Annons

Glugg för dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

overhard

Aktiv medlem
Behöver tips på en prisvärd glugg som inte jagar i svagt ljus. Är ute efter ca 30 mm brännvidd och gärna f/2.8 eller snabbare. Fast eller zoom spelar ingen roll bara brännvidd runt 24-35 finns tillgängligt.

Var sugen på EF 28mm f/1.8 USM, men läste att den gärna jagade i svagt ljus. Vill ha något liknande som har bra autofokus. Helst runt 3000-7000, även begagnat.

Fotar ofta i väldigt svagt ljus med softbox utan möjlighet till af-hjälplampa och vill helst slippa växla mellan manuell fokusering eller liknande. Vill ha en pålitlig autofokus helt enkelt.

//Johan

Ef28 1,8

Tycker inte att mitt har problem med att fokusera. Nu är ju detta med tyckande just tyckande......

ISO250
f 1,8
1/8 sec
30D
ingen AF lampa
ingen blixt
AF på en punkt

provade lite mera just nu innan "skicka svar" och "långt" bort är inga problem vid "nära" på ljus tekopp är det inga problem. Däremot ger min mörka pytemjuk mus 1 "slag" mellan ändlägena innan den låser.

Objektivet är förövrigt mitt nuvarande favorit.

/Janne

Senast ändrad:
Tack för svaret!

tror det blir ett sånt endå. Gillar mitt 50mm 1.8 så mycket men tycker det är lite "långt" inomhus. Är inget bra festobjektiv på en crop kamera, då passar 28 mm bättre tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto