Annons

Ge mig ett alternativ till Benbo Trekker

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Startade en tråd för en tid sedan där jag efterlyste ett resestativ.
Skulle nu helst vilja slå två flugor i en smäll om det går och för mig verkar Benbo Trekker vara ett alternativ.
http://www.photax.se/indx/indxsttv.htm
Frågan är ju om det är tillräckligt stabilt för "vanlig" foto eller om det bara duger som resestativ?
Kommer att fota bla Macro och har fallit för Benbo just pga flexibiliteten.

Settt att många förespråkar Manfrotto 055Nature. Då börjar det dock bli lite för tungt att släppa med i en softpack, men det kanske behövs för att det skall kunna användas till allroundstativ?

Andra förslag?

//Jocke

LPL ser lite "rangligt" ut...
Har Nature 055:an. Köpte jubileumskittet på Scandinavianphoto. Lite tungt men jäkla bra!

/Henke

Hej

någon som använder Benbo? Fungerar det bra med centralåsningen eller blir man irriterad på att stativet är sladdrigt då centrallåsningen inte är låst? Verkar ju annars vara kalasbra för naturfotografering.

Jag har ett Manfrotto 055 och det är väl ok utan att vara toppklass. Jag fingrade på ett Gitzo Explorer.. det var i toppklass - tyvärr priset också!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

Benbo...

Det tar något längre tid att sätta upp det än ett traditionellt stativ men å andra sidan så är marken sällan platt i naturen.
centrallåsningen är väl okej. Det funkar så att säga. Det som kan vara störigt är om man bara vill ändra ett ben eller liknande; alla leder blir ju "lösa" när man släpper på vredet, men det brukar gå att lösa med akrobatik.

Jag använder Benbo Mk 1.

Re: Benbo...

Sinuslinus skrev:
Det tar något längre tid att sätta upp det än ett traditionellt stativ men å andra sidan så är marken sällan platt i naturen.
centrallåsningen är väl okej. Det funkar så att säga. Det som kan vara störigt är om man bara vill ändra ett ben eller liknande; alla leder blir ju "lösa" när man släpper på vredet, men det brukar gå att lösa med akrobatik.

Jag använder Benbo Mk 1.

Hej igen.. blir det helt löst eller går lederna trögt? Jag har svårt att se framför mig att man inte blir galen på det om det liksom ramlar ihop som ett korthus så fort man skall justera något ben... låser centralåsningen mittpelaren också?

Mvh
Johan

Om jag var i dina kläder skulle jag välja ett inte alltför stort Gitzo-stativ. 3-delat för stabilitetens skull och performance för att komma ner i marknivå (med kapad mittpelare). I aluminium-utförande om du inte vill lägga mer pengar för kolfiber med bättre stabilitet och lägre vikt. Mina förslag är G1120 eller G1220/G1224 om foto är prioriterat. Gitzo är bra på ryggsäck, men måste vårdas vid utomhusbruk.

Benbot är nog för stort (73 cm + kulled) för att bära med sig. Manfrotto 055x är lite tungt och stort och Manfrotto 190x för sladdrigt. Stabilstativen är tyvärr tunga och otympliga för ryggsäck.

Re: Re: Benbo...

julgus skrev:
Hej igen.. blir det helt löst eller går lederna trögt? Jag har svårt att se framför mig att man inte blir galen på det om det liksom ramlar ihop som ett korthus så fort man skall justera något ben... låser centralåsningen mittpelaren också?

Mvh
Johan

Det beror på, både och typ.
Du kan få det att ramla som ett korthus om låsningen är helt släppt men lossar man bara lite så går det trögt och ja, mittpelaren låses med samma låsning som benen.

Re: Benbo...

Sinuslinus skrev:
Det tar något längre tid att sätta upp det än ett traditionellt stativ

Det håller jag verkligen inte med om, det går snarare fortare. Däremot vet jag inte om jag vill rekomendera det som ett resestativ eftersom det är ganska otympligt även ihopfällt. Jag har själv ett Benbo 1, vad jag kan se av bilderna på www.photax.se så blir trecker nästan lika otympligt.

