Annons

Garanti/service

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Piero

Ny medlem
Hej,
Har funderat på att köpa en Canon EOS 300 eller Nikon F65. Har sett att man kan få en EOS 300 med två objektiv för 5000 kr i Sverige.
PÅ Teneriffa kostade samma utrustning 2450 kr.
Någon som vet något/erfarenheter vad det gäller garanti på kameror köpta utomlands?
Tack på förhand

Garanti/support

Hej.

Jag köpte för ett tag sedan samma paket som du tar upp. Det jag har fått reda på är att du får support och att garantier gäller om du har ett kvitto på kameran. Jag köpte mitt paket på Cyberphoto och behövde inte ens uppge det när jag rignde till Canons support avdelning.:)

Don Piero skrev:
Har funderat på att köpa en Canon EOS 300 eller Nikon F65. Har sett att man kan få en EOS 300 med två objektiv för 5000 kr i Sverige.
PÅ Teneriffa kostade samma utrustning 2450 kr.
Någon som vet något/erfarenheter vad det gäller garanti på kameror köpta utomlands?
Tack på förhand
Så länge du vet vad du köper så. De har de mest konstiga objektiv där nere, märken som man inte har hört talas om och modeller tre gånger sämre än motsvarigheterna som säljs här. Sen är det brukligt att de skyltar med ett pris, säg 2450 kr men vägrar sälja det utan UV-filtret för 1000 kr, kameraremmen för 575 och batterierna för 349 kr. Så det är inget ställe för impulsköp, ta med dig kataloger från Sverige och jämför med vad som säljs här. Finns grejerna inte i katalogen, lämna affären illa kvickt.

garanti med förfalskning?

Jag avråder bestämt att köpa kamera eller annan s.k märkeselektronik på dom canariska öarna.På dessa finns ett stort utbud av proffesionella förfalskningar,särskilt på kameror,och det behövs en verklig expert att skilja kopian från äkta.
I Playa Ingles exempelvis finns enl en reseguide på platsen( känd svensk charterfirma) endast 2 ( av ca 50) spanienägda seriösa butiker med garanterat äkta vara.Själv känner jag folk som gått på riktiga blåsningar.Håll dej till billiga svenska eller europeiska återförsäljare.

Så länge du håller dig ifrån grey-market så finns Canons worldwide garanti. Men som sagt det är bara på de "riktiga" canon-grejorna med garantikort. Tyskland är billga t.ex www.ny-camera.net. Men när det gäller sådana paket brukar priset vara rätt så pressat.
Ska själv beställa från USA. Kommer att spara ungefär 30% efter frakt, tull och moms.. Men det variera kraftigt.
Vissa grejor är fantastiskt billiga medans andra kostar samma som hemma efter tull och moms.

Nåja jag återkommer hur det blev...kanske missar dom paketet i tullen.

:D :D :D

Jeppe skrev:

Vissa grejor är fantastiskt billiga medans andra kostar samma som hemma efter tull och moms.

Nåja jag återkommer hur det blev...kanske missar dom paketet i tullen.

Om du beställer grejor från USA så håll dig ifrån FedEx bara. Jag beställde några objektiv från B&H och valde FedEx Priority för leverans. Kostade en massa pengar i frakt och de rapporterade automatiskt till tullen. Ingen chans att komma undan tull och moms där. Dessutom så funkade väl inte den svenska delen av FedEx nått vidare. Tog två dagar för paketet att komma från USA till Sthlm, därefter en vecka från Sthlm till Gävle. Jag skulle dessutom vara tvungen att vara hemma och ta emot paketet, utan att få besked om NÄR dom kommer ("vi kommer på måndag eller tisdag, kanske"). Kostade mig 200:- extra för att ändra leveransadressen till en adress där det fanns nån som tog emot paketet.

B&H var däremot jättebra och det var objektiven också :)

/Jocke

Nänä..jag vet..jag tog därför vanlig AirMail.. Men jag tror att det är posten som sköter momsningen, vet inte hur b&h deklarerar godset. Enligt de skulle jag bara betala moms på varuvärdet, men enligt vad jag hört tillkommer momsen på hela summan (vara+frakt). Klart typiskt svenskt...Moms på tull o skatt på inkomst o gärna lite statlig inkomstskatt när man råkar tjäna lite extra..
Gärna lite energiskatt och moms på elen som man betalar med sina skattade pengar...

Så...nu har jag avreagerat mig lite.. :D

Re: garanti med förfalskning?

walter-g skrev:
I Playa Ingles exempelvis finns enl en reseguide på platsen( känd svensk charterfirma) endast 2 ( av ca 50) spanienägda seriösa butiker med garanterat äkta vara.

Eftersom jag snart ska till Teneriffa, Playa de las Americas, så tänkte jag passa på att köpa en glugg där men efter att kollat tråden så undrar jag givetvis om nån känner till nån butik som ÄR seriös så man inte åker på en blåsning.

ANNONS
Götaplatsens Foto