Annons

Ge mig en enda anledning att fortsätta med Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Jag tror att Nikon skjuter sig i foten genom att stänga ute tredjepartstillverkare av objektiv från Z-fattningen.

Visst, dom låter bl a Sigma och Tamron tillverka några (som dock inte konkurrerar med deras eget utbud) men verkar i övrigt inte licensiera fattningen. Kanske har jag fattat fel?

Om jag ändå kan adaptera objektiv med F-fattningen mha FTZ eller FTZII så varför köpa några Z-gluggar öht? Nikon kan ändå inte matcha pris/prestanda hos Sigmas ART-serie. Pålitligheten hos AF är ju inget problem med spegellöst (vilket med DSLR kunde variera lite trots noggrann kalibrering mha USB-docka).

Vill jag slippa adaptern eller gå upp på fullformatsensor kan jag lika gärna byta märke till t ex Sony till vilka Sigma har ett stort utbud. Det enda jag behöver byta är ju blixtutlösarna (Godox) och gluggarna måste jag ändå byta eftersom hälften är för APS-C.

Att byta från Nikon skulle man ju också kunna göra eftersom dom verkar fokusera mer på utseendet på kamerorna (fz=hipstermodeller) än funktionen. Och Z30 då som ju känns ganska överflödig. Istf att släppa en vassare Z70 eller vad den nu skulle kunna heta. Z50 är absolut en bra kamera men skulle man vilja ha vassare AF och högre upplösning så är det ju FF som gäller - och då kan man lika gärna byta till t ex Sony som verkar ha mera fokus på tekniken än utseendet.

Men jag är inte bitter :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Sigma verkar väl vara allmänt ointresserade och Tamron har ju börjat samarbete och det är väl ett antal Tamrongluggar på intåg. Möjligen kommer dom släppa några DX/APS-C-Objektiv.

Sony verkar i princip mer ointresserad av DX/APS-C än Nikon, men deras gamla, djupa, smala E-fattning har fler DX/APS-C-Objektiv så där har dom en fördel. Men Sony har så vitt jag vet i princip bara släppt en kamera och inga linser på sistone på DX-sidan. Nikon har pumpat ut lite mer, även om det inte verkar vara just dom prylarna du söker.

Men ja, jag tror också att Nikon nischar sig på hipster/vloggare när det kommer till DX/APS-C-kameror. Har inte sett eller hört något om att det kommer komma något mer avancerat på den fronten.

Just Z30 är väl den DX-kameran som jag har sneglat mest på, att ha som extra videokamera.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Sigma verkar väl vara allmänt ointresserade och Tamron har ju börjat samarbete och det är väl ett antal Tamrongluggar på intåg. Möjligen kommer dom släppa några DX/APS-C-Objektiv.

Sony verkar i princip mer ointresserad av DX/APS-C än Nikon, men deras gamla, djupa, smala E-fattning har fler DX/APS-C-Objektiv så där har dom en fördel. Men Sony har så vitt jag vet i princip bara släppt en kamera och inga linser på sistone på DX-sidan. Nikon har pumpat ut lite mer, även om det inte verkar vara just dom prylarna du söker.

Men ja, jag tror också att Nikon nischar sig på hipster/vloggare när det kommer till DX/APS-C-kameror. Har inte sett eller hört något om att det kommer komma något mer avancerat på den fronten.

Just Z30 är väl den DX-kameran som jag har sneglat mest på, att ha som extra videokamera.
Är det verkligen så att Sigma är ointresserade? De har väl annonserat typ 2-3st gluggar med Z-fattning (enbart APS-C om jag minns rätt). Det ryktas ju om att det är Nikon som vägrar låta dom göra gluggar som konkurrerar med deras egna.

Sony har väl iaf släppt något vassare? fz och Z30 är ju samma innehåll som Z50 som kom 2019...

Z30 är ju bara en Z50 utan sökaren och med något AF-läge ytterligare (som Nikon naturligtvis skulle kunna släppa till Z50 vid någon firmwareuppgradering om dom bara ville men det gör dom såklart inte då det skulle minska incitamentet för Z30 till 0).
 

