Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappkontakt? 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej

Jag har börjat få problem med min 30D. Ibland så hänger sig kameran när jag ska fokusera. Fokusen fungerar men det går inte att ta någon bild, inga menyer fungerar heller. All text uppe på displayen är kvar, men det går inte att ändra några inställningar.
Det funkar inte att stänga av kameran på strömbrytaren. Utan man får ta ut båda batterierna och sätta i dom igen. Då funkar kameran igen, ibland 1 minut och ibland flera dagar.
Jag har ett original batterigrepp med ett pirat batteri och ett original.
Det spelar inte heller någon roll vilket objektiv jag har på eller vilket batteri jag har i kameran.
Den har gått ca 10.000 exponeringar och är i väldigt bra skick i övrigt.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Firmware?

Jag är i och för sig nybörjare på Canon men jag hade kollat den i första hand, dvs senaste och om det går lagt in den igen.

/Kent (nybliven Canonlover med 10D)

Jag tror på glappkontakt... Det sitter dryga halvdussinet kopparkulor i objektivfattningen som kan vara värt att rengöra. Eftersom spegel och annat sitter alldeles nära (och älskar smuts) så gör det försiktigt.

Firmware?

Jag är i och för sig nybörjare på Canon men jag hade kollat den i första hand, dvs senaste och om det går lagt in den igen.

/Kent (nybliven Canonlover med 10D)

Det är nog den senaste firmwaren 1.0.6. Någon nyare vet jag inte om det finns.

Jag tror på glappkontakt... Det sitter dryga halvdussinet kopparkulor i objektivfattningen som kan vara värt att rengöra. Eftersom spegel och annat sitter alldeles nära (och älskar smuts) så gör det försiktigt.

Tack, ska testa att rengöra optiken och återkomma med resultat!

Obs, kulorna sitter i huset, men optikens kontaktbleck är såklart också bra att rengöra. Menade huset eftersom du sa ngt om att det inte verkade bero på vilket objektiv som satt på.

Skrev visst lite snabbt, menade självklart fattningen i huset :)

Testa att ta bort batterigreppet - de är kända som notiska felkällor till snarlika problem.

Har testat detta, gjorde ingen skillnad om jag minns rätt. Kan väl lägga till att avtryckaren på batterigreppet inte funkar heller, när kameran hänger sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto