Annons

Ge fler bildväljare chansen!

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Kön ringlar sig lång till Bossens konsert. Och till att bli bildväljare! Så roligt! Det senaste jag såg var 70 anmälda.

Bildväljeriet är en succé, tycker jag. En bra injektion på fotosidan.

Mitt förslag är enkelt.

Dubblera bildväljaren. Alltså ge två medlemmar chansen samtidigt att välja bilder!

Föredrar denna lösningen framför att korta ner tiden. Bilder behöver tid...så två veckor är bra.

Praktiskt problem:
- en av portofoliobilderna måste försvinna från förstasidan för att TVÅ bildväljare ska få plats.
eller
- "våra favoriter" tas bort
eller
- utöka med en bild till på förstasidan

Föreslår att detta införs snarast. Intresset är ju stort. Och kommer säkert att bli än större. Det ger både bildväljaren ett "ansikte" och en chans för många att få sina bilder exponerade lite extra.

Taget?

/Ulf

Inte rakt av, men det är helt klart att vi bör förvalta och förfina funktionen, för vi håller också med om att den är ett stort lyft för fotosidan.se. Det tar dock en stund innan vi gör något då det är fullt upp.

Jomenvisst.
En snabb uträkning bara.
Om 70 bildväljare står i kö, så lär det dröja rätt många år innan sisten i kön får välja.Någon bättre i matte än jag kan säkert ge en säkrare prognos.
Så vänta inte för länge.
Man ska smida medan det berömda järnet är varmt.
Och allt handlar ju om prioritering (när man har mycket att göra)
;)

Jovisst är så att många känner sig kallade men få blir utvalda just nu. Dock skall det vara lika stora chans för alla vid varje tillfälle eftersom vi slumpar fram bildväljarna. Men kanske är det bra att det är lite halvsvårt att komma med, mest för att det skall kännas riktigt spännande för de utvalda.

Håller med om att det vore kul om fler släpptes fram.

En enkel utökning för att ge många fler chansen:

Antag att alla medlemmar kan markera sina favoriter bland alla bilder som är yngre än 30 dagar. När en markerad bild blir äldre än 30 dagar faller den automatiskt bort ur den medlemmens lista.

På en sida listas alla medlemmar som har 40 eller fler bilder markerade.

Man blir alltså automatiskt bildväljare när man har markerat fler än 40 bilder. Men eftersom bilder hela tiden automatiskt faller bort när de blir äldre än 30 dagar så gäller det för medlemmen att markera nya bilder för att hålla sig kvar på listan.

Det absolut coolaste med en sådan funktion tror jag blir att man kommer att hitta favoritbildväljare på denna lista som väljer bilder som man själv gillar. Då kan man ofta återkomma till just den bildväljaren för att se vilka nya bilder denne valt.

Effekten blir en bredare variation av bildväljare, och med en större attraktion eftersom fler kan hitta favvo-listor som passar just dem.

Har tänkt på det också. Det ska vara "halvsvårt", det ska vara exklusivt!
Men om det blir ca 50 bildväljare om året som får chansen (mot nu endast ca 25) finns ändå glansen kvar, tycker jag.

Hur menar du då?
Vad betyder det att det är "exklusivt" och att det har "glans"? Menar du för de som väljer eller för de som tittar på bilderna?

müsli skrev:
Hur menar du då?
Vad betyder det att det är "exklusivt" och att det har "glans"? Menar du för de som väljer eller för de som tittar på bilderna?

För dom som väljer, för dom vars bilder blir valda och för dom som betraktar bilderna!!

Klart att bra bilder ska få stråla och ses och begrundas och...!

Men Jante tycker nog annorlunda, har jag en känsla av.

Fridens!
/Ulf

Du skal ikke tro, du er noget._
Du skal ikke tro, at du er lige så meget som os._
Du skal ikke tro, at du er klogere end os._
Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os._
Du skal ikke tro, at du ved mere end os._
Du skal ikke tro, at du er mere end os._
Du skal ikke tro, at du duer til noget._
Du skal ikke le ad os._
Du skal ikke tro, at nogen bryder sig om dig._
Du skal ikke tro, at du kan lære os noget._

müsli skrev:
Antag att alla medlemmar kan markera sina favoriter bland alla bilder som är yngre än 30 dagar. När en markerad bild blir äldre än 30 dagar faller den automatiskt bort ur den medlemmens lista.

Mitt förslag var nog mera tänkt som en försiktig utvidgning av bildväljeriet. Tycker som David att det ska finnas en viss "status" i funktionen. Det ska kännas "lite extra" både att var bildväljare och få en bild vald. Inget fel i det, tycker jag!

