Annons

Givande ljuskurs 01/07

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Nu var det dags igen.
Här visar vi,lite bilder och tycker till om ljuskursen hos Aifo i Bromma.

Börjar med en snygg bild på Ida, finns inga fula :)

Liten bounser från sidan och fondljus med 26 cm reflektor försedd med raster o klaffar.
 

Bilagor

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Givande kurs

Från den 3:e ljusuppsättningen "44-rastern" snett från vänster i ansiktet, 26cm rund raster på håret och ett raster med klaff på bakgrunden.
Bilden är obearbetad direkt från Rawshooter. (ändrade bara storleken i ps.elements)

Vad bör jag göra i efterbehandlingen tycker ni ?
 

AKB

Aktiv medlem
Hej alla och tack Janne för en bra och rolig kurs! Jag tyckte att det verkade som om ingen ville sluta fota... inte jag i alla fall!

Här kommer en bild till på Ida (som var superduktig och tålmodig med oss hela dagen!).

Jimmy - jag tror att du glömde bifoga bilden :)

Hälsningar Anna-Karin

ps. Den finns på min sida här också i ett lite bättre format där den inte är lika komprimerad.
 

Bilagor

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Re: Givande kurs

jimmy ekdahl skrev:
Från den 3:e ljusuppsättningen "44-rastern" snett från vänster i ansiktet, 26cm rund raster på håret och ett raster med klaff på bakgrunden.
Bilden är obearbetad direkt från Rawshooter. (ändrade bara storleken i ps.elements)

Vad bör jag göra i efterbehandlingen tycker ni ?
Här kommer bilden också
 

Bilagor

Linis

Avslutat medlemskap
Tack igen Janne (och Ida) för en kanon kväll.
Här kommer några bilder från mig med 1a ljusuppställningen.
1 stor boncer rakt framifrån
2 st reflekorer mot bakgrunden.
 

Bilagor

moserArtist

Medlem
Några Ida bilder ytterligare :p

Jag har inte gjort de i 400x formatet men snarare i en storlek större.

Länker några av dessa för er granskning!

http://i22.photobucket.com/albums/b319/moserBUCKET/ida_04_gfx.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b319/moserBUCKET/ida_02_gfx.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b319/moserBUCKET/ida_01a_gfx.jpg

Var verkligen kul att gå på denna kurs och ser fram emot en fortsättningsdito.

Janne - Finns det möjlighet att du skriver ner de olika scenarier som kördes för oss?

Har en site på: http://moserartist.gfxartist.com/artworks

Vore toppen med lite tips & tricks för mjuka upp ansiktet lite. Speciellt på den 3:e av bilderna ovan.

Mvh
Patrick Moser
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför man envisas med att underexponera alla bilder mot vit bakgrund. Kan det bero på att man vill få alla staplar i histogrammet i rutan? Bilderna från fotokurserna brukar konsekvent vara två steg underexponerade.

Genom att dra i nivåerna från 255 till 215 får man mycket mer liv i ansiktet. Drar man så mycket i nivåerna förlorar man i bildkvalitet. Varför inte ljusmäta rätt från början?
 

AKB

Aktiv medlem
Re: Givande kurs

jimmy ekdahl skrev:
Vad bör jag göra i efterbehandlingen tycker ni ?
Jag tycker att det är jättesvårt att säga att "du ska göra si eller så" till någon när det gäller efterbearbetningen av bilder. Det handlar ju mycket om vad man själv gillar, vad man vill få fram med bilden, vem/vad bilden är till för osv. Från samma bild blir det (oftast) helt olika resultat beroende på vem som gjort efterarbetet, och det är väl så det ska vara.

Däremot kan jag berätta ungefär hur jag brukar göra när jag jobbar med porträtt. Men jag är inte särskilt duktig på Camera Raw och definitivt inget proffs på PS heller, så det finns säkert fler och bättre sätt att göra det på! ;-)

I det här fallet med bilden på Ida så gjorde jag först inställningarna i Camera Raw (exponering, vitbalans osv). Jag använder aldrig auto, utan drar i reglagen tills jag tycker att det är ok.

