Annons

Garantier i England

Produkter
(logga in för att koppla)

FGummesson

Medlem
Hejsan!!

Hur är det med garantier om man beställer en Nikon eller en Canon i England??
Måste man skicka kameran till dem eller man kan gå till nån i Sverige och få den lagad??
 
Man får garanti som gäller i hela EU och ska alltså kunna anlita Canons respektive Nikons serviceorganisationer i Sverige.
 
ErlandH skrev:
Man får garanti som gäller i hela EU och ska alltså kunna anlita Canons respektive Nikons serviceorganisationer i Sverige.
Jag hoppas att det är så. Jag köpte min kamera från Robert White i England och vad jag har förstått måste kameran dit för garantireparation.
 
iBoat skrev:
Jag köpte min kamera från Robert White i England och vad jag har förstått måste kameran dit för garantireparation.
Det skulle kunna vara så att RW säljer "gråimport", alltså kameror som inte sålts via tillverkarens generalagent i EU utan direktimporterats av RW från t ex Kina. EU-garantin utfärdas ju bara av godkända generalagenter.
 
Risken att du köper gråimport från en svensk butik är precis lika stor som att du råkar ut för det när du handlar i t ex Storbritannien.

Så länge det är en firma med någorlunda gott rykte och du får svar på de viktiga frågorna så spelar det inte någon större roll vilken EU-land du köper utrustningen i.

Utom prismässigt, förstås! ;-)
 
iBoat skrev:
Jag hoppas att det är så. Jag köpte min kamera från Robert White i England och vad jag har förstått måste kameran dit för garantireparation.

Har du fått med dej den gula lappen? I sånna fall spelar de ju ingen roll om RW vill ha kameran, då tar ju Nikon emot den här :)
 
Vem vet?

Erland skrev så här, finns det något sätt att kolla upp detta???
"EU-garantin utfärdas ju bara av godkända generalagenter"
 
Du kanske ska ringa en generalagent? ;-)

Det är så garantierna fungerar. De t ex Canonkameror som säljs i Europa via Canons egna generalagenter har Canons EU-garanti.

Det finns firmor som köper Canonkameror från ställen där de är billigare (Östasien, skulle jag gissa) och sedan säljer dem i t ex Sverige. Det är detta som kallas "gråimport". Då omfattas de inte av Canons EU-garanti -- men förmodligen av Canons regionala Östasiengaranti.
 
Att Robert White skulle sälja gråimport låter lika rimligt som att en neandertalare skulle kunna hantera en dator i mina öron. :)
 
Jag har köpt min D300 hos Robert white och fick med en garanti lapp som gäller för europa, så det e lungt att handla hos Roobert white.
 
ANNONS