Jag är nybörjare inom foto. Min förra kamera var en såndär "sikta-och-tryck-kamera" man köper i glada färger på el-giganten. Jag hade inte en aning om alla kameratermer utan siktade och tryckte. Jag var glad och nöjd. En dag gick kameran sönder.
Nu skulle jag köpa systemkamera. Sablar vad dyra de var. Långt över vad jag hade tänkt mig. Så, en dag hittade jag på rea ett kit, en Samsung GS-1L 6 megapixel med 18-55 zoomobjektiv. Den köpte jag för 3500 kronor utan att ha en aning vad jag köpte. Och jag måste säga att det var omtumlande erfarenheter. Och det gick förvånansvärt lätt. Dock märkte jag snart att 55 mm objektiv var inte ens närheten av min färglada kamera från el-giganten. Ett tag tyckte jag till och med att min gamla kamera var mer användbar. Så det blev till att skaffa ett objektiv till. Jag hittade ett pentax-objektiv 70-300 zoom för 1500 som enligt nått test var "bästa köp". Nu kunde jag plåta på lite håll också. Fast jag måste säga att det är på tog för bökigt att behöva byta objektiv. Min gamla kamera klarade detta med en knapptryckning...
Nästan alla aspekter i denna tråd har jag inte en susning om vad ni pratar om. Jag är attans nöjd med min kamera så här långt. Mitt råd som nybörjare till er erfarna fotografer: Krångla inte till det för nybörjarna. Och ge inte råden att köpa så satans dyra grejor. Det är nog så snurrigt ändå.
Det ända är att jag nu känner att jag är kanske lite fast i märkesfällan eftersom om jag nu vill köpa lite dyrare kamera, så passar inte mina gamla saker om jag köper en nikon eller canon.