/Ulf

urbano skrev:
Mitt förslag var nog mera tänkt som en försiktig utvidgning av bildväljeriet. Tycker som David att det ska finnas en viss "status" i funktionen. Det ska kännas "lite extra" både att var bildväljare och få en bild vald. Inget fel i det, tycker jag!

/Ulf

Håller med!

Om man utökar till två så är chansen större att variationen också ökar, som det är nu med "våra favoriter" så tycker jag att jag ser nästintill samma bilder hela tiden där och för mig får den gärna försvinna för att ge plats till ytterligare en bildväljare.
Tycker verkligen det varit ett lyft!

Micke

archangel skrev:
Om man utökar till två så är chansen större att variationen också ökar
Micke

Jomenvisst! Och för att förtydliga mig lite mer.

Jag ser gärna att det är 700 i stället för 70 som vill bli bildväljare! Ju fler desto bättre. Engagemang för bilder och delaktighet i bildvalen för medlemmarna på sajten kan inte vara fel.

Förstår också att det är en utlottning varje gång...alltså ingen "kö". Också detta är bra!

Så för att sammanfatta. Bildväljaren, blir Bildväljare 1 och Bildväljare 2 och vips har denna spännande funktion blivit dubbelt så bra.

Kan ju inte vara svårt att lösa tekniskt heller...

Hälsningar
/U

Jag har aldrig förstått meningen med att begränsa saker och ting annat än av resursbrist eller om risk finns för negativa effekter.

Det där med "glans" och "exklusivt" låter lite sjukt i mina öron.

En stilla fråga:
Hur många minuter ägnar ni åt varje bild i dessa listor i sin nuvarande form?

Själv kan jag begrunda och njuta av vissa bilder ganska länge, kanske i 30, eller ända upp till 60 sekunder. För de flesta bilder är jag nöjd efter kanske 10-20 sekunder per bild, även om bilderna oftast är både utmärkta och intressanta.
Så antag att jag njuter och begrundar varje bild i genomsnitt 30 sekunder (så länge tittar jag inte på bilderna i genomsnitt, men om vi gör det antagandet ändå). Och sedan kanske jag kommer tillbaks till vissa av bilderna för att njuta ännu mer. Då blir det kanske i genomsnitt 45 sekunder per bild.
40 bilder. 45 sekunder per bild. Det blir 30 minuter. På två veckor. Och då har jag inte fått göra ett enda val själv. Ungefär som för TV-mediet, man får snällt vänta tills nästa vecka för ett nytt avsnitt.

Det känns bara så 1900-tal att mediet ska styra vad och när man ska ta del av ett utbud.
Varför inte inse att vi numera har ett asynkront medie, där både sändare och mottagare väljer "vad" och "när".

müsli skrev:
Jag har aldrig förstått meningen med att begränsa saker och ting annat än av resursbrist eller om risk finns för negativa effekter.

Det där med "glans" och "exklusivt" låter lite sjukt i mina öron.

Det känns bara så 1900-tal

Du glömmer en sak; Sverige är de "stegvisa reformernas land" eller som Strindberg sa (redan på 1800-talet) "rena hälleberget"

;)

Jo, jag inser det. Och att det även krävs en insats (resurs) att bygga all denna funktionalitet. Det är ju inte bara att knäppa med fingrarna, även om Fotosidans kodsnickare verkar ha mycket bra koll och kapacitet.
Inser också att det är trots allt en ganska stor apparat att hålla igång en sån här sajt.
Så ett litet steg är väl oftast bättre än inget steg.
Men jag blir ju bara lite sugen och otålig i väntan på allt som denna sajt faktiskt ger möjlighet till framöver.

"There is no end to the possibilities" ;)

Det där med glans och exklusivitet:

Antag att bildväljarlistan (enligt mitt förslag ovan) sorterades efter hur många gånger varje bildväljares lista öppnades. Den översta bildväljaren på listan skulle ju då verkligen få "glans" i sin popularitet.
Dvs, bildväljare med ambition och "bra smak" skulle då automatiskt bli Almost Famous.

Kanske att det skulle sporra alla bildväljare till att göra ännu bättre och fler djupdykningar bland den myriad av bilder som finns här.

müsli skrev:
Det där med glans och exklusivitet:

Antag att bildväljarlistan (enligt mitt förslag ovan) sorterades efter hur många gånger varje bildväljares lista öppnades. Den översta bildväljaren på listan skulle ju då verkligen få "glans" i sin popularitet.

Ehhh...jag trodde inte du ville ha nån "tävling".
Tror det är tillräckligt sporrande ändå.
Och håller med om att fotosidan gjort en bra funktion av bildväljareidén.

ANNONS
Götaplatsens Foto