Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GeForceGo7600 128mb el. ATI Mobility Radeon X1600 256 MB.

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Väljer mellan bärbara med NVIDIA GeForce Go 7600 - PCI Express x16, DDR SDRAM - 128 MB eller ATI Mobility Radeon X1600, 256 MB.

Ramminnet är större på det senare. Hur stor roll spelar det när hårddisken bara snurrar 4200 om man jämför med Geforce 7600 128 mb, där den datorns hårddisk snurrar 5400??

En kinderäggfråga, 3 frågor i en!
Nä, allvarvigt talat, Geforce Go 7600 128mb sitter i min bärbara och är ett mycket snabbt och bra grafikkort, efter kalibrering blev det ganska bra ordning på färgerna också.
Men å andra sidan är Radeon X1600 också mkt. bra.

Ramminnnet, min 1GB rekommenderas, 2 om du har något tungt program som du använder och vill minimera skrivandet till växlingsfilen/hårddisken medans du jobbar då det sätter ned hastigheten betydligt.

4200 vs. 5400 rpm. - spelar mindre roll om du inte ska köra spel som har stora banor att ladda in. Vid bildbehandling är skillnaden i läs/skrivhastighet oftast försummbar om du bara som sagt har ordentligt med ramminne installerat.
Har du mkt. stora bilder (30-50 mb.) kan det dock generellt skilja några sekunder mellan diskarna.

Så satsa på mer ramminnne, ( går oftast att välja till mer vid köp ) det kommer att göra betydligt större skillnad än det andra.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Tack för ditt svar!
SKulle man kort kunna säga att GeForceGo7600 128mb och ATI Mobility Radeon X1600 256 MB är lika bra fast de har olika ramminne?? Eller är de jämnbördes om de har samma mb?

Om datorerna i övrigt är likadana så märker du skillnad om du kör ett 3D-testprogram eller att du kan ha fler visuella effekter påslagna i en del av de senaste spelen om du har mer minne.
De två korten har annars väldigt lika 3D-prestanda.
Vid vanlig användning märker du ingen skillnad mellan de grafikkorten, inte i hastighet i alla fall.

Intels nya dual-core processor gjorde väldigt gott för prestandan annars märkte jag och det är bättre att kika på en sådan och mer ramminne om du vill ha en snabb dator.
Kika sedan för säkerhets skull på de olika strömbesparingsalternativen på den du köper så den är inställd på max prestanda när du kör på 220 volt.

http://www23.tomshardware.com/graphics.html finns en jämförelse av olika grafikkort.
Inga till bärbara tyvärr och kan vara lite svår att tyda pga. att korten finns i ett helt gäng olika verisioner, men som en liten indikation
på prestandan duger sidan i alla fall.

Tack Niklas för dina svar!

Det är egentligen de här två bärbara jag väljer mellan:

ASUS A6JA-Q028P
http://www.mycom.se/produkt/44566.html

och

Toshiba Satellite P100-113
http://www.mycom.se/produkt/44675.html

Asusen har hårddisk på 4200 och ett x1600, 256mb

och

Toshiban geforce go 7600, 128 mb och hårddisk snurrar 5400

Båda hare cpu med dubbla kärnor.

Jag ska använda det till CS2, men skulle gärna vilja köra nya spel som Fear och det mer krävande The elder scrolls:eek:blivion på i alla fall låg eller mellan nivå.

Jag har läst att tyngre spel gärna tuggar hårdisk också... så... Och vad jag förstår hackar det lite på Asusen och det borde bero på hårddisken. Det kanske är en utopi att spela sådana spel på en bärbar i den prisklassen...

Toshiba Satellite P100-113 är en sådan jag har och är imponerad över prestandan.
Jag har inte testat de värsta spelen men Unreal Tournament 2004 flyter på utan några problem i hög upplösning.

Jamfört med min stationära AMD XP2800+ med Geforce4 Ti4200 är Toshiban ungefär dubbelt så snabb på allt utom läsning/skrivning hårddisken.

Asusen är säkert bra den också men den större skärmen på Toshiban är inte fel när man håller på med bilder. Tyvärr stödjer inte alla spel 1440x900 men det är ett litet bekymmer i sammanhanget.

Kul att du har och gillar Toshiban! Det är inte så ofta man stöter på folk med Toshiba.
Är du nöjd med bildskärmen?

Jag lutar själv åt den mer och mer särskilt för storleken på bildskärmen.

Jag antar att det inte går att sätta in mer minne på grafikkortet....
Hur vet man att ett spel inte stödjer 1440x900? Brukar det stå på spelen?

Har inte sett det och är ingen jätte spelare själv...

Senast ändrad:
Jodå, skärmen är helt ok, särkilt efter att en kompis kalibrerade den med en så´n där Eye-One match som man hänger på skärmen för att läsa av färgerna och som kalibrerar den automatiskt.
Skulle du skaffa Toshiban så kontakta mig så kan jag skicka min kalibrerade skärmprofil till dig för att testa/använda.

Det enda som kan störa lite är "plastglaset" som sitter över skärmen som skapar en del blänk om man sitter ute t.ex. Men det verkar sitta på många bärbara nuförtiden så det är väl bara att vänja sig.

Nej, grafikkortets minne går inte att utöka, men det går ju att byta hela kortet om man i framtiden skulle vilja ha ett ännu vassare prestanda.

Jag är väl ingen inbiten spelare heller direkt, men ibland står det på kartongen och ibland märker man det när man ska göra inställningarna i spelet. Men även om inte spelet stödjer 1440x900 så går det att använda på en annan upplösning, men det kan se lite utdraget ut på ena ledden ibland.

ATI vs Geforce

Hej!

Som den inbitne dataspelare man är måste jag nog säga att det är mindre fel på ATI (driftsmässigt) än på Geforce. Tycker jag mig märka...

Brukar över lag ligga lite bättre till i tester o så men, i slutänden är det nog som vanligt en fråga om tycke o smak!

Hälsningar,
Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto