Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

geforce fx5200 256mb. Orkar driva 2skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejhej...
Ja orkar detta kort driva 2st skärmar på 1280*1024 i pivotläge (om nu det spelar roll)... ja orkar det det? tänkte köra kalibrerad på dviut och ickekalibrerad på vga för verktyg och sådär i photoshop..

Någon SOM VET och inte gissar? :)
 
Vad menar du med "orkar"?
Jag kan inte se att det skulle vara några problem "i princip". Det kan dock vara bra att kolla i specifikationen för just det kort du tänker använda, de exakta detaljerna kan skilja sig en del åt mellan olika tillverkare.
Det finns väl ett tiotal olika tillverkare av 5200 kort och drivrutiner samt en del hårdvara kan skilja sig åt en hel del.
 
Precis som Tobias säger så beror det på vem som byggt kortet ifråga.

Nvidia GeForce Fx 5200 är en grafikprocessor som säljs/såldes till många olika företag som i sin tur bygger hela grafikkort.

Om du kollar denna länken till dustin så ser du att det finns flera olika sim använder dagens Nvidia processorer

.Dustins grafikkort


Men jag kan garantera dig att den klarar att göra det som du vill.

Ta hem de senaste drivrutinerna antingen från Nvidia eller från den som byggt kortet så har du nog något i stil med "Dualview" eller liknande där du gör dina inställningar
 
:) Ja jag är väl förtegen med detta... dock tänkte jag att grafikprocessorn drar det största lasset...

jodå man har möjlighet att köra dubbla skärmar med nvidias drivrutiner... matar ut till en tv atm genom vga... dock en sunkigt lågspeccad sådan... därav mina funderingar.

Tack för svar iaf.
/Micke.
 
Grafikprocessorn behöver inte "anstränga" sig speciellt mycket för att visa två skärmar. Vilket modernt grafikkort som helst klarar av 2 skärmar utan några problem, utvecklingen har i princip stått stilla på 2D sidan de senast 5 åren eller så. All utveckling har skett på 3D sidan där allt mer beräkningskapacitet flyttat från processorn till grafikkortet när det gäller 3D grafik.

Däremot kan det i teorin skilja en del mellan olika märken vad gäller bildkvalitén för analoga utgångarna samt hur bra drivrutinerna är (vad ex. gäller möjligthet till olika justeringar), Men, där skiljer det som sagt åt mellan olika tillverkare; ett Fx 5200 från MSI kan skilja sig en hel del från ett kort från ASUS.
(fram till för inte så länge sen var det ju ex. så att alla kort inte hade DVI-utgång)

Men som sagt, alla märken borde klara det du vill göra.

Om du ska köpa ett nytt kort och INTE behöver 3D för ex. spel så är mitt tips dock att ta en titt på kort från Matrox, de är gjorda för 2D grafik och går ex. att få med dubbla DVI-utgångar (jag tror faktiskt du kan köpa kort med 4 utgångar om man nu vill använda ännu fler skärmar ).
 
Enda problemet jag märkt av är att jag inte kunnat köra två olika "color profiles" på två skärmar, på samma grafikkort, har jag flera grafikkort går det prima. men inte på samma
 
Jag kan köra olika profiler på skärmarna med mitt Sapphire radeon 9600, funkar hur bra som helst och det kortet är inte speciellt dyrt så det måste funka på andra kort också...
 
ANNONS