Annons

Glapp i gluggen på 300D eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
När jag den medföljande gluggen till 300d i Manuell fokus läget så är den väldigt glapp.....dvs. om jag fokuserar på objektet å sen "ruckar" lite i gluggen så blir det oskärpa.....jag behöver alltså bara flytta objektivet i sidled för att det ska hända å inte vicka en massa fram och tillbaks.
Någon annan som upplevt liknande?
//
AnteV

Japp, det är ett billigt objektiv med en enkel konstruktion...det var likadant på det exemplet jag testade.

Det är ju inte så jäklart bra.
Tycker att dom kunde lagt med lite mer kvalitet (eller så är det bara jag som är snål och tycker att 12´pix är mycket att lägga ut på en gång).
Fast det är väl som någon annan här på forumet sa (kommer ej ihåg vem), - Jag trodde jag inte behövde någonting mer när jag köpte denna kamera, fast det är i själva verket nu jag inser att jag måste köpa en massa kringutrustning för att få allt att fungera som det ska.
((
AnteV

AnteVante skrev:
Tycker att dom kunde lagt med lite mer kvalitet (eller så är det bara jag som är snål och tycker att 12´pix är mycket att lägga ut på en gång).
Fast det är väl som någon annan här på forumet sa (kommer ej ihåg vem), - Jag trodde jag inte behövde någonting mer när jag köpte denna kamera, fast det är i själva verket nu jag inser att jag måste köpa en massa kringutrustning för att få allt att fungera som det ska.
((
AnteV

Är det inte så att du har komit på mer du vill göra då denna kamera ger dig mer möjligheter???

121an skrev:
Är det inte så att du har komit på mer du vill göra då denna kamera ger dig mer möjligheter???
Njae, snarare att jag kommit på att jag i första hand behöver en extern kortläsare.
Och javisst, en till glugg vore väl inte helt fel.
Åsså var det nog det där med linsskydd...kan nog vara bra.
Väska å stativ har jag ju redan inhandlat.
Men hur var det nu....batteri kan ju vara bra, ja menar i fall jag är långt hemifrån.
Jooooo, minneskort..där har vi det.
Å sådär håller det på hela tiden :)

Fast jag lovar på hedersord, att när jag väl har alla saker då blir det fasen så mycket roligare att lära mig hur man tar bra bilder.....för det ska jag faktiskt göra nån gång :)
//
AnteV

*S* ja jag känner igen mig man känner sig begränsad utav det man har man vill kunna göra mer.

Köper på mig själv mer och mer hela tiden för att det ska passa just mitt foto intresse. Tex har införskaffat en extern kortläsare av den anledning att den är snabbare då jag använder mig utav 1Gb kort då tar det sin lilla tid.

Eftersom jag har vertikal breppet investerade jag i två extra batterier. Det man nu skulle vela ha är ett extra kort och en bärbar HD så man inte behöver oroa sig över minnesbrist då det oftare tar slut än batterierna....

När jag köpte min 10D från usa la jag ut ca 20 lakan... (Huset 12000)

AnteVante skrev:
Tycker att dom kunde lagt med lite mer kvalitet (eller så är det bara jag som är snål och tycker att 12´pix är mycket att lägga ut på en gång)....

Njaaa.. alltså.. titta på priset för huset, och titta på priset för kitet.. Då ser man ju ganska snabbt att objektivet inte är speciellt dyrt.. Därav konstruktionen.

Verkar som alla de 18-55mm gluggarna som medföljer 300d kittet är på just det sättet :(
Både min, Farsans, och en jag provat i fotoaffär har varigt så!

Man tycker att det är lite dåligt, men ändå som sagt, det är en kitlins, som inte är av den bästa kvaliten :(

Synd, då den har lagom vidvinkel...

/Jocce

Men undrar eg. hur mycket mer det hade kostat för canon att få till så det inte var sånt glapp i gluggen
Kan ju inte vara så svårt, ja menar dom borde ju ändå ha en hel del erfarenhet av såna saker
//
AnteV

Jag har mailat Canon och frågat dem om just detta problem (fredag natt)! Så skall bli kul o se vad de svarar, för de kan juh inte direkt svara "Objektivet är ett billigt skitobjektiv, det skall vara så)!

Kan juh faktigst vara så att de inte känner till problemet (tro mig, konstigare saker har hänt!)
pga att ingen kontaktat dem för alla "antar" att de ska va så på ett billigt objektiv!

/Jocce

AnteVante skrev:
Men undrar eg. hur mycket mer det hade kostat för canon att få till så det inte var sånt glapp i gluggen
Kan ju inte vara så svårt, ja menar dom borde ju ändå ha en hel del erfarenhet av såna saker
//
AnteV

Hur många objektiv har det gjorts tror du?

Säg att det kostar ca 10 kr per objektiv!
Eller bara 1 kr för den delen!

Räkna själv!
Alla små kostnader blir STORA kostnader när det rör sig om mängder!

Dessutom kanske de förlorat vissa marknadsandeler då de kanske vart tvunga att senarelägga premiären av kameran, vilket innebär att de tappat kunder!

/Jocce

mening

Dom gjorde säkert objektivet kass bara förr att folk ska köpa riktiga ojektiv senare, det är så man tjänar pengar, på samma sätt som man skickar med mini-patroner när man köper skrivare.

Re: mening

daishar skrev:
Dom gjorde säkert objektivet kass bara förr att folk ska köpa riktiga ojektiv senare, det är så man tjänar pengar, på samma sätt som man skickar med mini-patroner när man köper skrivare.

Låter inte troligt. Ett medföljande Canon-objektiv av dålig kvalitet kan snarare skrämma iväg kunder till Sigma och Tamron-sidan. "First impression" du vet...

Objektivet är ganska säkert precis så bra det KAN bli för det priset. Visst, fixa bort glappet tycker man borde vara enkelt men det är det nog inte. Skulle troligen kräva delvis dyrare konstruktion, fler verktyg, knöligare slutmontering etc. och ett högre pris, men men...För ett par hundringar extra så...
Mitt 35-70USM (skräp! Numera bortskänkt) köpt för en massa år sedan var exakt likadant och dessutom en optisk katastrof.

men det är kanske inte tillägnat proffsfotografer heller. Lite plastighet får man ju räkna med när man går ner i prisklass.

Klämde själv på objektivet när det kom, och blev nästan rädd att det skulle gå sönder i mina händer..

Tipptopp tyckte försäljaren (så klart).

Kolla in 300D paket med Sigma 18-50 mm. Expert säljer detta och Scandinavian Photo. Gluggen verkar mer gedigen i sin konstruktion.
//jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto