Annons

Garanti på utlandsköp

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Hej!
Om man köper en kamera utomlands typ en D100. Hur är det med garanti? Om den går sönder kan man få garantireparation i Sverige?
Nån som vet?

Gråimport är något som vissa företag erbjuder.. Du sparar några kronor men blir tvungen att skicka prylen tillbaka till inköpsstället för reperation.

Oseriösa företag talar inte om detta. Seriösa, som t.ex. B&H i NY talar klart och tydligt om det.

OK Så B&H i NY är seriösa. Nån som har köpt därifrån? Vilken adress finns de på?

Är det värt att köpa en D100 därifrån. Man tjänar ändå ca 5000:-

OK. Om produkten kostar ca 14000:- i USA. Måste man då betala både tull och moms? När sker detta?

Om en kompis köper med hem till Sverige då?

Då betalar du momssatsen för den delstat där du köper den.

Sedan får man smuggla hem den under armen. Sparar du inga kvitton (finns ju post hem till moster Agda) så kan ju inte tullen se var den är köpt.

Objektiv krävs också om tullen ska tro att du har använt den.

OK. Så om en kompis köper den och sedan tar hem den ska det funka då förhoppningsvis....

Tack för hjälpen!

Håller på att leta efter en Nikon D100 alternativt en Fuji S2 utomlands.
Tycker det är mycket märkligt när man tittar på priserna då det skiljer väldigt mycket pengar i tex sverige och USA!
Tex en D100 kan man få för 15000:- ny i USA!
Tullen är ju inga problem då jag har vänner som ofta är i USA och de blir bara glada om de kan ta lite trevliga semesterbilder. :)
Frågan är bara hur man gör med laddare då de är anpassade för 110v och amerikansk standard. Man vill ju inte att någon konstig sverige byråkrati skall stoppa en från att köpa en svensk laddare...

Även utrustning som importerats via generalagenten i Usa (dvs inte är gråimporterade) kan ha begränsad garanti gällande endast USA/Kanada. Det kan ju vara lite trixigt om man inte är i Usa så ofta.

Tips! Kontrollera med säljaren vad som gäller.

Jag har för mig att F5'ans laddare MN30 funkar från typ 100-250 V och den är heller inte strikt beroende av 50Hz.
Ngt ska man ju ha för 3500 spänn. Läs helt enkelt specen till laddaren och jag tror att du kommer finna ngt liknande för D100'ans.

Ta en titt på hur laddaren ser ut vid leverans i Sverige (eller fråga någon i Usa). Ofta är det switchade nätaggregat i laddarna som klarar allt från 110-240 volt 50/60Hz och varför skulle de då besvära sig med att skicka olika till olika länder?

Med lite tur är det alltså bara att byta nätsladden till en med svensk propp.

Erik Schalin skrev:
5000? Nu glömde du nog räkna lite.

6% eller är 6,5% tull.
25% moms.
Frakt

försöker hitta uppgifter om garanti på utlandsköp så jag hamnade här... jag ringde Tullverket i morse o frågade om tullsatsen på digitala kameror... det är ingen tull på sådana (från USA) (0771 232323) Varukoden för Digitala stillbildskameror är för övrigt 8525401100

Antag att den går att köpa i USA och besparingen är 5000:- och at den går att ta in i Sverige utan momsen påförs.

Då uppstår nästa intressanta fråga att hantera; Stöldrisken, vilken förmodligen är högre om man skicar "ärlige Harry" för att köpa in den, än att åka över själv och köpa sig en kamera och faktiskt bruka den i USA för resebilderna.

Jag spanade in programvaran som ligger i min Dimage 7i och den heter 1.10e. För motsvarande kamera i USA heter den 1.10u. Jag inbillar mig att det är någon slags skillnad i programvaran för eftersom de märker den med olika versionsnnummer för Europa och USA.

Sen kan det ju vara praktiskt och fråga den svenska märkesverkstaden hur de förhåller sig till garantirepratione och vad som krävs för att de ska acceptera kameran för fri reperation.

Lycka till med kameraköpet

ANNONS
Götaplatsens Foto