Falumas

Aktiv medlem
Z30 är ju bara en Z50 utan sökaren och med något AF-läge ytterligare (som Nikon naturligtvis skulle kunna släppa till Z50 vid någon firmwareuppgradering om dom bara ville men det gör dom såklart inte då det skulle minska incitamentet för Z30 till 0).
Z30 är en videokamera (rent EU-tulltekniskt) och har inga mjukvarubegränsningar på hur lång film den kan spela in. Z50/df/Z6/Z7 etc stänger av efter 29min och får på så vis lägre tull eftersom dom då räknas som stillbildskameror.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Hade jag bara haft ekonomin för det så hade jag gått all in på Nikon Z. Ingen tvekan om saken! En Z8 och en uppsjö av underbara Z-gluggar! :D Men ja, keyword being "ekonomin", haha
Själv ogillar jag när tillverkare låser in användarna så bara principen kan få mig att byta fot. Sen ogillar jag ju att betala mer än nödvändigt och Sigmas ART-serie ger ju utan tvekan mer pang för pengarna och i vissa fall saknar ju Nikon motsvarande gluggar - t ex 18-35 f/1.8 och 50-100 f/1.8.

Hade jag haft det som yrke och var beroende av utrustningen mtp support/reparation etc hade jag kanske gått på Z-gluggar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jaså? Sigma verkar ju spruta ut gluggar till bl a Sony så det verkar ju funka bra.
Jo, men du hittar få andra kameror som har E-fattning. Sigma vill säkerligen bara släppa E-linser till dom andra som inte är optimerade till Z-fattningen (eller RF) och det är kanske inte jätteintressant för Nikon/Canon.

Sony E är den smalaste fattningen av dom tre, Nikon Z/Canon RF är mycket bredare. Nikon Z grundare än Sony E och Canon RF något djupare.
Du behöver bara ändra fattningen från en djupt/smal-fattning till en bredare/grundare (vilket är precis vad Nikons FTZ-adapter gör), åt andra hållet fungerar det inte alls lika lätt och det krävs extra linskonstruktioner som säkerligen kommer göra objektivet sämre och tyngre.
Nikon/Canon vill säkerligen ha objektiv till sina fattningar som kan utnyttja fördelarna med deras fattningar, framför allt på vidvinkelobjektiv har en bredare/grundare fattning stora fördelar.
Sigma vill säkerligen kunna producera samma objektiv med olika fattningar, vilket skulle vara möjligt om dom konstruerade det för Sony Es bredd och Canon RFs djup, men det skulle vara ett objektiv som skulle vara dåligt optimerat för Nikon Z och Canon RF även om det inte skulle vara sämre på dom kamerorna än vad det skulle vara på en Sony E kamera.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jo, men du hittar få andra kameror som har E-fattning. Sigma vill säkerligen bara släppa E-linser till dom andra som inte är optimerade till Z-fattningen (eller RF) och det är kanske inte jätteintressant för Nikon/Canon.

Sony E är den smalaste fattningen av dom tre, Nikon Z/Canon RF är mycket bredare. Nikon Z grundare än Sony E och Canon RF något djupare.
Du behöver bara ändra fattningen från en djupt/smal-fattning till en bredare/grundare (vilket är precis vad Nikons FTZ-adapter gör), åt andra hållet fungerar det inte alls lika lätt och det krävs extra linskonstruktioner som säkerligen kommer göra objektivet sämre och tyngre.
Nikon/Canon vill säkerligen ha objektiv till sina fattningar som kan utnyttja fördelarna med deras fattningar, framför allt på vidvinkelobjektiv har en bredare/grundare fattning stora fördelar.
Sigma vill säkerligen kunna producera samma objektiv med olika fattningar, vilket skulle vara möjligt om dom konstruerade det för Sony Es bredd och Canon RFs djup, men det skulle vara ett objektiv som skulle vara dåligt optimerat för Nikon Z och Canon RF även om det inte skulle vara sämre på dom kamerorna än vad det skulle vara på en Sony E kamera.
Så varför skulle Nikon inte vilja stänga ute andra från att konkurrera med dom? Särskilt någon som producerar gluggar som ger mera pang för pengarna (Sigma ART t ex).

Det skulle ju isf vara för att inte tappa kunder som jag (men vi är nog för få för att dom ska bry sig).
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog för och nackdelar med tredjepartsgrejer. Det konkurerar, men det ökar också värdet på ekosystemet.

Så det kan nog vara delaktiga meningar om villkor.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså det låter mer på din text som att du egentligen redan bestämt dig för att du inte VILL ha Nikon.
Rent krasst så är det objektiven som ser till att man är kvar i samma system, de är dyra helt enkelt.
Har du då inga dyrare objektiv, ja då är det mer ekonomiskt att först titta på hur mycket de objektiven man vill ha kostar i olika system innan man väljer hus.

