Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Garanti vid köp utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

jobos

Medlem
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att köpa utrustning utomlands och hur det fungerar med garanti när ni kommer hem till Sverige?
Själv funderar jag på att köpa en Canon kamera utomlands men är lite osäker hur det fungerar med garanti osv, Finns det en världsgaranti som fungerar överallt?

Canon har inte världsgaranti..
Köper du en kamera i USA eller Asien t.ex. gäller inte garantin i Sverige.
Däremot har de Europagaranti.

Min kamera gick sönder när jag var i Sydafrika i höstas och för att kunna fortsätta att fotografera under resan köpte jag ett nytt kamerahus där. Jag har kollat med Canon och de uppger att de ger service i ett år i Sverige oavsett var kameran köpts. Förutsätter givetvis att kvitto kan uppvisas. Min kamera har två års garanti, men för att kunna utnyttja garantin om kameran går sönder när den är mellan 1 och 2 år gammal måste den skickas till Sydafrika för reparation.

ANNONS
Götaplatsens Foto