Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glugg till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Jag har nu sålt min D300 och har lagt en beställning på en d700. Eftersom jag har DXobjektiv som jag förstått inte funkar till en FXkamera (även fast den stödjer formatet) är jag nu förvirrad över vad som faktiskt passar till FX-kameran.

Det objektiv jag främst använde var Sigma 18-50mm /2,8 (DX) och det är alltså något likvärdigt med vidvinkel och 2,8 jag behöver. Innan kamerabyte funderade jag även på ett kraftigare vidvinkelobjektiv även där med fast bländare.

Har hört att Tamron 24-70 2,8 ska passa FXsystem. Stämmer detta, och hur stor blir då skillnaden mot favoriten 18-50? Blir vidvinkeln mindre eller lika kraftig? (Jag har alltså ingen koll på hur man räknar ut sånt)

Vad har ni för övriga tips på objektiv som passar till en D700 med passande vidvinkel och fast bländare?

Tacksam för svar

Jag har nu sålt min D300 och har lagt en beställning på en d700. Eftersom jag har DXobjektiv som jag förstått inte funkar till en FXkamera (även fast den stödjer formatet) är jag nu förvirrad över vad som faktiskt passar till FX-kameran.

Det objektiv jag främst använde var Sigma 18-50mm /2,8 (DX) och det är alltså något likvärdigt med vidvinkel och 2,8 jag behöver. Innan kamerabyte funderade jag även på ett kraftigare vidvinkelobjektiv även där med fast bländare.

Har hört att Tamron 24-70 2,8 ska passa FXsystem. Stämmer detta, och hur stor blir då skillnaden mot favoriten 18-50? Blir vidvinkeln mindre eller lika kraftig? (Jag har alltså ingen koll på hur man räknar ut sånt)

Vad har ni för övriga tips på objektiv som passar till en D700 med passande vidvinkel och fast bländare?

Tacksam för svar

Tjo, jag använder tamron 28-75/2.8 som normalzoom, 15-30 sigma som vidvinkel och 70-200/2.8 vr som tele, sen med 50/1.8 så klarar man sig ganska långt, iallafall det jag fotar.

Tacksam för svar

Med en cropfaktor på ca:1,6 så blir ju Tamronen alldeles perfekt! Nästan samma som 18-50.

Tjo, jag använder tamron 28-75/2.8 som normalzoom, 15-30 sigma som vidvinkel och 70-200/2.8 vr som tele, sen med 50/1.8 så klarar man sig ganska långt, iallafall det jag fotar.

Jag har ett 50mm hemma, men för konsertfoto där vidvinkel krävs behöver jag ett till. Vill helst ha ett 18mm med zoom, men det finns väl inga sådana som passar till FXsystem?

Ditt 28-75, hur stor vidvinkel blir det på en D700 i jämförelse med 18-50 på DX?
Vad tycker du annars om det objektivet? Ser just nu ut som att det är den jag kommer slå till på då den ligger bäst till prismässigt

Jag har ett 50mm hemma, men för konsertfoto där vidvinkel krävs behöver jag ett till. Vill helst ha ett 18mm med zoom, men det finns väl inga sådana som passar till FXsystem?

Ditt 28-75, hur stor vidvinkel blir det på en D700 i jämförelse med 18-50 på DX?
Vad tycker du annars om det objektivet? Ser just nu ut som att det är den jag kommer slå till på då den ligger bäst till prismässigt

Riktigt trevligt objektiv kan jag lova, de flesta Konsertfotograferingar jag gör sitter det på, men har ett tele i väskan utifall att det är högre scen än "normalt".
Det kostar inte så mycke men är riktigt skarp och funkar bra, ligger i samma vidd som en 18-55 på en crop kamera nån milimeters skillnad om man ska vara petig.

Alla Nikons DX-kameror har cropfaktor 1,5. Ett 18-55mm får alltså en bildvinkel på DX som motsvarar 27-82,5mm på FX.

Och DX-objektiv funkar faktiskt på FX-kameror, men då croppar kameran automatiskt och använder bara mitten av sensorn, så det är lite slöseri med pengar, när man ändå betalat för den stora fina sensorn :).

18-50 på DX motsvarar 27-75 på FX. Det finns inget Tamron 24-75 men väl ett 28-75, som ju blir nästan precis det du är van vid.

Att använda DX-objektiv på en FX-kamera är rena vansinnet. Då försvinner ju hela vitsen med att byta kamera.

Annars finns ju Nikon AF-S 24-70 f2.8 som ju du Martin tyckte var trevligt. Men det är ju lite andra pengar än Tamron och Sigma.

ANNONS
Götaplatsens Foto