Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Glapp i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag köpte ett Sigma 70-300mm APO DG f/4-5.6 objektiv idag till min Nikon D70s. Är mycket nöjd med den, men jag undrar lite över en sak, när man har satt på objektivet på kameran och slår på den och eftersom jag kör AF så låses den manuella fokusringen, och det är då jag lade märke till att det är ett litet glapp (runt en millimeter) på fokusringen när jag försiktigt vrider den lite fram och tillbaka, är detta normalt? skall det glappa lite då? Hoppas ni förstod mig.

Mvh
Claus

Att det glappar är naturligtvis inte önskvärt men får anses normalt. Så länge vi pratar om någon enstaka millimeter finns inget att oroa sig för. Jag har också små obetydliga glapp på zoomring och focusring på mina objektiv, och det är dyra saker. Man skall väl bara vara observant på att glappet inte ökar alltför mycket. Det normala är att gluggarna jobbar upp ett litet glapp tidigt, men som sen håller sig på en och samma nivå.

ANNONS