Annons

Garanti på Nikon köpt utanför Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Har hört att Nikon i Sverige vägrar garantireparera kamera som är köpt utomlands. I detta fall Japan, Hong Kong trots ifylld garantisedel därfrån. Någon som sitter på ett svar vad som gäller?

PS. Canon är inte så tetiga med det utan fordrar bara inköpsbevis. DS

Tacksam för snabbt svar

Tillverkarna (även Canon) har inför sk. kontinetgaranti. Kameror köpta i Europa har europagaranti och kan således garantirepareras i Sverige, eftersom det tillhör europa...

Köper man en kamera i USA eller Japan så är man alltså rökt (även Canon, men det rykats om att CPS-medlemmar är undantagna).

Tack för snabba svar. Sorry att jag inte uppmärksammade förra tråden i detta ämne, trots sökning innan jag lade in frågan!

Behöver inga ytterligare svar! FS är ett förnämligt hjälpmedel när det gäller sådana här frågor och tekniska.

Bästa Hälsningar/Lennart

Kan väl tillägga att den regionala garantin (åtminstone för Nikon) bara avser så kallad "Digital Imaging Equipment", som t.ex. DSLR, Coolwalker, diascanner, etc. "Vanlig" utrustning, som t.ex. objektiv och blixtar, har fortfarande världsgaranti.

Har verkligen Nikons gluggar världsgaranti?

Läser man deras garantiregler angående gråimport pratar de enbart om fotoutrustning. Är inte objektiv fotoutrustning?

Köper du ett Nikon-objektiv i USA -- och det är importerat till USA av Nikon USA -- så är det inte gråimport. Detsamma om du på normalt vis själv importerar ett sådant objektiv till Sverige, från t.ex. B&H.

Titta på B&H:s hemsida! Där finns det ofta två varianter av Nikon-objektiv: "USA" och "Imported". De förstnämnda är importerade till USA av Nikon USA, medan de andra är importerade till USA av B&H själva, vid sidan om Nikons normala egna importkanaler. Det är dessa som per definition är "Gråimport".

Hur ser då Nikon Sverige skillnad på dessa? De kan kontrollera att serienumret på din produkt anger samma land för ursprunglig import, som för försäljning (dvs det land du har ett kvitto från). Kommer du t.ex. med ett kvitto från B&H och ett objektiv som börjar på 7 (Asien, tror jag), så har du problem.

Glöm inte att många gluggar säljs i tex Hong Kong med lokal garanti. Alltså utan världsgarantin. Jag köpte min egen 70-200 där med denna garanti. Räknade kallt med att de 7000 jag sparade på inköpet skulle täcka en och annan reparation.

Jodå jag vet att jag formellt skulle ha betalt moms vid ankomst till Sverige. Jag har dock aldrig sagt att jag tog hem objektivet och desutom köpte jag det på första anhalten vid en längre resa så det var begagnat vid en eventuell hemkomst :)

Melker Humala skrev:
det spelar ingen roll om det är begagnat eller inte

Jag vet, men det kanske känns bättre om den är använd vid införseln. Att lura fabror blå menar jag....:) Det blir ju liksom än svårare för en eventuell tulltjänsteman att hävda att objektiet är inköpt utanför Europa.......

ANNONS
Götaplatsens Foto