Hur är det med Manfrotto 190 varianterna. Går de ner i spagat (eller nästan). Hittar ingen bra info på någon sida.

//Jocke

Nja inte riktigt spagat på 190B.Det finns tre vinkellägen på benen, varav det mest extrema är ganska nära helplatt.Jag uppskattar lägsta höjd till 30-40 cm ovan mark. För övrigt hade stativet ändå inte gått att få närmare marken eftersom mittpinenn skulle tagit i då. Förvisso går det at vända mittpinnen så att kamerna kommer lägre ner, men det är så omständigt att jag i praktiken aldrig anänder det.

jag är mycket nöjd med stativet och upplever det inte alla som sladdrigt (kulleden jag använder är en stadig manfrotto-variant). Dent enda som jag tycker är negativt är att det kan vara lite lågt. tex för vissa porträtt.

T.ex. 190 NAT2 går att fälla som Tobias säger så benen står rakt ut, alltså går det att fälla i spagat. Mittpelaren ter du helt enkelt bort och ersätter den med den medföljande stumpen. Då blir höjd över mrken typ 10cm + kulled... Dvs i princip så lågt man kan komma. Annars kan man som Tobias oxå säger, vända på mittpelaren... Då blir höjd över marken såhär:

Bilagor

• upponer.jpg
    upponer.jpg
    36.8 KB · Visningar: 461
Vad skiljer på 190PROB och 190NAT3? Lite i vikt och höjd ser jag på scan.photo.se, men det borde väl vara något annat, eller? Vari ligger viktäkningen?

Varför kan jag inte bara inpulsköpa lite oftare, så hade jag haft mitt stativ för länge sedan. Fast å andra sidan brukar det bli dyrare i längden

//Jocke

Fel, fel, fel....om Benbo...

Sinuslinus skrev:
Det beror på, både och typ.
Du kan få det att ramla som ett korthus om låsningen är helt släppt men lossar man bara lite så går det trögt och ja, mittpelaren låses med samma låsning som benen.

Och nej.......mittpelaren har en egen låsningsskruv!!!!! I varje fall på mitt Benbo Trekker!

Ha´de / Matti

Hej Jocke!

Benbo Trekker är definitivt stabilt nog för "vanligt foto" som du skriver. Jag gillar Benbo eftersom dom just är så stabila och robusta i förhållande till storleken. Min Trekker har jag kört med 300mm lins plus 1,4x konverter (dvs 420mm) med gott resultat. Har du större gluggar uppåt 500mm och däröver ger nog ett No:1 bättre stabilitet.

Håller dock med Stefan i en tråd längre ner att dom blir ju inte supersmå ihopfällda och är inte heller extremlätta. Är man ute efter det sistnämnda bör man satsa på kolfiber och då hoppar priset upp några tusenlappar direkt.

För makrofoto får du med Benbo en flexibilitet som är svår att få till med mittpelarstativ typ Manfrotto.

Således är det FLEXIBILITETEN och ROBUSTHETEN som gjorde att jag valde Benbo. Att dom är lite tyngre och otympligare är OK för min del.

mvh / Matti

Lite tillägg.....

...till ovanstående!

Med centrallåsningen på Benbo frigörs alla tre ben plus mittpelaren. Detta gör att det krävs lite inkörning och omtanke i början, men sedan går det på "ryggmärg".

Vad gäller mittpelaren stämmer det helt som Linus Ström sade tidigare att den frigörs med centrallåsning, då med avseende på lutning. Vad gäller höjdförskjutning finns dock även en separat låsskruv. Man kan alltså ha stativet uppställt och låst med centralskruven, men ändå lossa och förskjuta mittpelaren i höjdled utan att rubba benen.

.....tillkrånglat skrivet kanske men hoppas det är fattbart!

/Matti

Tack för den informationen!!
Det blir ett Benbo Trecker och ingen annan får komma med andra bra ideér :)

//Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto