canon när det gäller dslr i konsumentklassen. När det gäller optiken, så har Canon världsgaranti, oavsett inköpsland/marknad.
Dessutom så kan man inte t ex skicka en kamera köpt i USA till Canon Usa eftersom dom inte skickar tillbaka kameran utanför Usa av policyskäl - Detta besked har jag fått direkt från BHphoto OCH Canon Usa. BHphoto har ingen egen reparationsorganisation och bytar bara ut produkter som har fel vid leverans, om produkten krånglar t ex ett halvår efter leverans skall man skicka den till tillverkaren eller av denna utsedd reparatör.
Senast ändrad:
RolandM
Aktiv medlem
Garantier i alla ära, men det är en form av försäkring mot fel som uppstår under användning en viss tid efter leverans och brukar omfatta fel i tillverkningen. Om varan hasr skador som inte är av transpoirtkaraktär är det en defekt vara som har levererats som leverantören ska byta ut eller reparera.
Garantier kostar penngar oavsett om de medföljer varan eller om de köps till som en försäkring.
Jag brukar fråga mig hur stor risk jag är beredd att ta. Antag att jag köper ett objektiv för 14 000:- i Sverige inklusive garantier, men sedan ser samma objektiv eller kamera för 1000 dollar i butik i USA och köper det där istället. Det är samma objektiv som i Sverige men priset ligger runt 7000:- istället. Skillnaden på 6000:- kan jag använda till reperera varan på valfri verkstad i fall det uppstår fel under det som normalt är garantitiden. Behövs ingen reparation så har en besparing gjorts som kan användas för nya inköp.
Min efrarenhet är att produkterna fungerar och är hela vid leverans. Köps de i butik kan funktionskontroll göras innan varan accepteras för leverans. Företag som lämnar garantier, som t ex Nikon och Canon är inte intresserade av att få reparationsuppdrag på halsen. Det tjänar de inga pengar på att utföra garantireprationer. En kostnad som måste läggas in varans pris, vilket kan leda till att varan blir oattraktiv på marknaden.
Värt att tänka på i Sverige så är det försäljaren av varan som har ett åtagande om att den ska fungera en viss tid efter köp, vid normal användning. Det är inte alla gånger säljaren finns kvar. Företag kan gå i konkurs. En del tillverkare har därför löst detta genom att tillvarkrenn övertar ansvaret för åtgärd genom att en funktionsgaranti är inbakad i produkten, där tillverkaren åttar sig att åtgärda fel och prister som har med produktion och konstruktion att göra.
/Roland - vägrar att köpa de dyra tilläggsförsäkringar som foto och elektronikbranschen erbjuder.
Garantier kostar penngar oavsett om de medföljer varan eller om de köps till som en försäkring.
Jag brukar fråga mig hur stor risk jag är beredd att ta. Antag att jag köper ett objektiv för 14 000:- i Sverige inklusive garantier, men sedan ser samma objektiv eller kamera för 1000 dollar i butik i USA och köper det där istället. Det är samma objektiv som i Sverige men priset ligger runt 7000:- istället. Skillnaden på 6000:- kan jag använda till reperera varan på valfri verkstad i fall det uppstår fel under det som normalt är garantitiden. Behövs ingen reparation så har en besparing gjorts som kan användas för nya inköp.
Min efrarenhet är att produkterna fungerar och är hela vid leverans. Köps de i butik kan funktionskontroll göras innan varan accepteras för leverans. Företag som lämnar garantier, som t ex Nikon och Canon är inte intresserade av att få reparationsuppdrag på halsen. Det tjänar de inga pengar på att utföra garantireprationer. En kostnad som måste läggas in varans pris, vilket kan leda till att varan blir oattraktiv på marknaden.
Värt att tänka på i Sverige så är det försäljaren av varan som har ett åtagande om att den ska fungera en viss tid efter köp, vid normal användning. Det är inte alla gånger säljaren finns kvar. Företag kan gå i konkurs. En del tillverkare har därför löst detta genom att tillvarkrenn övertar ansvaret för åtgärd genom att en funktionsgaranti är inbakad i produkten, där tillverkaren åttar sig att åtgärda fel och prister som har med produktion och konstruktion att göra.
/Roland - vägrar att köpa de dyra tilläggsförsäkringar som foto och elektronikbranschen erbjuder.
PhotoJoe
Aktiv medlem
Numer sköts Canons service av Stockholms Centralservice. Detta företag hette tidigare Canon IT-service. Det är alltså inte Canon själva som styr och ställer över servicen längre utan köper den tjänsten från sitt tidigare bolag. Canon kan bara säga om det ska gå under garanti eller inte. Detta brukar skötas direkt på Centralservice och sällan landa som ett ärende hos Canon själva.
Är man CPS-medlem så spelar det ingen roll vad du har köpt och vart i världen du har köpt det. Du har rätt till fri service under garantitiden, vilket är två år i Sverige om det är ett fabrikationsfel, i annat fall ett år.
För övrigt så är de inte så kinkiga på Centralservice utan tar till sig de flesta garantifall, bara du har ett inköpskvitto som kan styrka när du köpt grejerna.
Är man CPS-medlem så spelar det ingen roll vad du har köpt och vart i världen du har köpt det. Du har rätt till fri service under garantitiden, vilket är två år i Sverige om det är ett fabrikationsfel, i annat fall ett år.
För övrigt så är de inte så kinkiga på Centralservice utan tar till sig de flesta garantifall, bara du har ett inköpskvitto som kan styrka när du köpt grejerna.