Sedan öppnar jag tiff-bilden i PS och fortsätter där. Där följer jag ungefär det här flödet (vilket inte innebär att jag alltid ändrar på allt):
1. Beskärning, upplösning & bildstorlek
2. Verktygen nivåer, kurvor, färgmättnad, färgbalans, ev kontrast
3. När jag är nöjd (?) med det, så går jag över till att detaljgranska ansiktet. Jag tar bort ev plitor, sår osv. Oftast lättar jag upp mörka ringar under ögonen och rynkor något genom att använda klonverktyget inställt på opacitet ca 10-15 %. Jag tar aldrig bort det helt, det tycker jag inte passar på ett "vanligt" porträtt. Beroende på, så fixar jag också ögonvitor och tänder, så att de inte är jättegula.

När jag gjort så här mycket är jag oftast klar. Ibland gör jag mer, ibland mindre. Det viktigaste tycker jag är att den som är fotad ska känna att "vad jag är snygg!", utan att de tänker "oj, vad hon retuschat mig" - om inte det var meningen förstås :)

Med bilden på Ida prövade jag också att softa huden (men inget annat). Det gjorde jag för att precis som vi pratade om på kursen, så blir bilderna väldigt skarpa. Jag tyckte att det nästan kändes onaturligt att se hyn så "skarp".

Just det, det sista jag gör sedan är att ev skärpa bilden lite.

Kanske kan du få något tips av det här!
 

Janne H

Aktiv medlem
Re: Re: Givande kurs

AKB skrev:


Sedan öppnar jag tiff-bilden i PS och fortsätter där. Där följer jag ungefär det här flödet (vilket inte innebär att jag alltid ändrar på allt):
1. Beskärning, upplösning & bildstorlek
2. Verktygen nivåer, kurvor, färgmättnad, färgbalans, ev kontrast
3. När jag är nöjd (?) med det, så går jag över till att detaljgranska ansiktet. Jag tar bort ev plitor, sår osv. Oftast lättar jag upp mörka ringar under ögonen och rynkor något genom att använda klonverktyget inställt på opacitet ca 10-15 %. Jag tar aldrig bort det helt, det tycker jag inte passar på ett "vanligt" porträtt. Beroende på, så fixar jag också ögonvitor och tänder, så att de inte är jättegula.

När jag gjort så här mycket är jag oftast klar. Ibland gör jag mer, ibland mindre. Det viktigaste tycker jag är att den som är fotad ska känna att "vad jag är snygg!", utan att de tänker "oj, vad hon retuschat mig" - om inte det var meningen förstås :)

Just det, det sista jag gör sedan är att ev skärpa bilden lite.

Kanske kan du få något tips av det här!
Mycket vettig arbetsgång, men om möjligt försök göra inställningarna i ACR så bra att du inte behöver, eller minimerar, steg 2. i din beskrivning.
Detta för att behålla max kvalitet.

/Janne
 

AKB

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Jag förstår inte varför man envisas med att underexponera alla bilder mot vit bakgrund. Kan det bero på att man vill få alla staplar i histogrammet i rutan? Bilderna från fotokurserna brukar konsekvent vara två steg underexponerade.

Genom att dra i nivåerna från 255 till 215 får man mycket mer liv i ansiktet. Drar man så mycket i nivåerna förlorar man i bildkvalitet. Varför inte ljusmäta rätt från början?
Jag förstår inte riktigt hur du menar; kan du förklara mer?
 

AKB

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Givande kurs

Janne H skrev:
Mycket vettig arbetsgång, men om möjligt försök göra inställningarna i ACR så bra att du inte behöver, eller minimerar, steg 2. i din beskrivning.
Detta för att behålla max kvalitet.

/Janne
Jag vet Janne, men jag måste öva lite mer på ACR först ;-)

Men själva retuschen, med att ta bort plitor osv, kan jag väl inte göra i ACR?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Anna-Karin: Jag menar att man ska försöka exponera rätt från början. Genom att underexponera en bild och sedan rätta till den i efterhand gör man förlorar information i bilden och att den kan bli onödigt brusig.
 
ANNONS