Men man får ju titta nyktert med ekonomin i tankarna:
Nikons nya 85/1,2 hade vart ngt...
Och ett 200/2,0....
men då får man vinna stort på lotter först. Det är dyrt att ligga på topp.
 

lonian

Aktiv medlem
Sitter du på ett aps-c hus så är det väl bara att byta.

Frågar du mig varför jag valt Nikon fullformat, pga ergonomi, van vid deras menysystem och intresserad av Z objektiven.

Jag kan inte ge dig dina anledningar till att vara Nikonanvändare.
Välj det som passar dig bäst.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hade jag bara haft ekonomin för det så hade jag gått all in på Nikon Z. Ingen tvekan om saken! En Z8 och en uppsjö av underbara Z-gluggar! :D Men ja, keyword being "ekonomin", haha
Bortkastade pengar att byta till Z om du redan har Nikon DSLR. Det finns tillräkligt bra optik redan och du kan även köpa dyra Teleoptik billigare begagnat. Ex AFS 400mmF2.8 E FL VR för ca 70tkr. Z optik är även dyrare än F-optik och ger inget extra för pengarna. Vidare saknas FTZ adapter med Screw driver AF så gamla teleoptik som min AF 300mmF2.8, AF 85mmF1.8 D eller DC optik tappar AF. I alla fall för oss landskapsfotografer ger det inget exta att gå över till Spegellös utan ökar bara på dina utgifter i onödan som ex. Z8 med en kostnaden 55 tkr + nya optik. Gå ut med din DSLR och fotografe4ra istället och använd pengarna till att resa till nya platser att fotografera. Jag kan förstå om en fågelfotograf byter till Canon spegellös Speciellt deras nya APS-C vilken är en riktigt bra fågelkamera men då behöver man även en Cannon optik som 400mm och 600mm vilket blir dyrt om du inte har inkomst från ditt fotograferande. Behöver du ta video se då vilken kamera som är best för det du vill göra med kameran och välj dedicerad optik.. Jag väntar nu på en 60 Mix Z8 för att bestämma om jag har råd med den kameran och en FTZ adapter eller om det är bättre att sakta gå över till en beg. Fuji GFX100S med endast 2-3 optik och använda adapter för mina analoga MF optik. Detta påverkar inte mina DSLR som jag fortsätter att använda mest. Jag kommer inte köpa någon Z optik i alla fall..
 
Senast ändrad:

Gunnar-E

Aktiv medlem
När man ska välja kameratillverkare, så får man ofta vara beredd på kompromisser. Vad du tycker är viktigast och om du är beredd att ta kostnaden för ett byta kameratillverkare? Det vet bara du.

Själv fotograferar jag landskap och bytte för ett tag sedan till från Nikon D850 till en Z7 ii. Anledningen att jag ville ha ett mindre och lättare system men ändå ha en fullformatskamera. Att fokuseringen via live view blev betydligt bättre var också ett plus.

Att jag återigen valde Nikon var att sensorn tillsammans med bas ISO 64 anses vara en av de bästa kombinationen för landskapsfotografering. Jag tror dock inte att jag hade sett någon större skillnader i bilderna från de andra märkena.

Naturligtvis får man göra kompromisser. En sak som jag alltid har retat mig på hos Nikon, är att kameran beskär bilden om man ändrar bildförhållande, t ex till 5:4-format. Jag använder ofta olika bildförhållande när jag ska komponera bilden, men hade önskat att jag hade hela bilden kvar när jag laddar upp den i datorn. Då hade jag haft möjligheten att välja en annan bildförhållande senare, kanske en 16:9. Andra märken kan man ändra förhållande utan att kameran beskär bilden.

Sen hade det varit trevligt om Nikon kunde komma ut med ett tele Z70-200f4. Att man gör en Z-version av AF-S 70-200f4 och inte krånglar till konstruktionen (läs litet och kompakt) som blir dubbelt så dyrt än en vanlig version. I väntan så kör jag med AF-S-varianten och FTZ. Vilket går utmärkt.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag kör Nikon Z och det är delvis pga. att jag gillar Nikons ergonomi, men annars är ju en väldigt stor anledning såklart Z-objektiven. De är generellt sett mycket bra, i synnerhet S-line objektiven som är helt fantastiska! Känner inte alls att jag saknar några tredjeparts-objektiv.

Sen handlar det ju som sagt om kompromisser oavsett vad man väljer, alla tillverkare har ju sin för- och nackdelar.
 
ANNONS