Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

graytest

Medlem
Jag är intresserad av att ägna mig åt mer gatufotografering. Just nu har jag bara en Canon 300D och jag tycker den är för stor för att bära med sig jämt.

Skulle därför vilja ha en ny billig (begagnad tex) kamera som fortfarande är bra. Vet dock inte riktigt vad jag ska satsa på. Har läst en del och de flesta som sysslar med gatufotografering verkar rekommendera en mätsökarkamera. Har hittat några gamla begagnade till väldigt bra priser (på tal om det, någon som vet om Canons Canonet-serie är nå bra?), men undrar om det är det bästa för en nybörjare?

Undrar också om någon har tips om gatufotografering eller länkar som handlar om gatufotografering.

Tack på förhand.

http://www.artcoup.com/movie.html

Här är en typ som kör en massa gatufotografering, kolla in albumen Street och Subway, dom gillar jag skarpt. Men det mesta här är iofs bra.

Skulle själv gärna höra om det finns hyfsade mätsökarkameror som inte är svindyra leica/voigtländer/contax eller allt vad dom nu heter...

Thomas Ekström skrev:

Skulle själv gärna höra om det finns hyfsade mätsökarkameror som inte är svindyra leica/voigtländer/contax eller allt vad dom nu heter...

Om man vill ha ett mätsökarsystem med utbytbara objektiv så finns det en hel drös med sovjetiska modeller, som Zorki, FED och Kiev. Sedan så finns ju Voigtländer Bessa R inte heller är så dyr (kanske 2500:- om man köper från CameraQuest i USA). www.rangefinderforum.com är iaf platsen att hitta mer information om mätsökare.
Det finns också många modeller som inte har utbytbara objektiv.

Men de sovjetiska kamerorna skall man nog låta bli om det inte är så att det är just retorkänslan och charmen med alla mekaniska imperfektheter (både från tillverkning och ålder) som man är ute efter. :)

Men inte behöver man nödvändigtvis en mätsökarkamera för gatufotografering heller..

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto