Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gitzo stativ med manfrottos huvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

cam_oai

Avslutat medlemskap
funderar på köpa en gitzo beg utan huvud. har ingen aning om det fungerar ihop med manfrottos huvud. Kollar man på diameter (skruven) om det går att skruva ihop eller?

Det passar. Båda kör med 3/8-tumsgänga och Gitzo har dessutom ibland vändbar skruv så den tar både 3/8 och 1/4.

ok, tack. nu vet jag det. var tveksam innan pga jag tänkte "varför skulle verkaren göra en standard när de kan tvinga folk köpa deras huvud!"

men men, bra att kunna välja stativ o huvud från andra tillverkarna :)

glömde fråga om det gäller alla eller bara manfrotto som funkar ihop med gitzo (eller tvärtom)

finns ju många som gör huvud. var inne hos scandivianphoto o cyberfoto. det står inte om det är 3/8mm. är det standard gängorna?

3/8 är standardgänga för den invändiga gängan i botten på huvudet. Kan möjligen finnas enstaka undantag men jag har aldrig sett detta själv. Skulle stativet mot förmodan (minst lika ovanligt) ha 1/4 finns det små omvandlingsmuttrar att skruva ner i huvudets gänga.

De allra flesta har 3/8. Riktigt små leder som mer är till för kompaktkameror har 1/4.

Det finns adaptrar att köpa åt båda hållen. För 3/8-mutter på 1/4-skruv är det bara en liten hylsa för några kronor. För 1/4-mutter på 3/8-skruv krävs det en liten platta med skruv på ena sidan och mutter på andra.

Detta gäller stativ för kameror. Lantmätarstativ har andra gängor.

ANNONS
Götaplatsens Foto